Asiantuntijoiden arviot 2020 oluttrendeistä ja yleisökilpailun voittaja

Olutpostin tulevassa numerossa on artikkeli vuoden 2020 oluttrendeistä.

Facebook-sivullamme kysyimme teiltä ”Mikä on vuoden 2020 kuumin oluttyyli?”
Allaolevasta taulukosta selviää vastausten jakauma oluttyyleittäin. Kilpailun voittajaksi onnetar valitsi Sanna Lundellin Närpiöstä. Onnittelut!

Katso yleisöäänestyksen taulukon alta videot joilla Alkon tuotepäällikkö Timo Vallo, kotimaiset pienpanimot ja Olutpostin olutarvioija Arde ennustavat aiheen parissa.
Alla myös Hartwallin kokoaman asiantuntijakaartin tuumailut aiheesta.

ÄÄNESTYKSEN TULOKSET OLUTPOSTI- JA PIENPANIMOT FACEBOOKISSA. ELI NÄIN KANSA VASTASI:

Oluttyylit Olutposti-Facebook Pienpanimot Facebook
Ale 2
Alkoholittomat 2
Amber Ale 1
American Black Ale 1
APA 1
Barley Wine 1
Bitterit 1
Black Ale 1
Black IPA 2
Bock 1
Brut IPA 1
DDH Neipa 1
Gose 2 1
Hapanolut 22 18
Hazy IPA 1
Imperial Sour 1
Imperial Stout 7
Imperiala Brown Ale 1
IPA 4 1
Kölsh 1
Lager 25 5
Lambic 1
Marala alkoholiset 2
Micro IPA 1
Milkashake IPA 1
Neipa 21 2
Old Ale 1
Pastry Lager 1
Pils 7 5
Pilsner 1
Porter 14 4
Quad 1
Real Ale 1
Red Ale 2
Ruis oluet 1
Rye IPA 1
Sahti 2
Saison 2 2
Savuolut 1 1
Slushie Gose 1
Sour IPA 1
Stout 10 3
Tripla IPA 1
Tumma Lager 1 1
Tumma olut 4 1
Tupla IPA 1
Tynnyrikypsytetty Stout 1
Tynnyrikypsytetyt 3
Vehnä olut 3 1
Westa Coast IPA 1
Wheat Ale 1
Ääniä 162 51
ÄÄNIÄ YHTEENSÄ 213

Alkon tuotepäällikkö Timo Vallo ennustaa vuoden 2020 oluttrendendeistä.

Tässä Panimoiden ennustukset vuoden kuumimmista 2020 oluttyyleistä

Ja olubloggari Ari ”Arde” Juntusen ennustus tämän vuoden oluttrendeistä.

Vertailuna aikaisemmin julkaistu artikkeli Hartwallin verkkosivustolla Trendit ja Vinkit -osiossa asiantuntijat ruotivat alkaneen vuoden oluttrendejä.

Asiantuntijaraadissa näkemyksiään tuovat esille Viisi Penniä -ravintolan Antti ”Atzu” Punamäki, Anikó Lehtinen, Hartwallin erikoisoluiden tuotepäällikkö Ari Nykänen, panimomestari Bill Brinkmann sekä olutkoulutusvastaava Juha Antinoja.

olutlaseja

Pintahiivaoluen nousu
Valviran tilastojen mukaan vuoden 2019 tammi–elokuussa pintahiivaoluiden myynti kasvoi 8,6 % samalla, kun pohjahiivaoluiden myynti pieneni 2,6 %. Vuonna 2018 pintahiivaoluiden myynti kasvoi peräti 15,5 %. Pintahiivaoluiden osuus on edelleen vain 6 %, mutta luvut kertovat orastavasta muutoksesta kulutustottumuksissa. Erikoisoluet kiinnostavat entistä enemmän ja samalla valtavirran oluiden myynti laskee.

”Pintahiivaoluiden osuus kokonaismarkkinoista on yli tuplaantunut viidessä vuodessa ja kasvun odotetaan edelleen jatkuvan”, Nykänen summaa.

IPA pitää pintansa

”IPA on ollut iso trendi. Siinä missä ennen puhuttiin kolmosesta ja nelosesta, nyt puhutaan lagerista ja IPAsta. IPAn asema tulee säilymään”, Punamäki sanoo.

IPAn variaatiot

”Kun ennen puhuttiin vain IPAsta, nyt on hapan-IPAa, maustettua IPAa, West Coast IPAa, NEIPAa, brut-IPAa, micro-IPAa”, luettelee Lehtinen.

