Amorphis -yhtyeen Santeri Kallio tuntee oluensa

Huippusuositun yhtyeen kosketinsoittaja on pitkän linjan olutmies, joka jättää hifistelyt muille ja keskittyy nauttimaan oluesta haluamallaan tavalla.

Olutposti tapasi kiireisen Amorphis -tähden syyskuussa alkavan massiivisen 33 kaupungin Yhdysvaltojen ja Kanadan kiertueen alla. Takana on festivaalikesä Eurooppaa kiertäen ja ensi talvena edessä kotimaan kiertue. Santeri Kallio tunnetaan myös innokkaana oluenmaistelijana.

Olutjulkaisussa kuuluu kaiketi kysyä suoraan omaa suosikkiasi. Mikä olut tai tyylisuunta kiehtoo erityisesti?

— -”Olen oluen suhteen melko kaikkiruokainen, vaikka saisonit ja hapanoluet jäävät kyllä hyllyyn. Ensin mainituista syntyy itselleni liian vahvoja mielleyhtymiä 90-luvun laman ajan kotiolutbuumiin, kun taas jälkimmäisestä nuoruuteni punk-aikojen kiljukokeiluihin. Suosikkejani ovat raikkaat IPA:t ja APA:t. Tykkään myös joskus kulauttaa startterina jonkin täyteläisen stoutin. Esimerkiksi Young—´s Double Chocolate Stout ajaa asiansa niin sanottuna ”neuvoa antavana” juomana. Jos on kiire päästä tunnelmaan, suosin oikeastaan mitä tahansa lähes hiilihapotonta stoutia. Esimerkkeinä vaikkapa Murphy’s Irish Stout tai Guinness. Edellä mainituista IPA tyylisistä omaan vakiorosteriini kuuluvat muun muassa Thornbridge Breweryn Halcyon eli ”Halko” ja Fat Lizard Brewing Companyn Track Day Ipa lempinimeltään ”Lisko”. IPA:ssa pidän maun ohella siitä, että ne ovat alkoholipitoisuudeltaan vahvoja ja samalla ainakin tietyssä mielentilassa erittäinkin maistuvia. Aika usein tulee myös valittua Brooklyn Breweryn East IPA suoraan pullosta, varsinkin jos hanavalikoimasta ei löydy sillä hetkellä tarpeeksi innostavaa vaihtoehtoa. Miedommista marketti-IPA:ista suosikkini on tällähetkellä Stadin Panimon American Session IPA. APA:n suhteen olen lähes kaikkiruokainen. Nykyään niitä alkaa olla jo niin monenlaisia ja hyvälaatuisia, että olen pudonnut valikoiman suhteen kärryiltä. Ainakin Amorphiksen kumppanuuspanimo Maku Brewingin APA maistuu hyvin erilaisten grilliruokien kanssa. Juon myös usein saunaoluena alkoholitonta BrewDog Nanny Statea. Se, miten siihen on saatu niinkin paljon makua –vaikka onkin alkoholiton – on minulle täysi mysteeri.”

Käytkö olutfestivaaleilla tai muissa alan tapahtumissa?

-”En juurikaan käy olutkarnevaaleilla, vaikka mieli tekisi. Olen Amorphiksen kanssa niin usein keikoilla, että ei yksinkertaisesti ole ollut aikaa osallistua. 90-luvulla tuli kyllä koluttua Münchenin ja Stuttgartin biergartenit nurkkiaan myöten. Tavallaanhan meillä on Amorphiksen keikkojen yhteydessä olutfestarit joka viikonloppu omasta takaa, jos näin haluaa vapaata aikaansa viettää.

Ovatko panimot maailmalla sinulle tuttuja paikkoja?

-”Olen vieraillut Pivovar Klasterin panimossa Mnichovo HradiÅ¡tÄ›ssa Tsekissä vuonna 2007. Klasterin lähes hampaattomat veljekset ovat pyörittäneet perintöpanimoa vuoren sisällä vuosikymmeniä ja meno on sen mukaista. Löysimme panimokierroksen päätteeksi tulkkimme maisteluhuoneen pöydän alta nukkumasta. Loppukommunikaatio hoidettiinkin sitten niin sanotusti body languagella. Mahtavan makuiset oluet ja vierailu kaikinpuolin.”

Työsi puolesta tulee tosiaan matkustettua paljon. Seuraatko eri maissa myös uutta olutkulttuuria?

Toki yritän seurata, sen minkä keikkapäivän kiireiltä ehdin. Pohjois-Amerikassa on meneillään valtava pienpanimobuumi ja siellä saatetaan kantaa bussiin paikallisten toimesta mitä mielenkiintoisempia maistiaisia. Meillä on myös Amorphiksen takahuoneriderissa pyyntö siitä, että jääkaappiin tuotaisiin muutamia paikallisia tai muuten vain kiinnostavia IPA:ja tai APA:ja. Järjestely on toiminut erinomaisesti ja sitä kautta melko usein tulee maisteltua nimenomaan paikallisia herkkuja. Toki Saksassa on pakko palkita itsensä tuopillisella paikallista weizenia. Saksan Baijerissa saatamme törmätä kuuluisaan kulttimainettakin nauttivaan Rothaus Pils Tannen Zäphleen eli tuttavallisemmin ”käpy-kaljaan”. Kaapillinen ”käpyjä” jakaa mielipiteitä, mutta herättää väsyneimmänkin seurueen.

Santeri