Craft lager nousee

Lager ja etenkin vaalea lager on edelleen Suomen ylivoimaisesti suosituin oluttyyli. Nyt se kelpaa jälleen myös harrastajille.

”Lagerin kunnianpalautus on lähtenyt tasapainoisten ja raikkaiden pilsien kautta, kohti erilaisia uusia lager-tyylejä”, Punamäki sanoo.

”Samalla tavalla kuin IPAsta, lagerista uskalletaan tehdä erilaisia versioita. Tulevaisuudessa voisi olla hedelmälagereita, hapanlagereita ja brut-lagereita. Lagerilla aletaan leikkimään”, Lehtinen ennustaa.

Nykänen ja Brinkmann arvioivat, että etenkin laadukkaat, klassisen tyylin craft eli käsityölagerit ovat nyt nousussa. Ne voi määritellä pienissä erissä pannuiksi täysmallasoluiksi, joissa ei ole käytetty lisäaineita.

”Craft lager on rouheampi linja lageroluesta, kunnon tavaraa”, Nykänen muotoilee.

Hapanolut

”En usko, että hapanoluista tulee IPAn tapaan megatrendi, ne jakavat mielipiteitä paljon enemmän. Uskon kuitenkin, että ne kasvavat vielä aika paljon. Happamuus on noussut ilmiönä myös yleisesti, ei vain hapanoluiden kohdalla. Tämä näkyy muun muassa makumaailmaltaan samankaltaisten luonnonviinen suosiona, ja keittiöissä harrastetaan nyt esimerkiksi fermentointia. Happamat elementit korostuvat samoin cocktailien trendeissä.”, Lehtinen arvioi.

Nautittavuus ja tasapaino edellä

”Oluttyylit tekevät paluuta juurille. On kokeiltu ja harrastettu todellisia erikoisuuksia, mutta on hetkiä, jolloin halutaan palata puhtaan selkeisiin makuihin”, sanoo Antinoja.

”Oli trendi, jossa kilpailtiin, että kuka laittaa eniten humalaa. Nyt juotavuus on noussut. Mitä juotavampi olut, sitä parempi”, sanoo Punamäki.

Matalampi alkoholipitoisuus ja alkoholiton olut

”Nyt myös keskimääräistä matala-alkoholisemmat tuotteet kiinnostavat kuluttajia. Oluttyypeistä tehdään matala-alkoholisia versioita micro-IPAn tyyliin, ja samalla luonnostaan vähäalkoholiset tyypit kuten gueuze tai berliner weisse kiinnostavat. Kuluttajat haluavat myös kevyempiä makuja”, sanoo Lehtinen.

”Alkoholittomien suosio liittyy globaaliin terveyden ja hyvinvoinnin trendiin. Kyseessä on myös yleinen kulutustottumusten muutos, sillä nuoremmat kuluttajapolvet käyttävät ylipäätään alkoholia vanhempiaan vähemmän”, sanoo Nykänen.

”Alkoholittomien valikoima, laatu ja määrä on kasvanut hirveästi. Suosion lisääntyessä myös tarjonta kasvaa”, Punamäki sanoo.

Laatu

”Pienpanimot ovat panostaneet taitoon ja laitteisiin, ja samalla isot panimot ovat jakaneet tietotaitoaan. Myös tarjoilu- ja oluenlaskemistaito otetaan nykyään vakavammin. Myös tankkioluiden kylmätilat ovat alkaneet lisääntyä”, sanoo Antinoja.

Asiakkaiden asiantuntemus lisääntyy

”Kuluttajat tietävät nyt oluista paljon, usein jopa enemmän kuin ravintolan henkilökunta. Henkilökuntaa pitää kouluttaa, kouluttaa ja kouluttaa. Isojen panimoiden vastuu on iso tässä alan koulujen lisäksi, ne pystyvät tekemään todella paljon”, Lehtinen painottaa.

Muita oluttrendejä:

– Erikoistuminen ja erilaistuminen

– Paikallisuus

– Maustetut oluet ja hedelmäoluet

– Tynnyrikypsytys

– Vahvat oluet muuttuvat vahvemmiksi

– Sesonkioluet

– Oluen ja ruuan yhdistäminen

 

 

Lähde ja kuva: Hartwall

Video: cyde

 

 

 

 

 

 

tilaa olutposti mainos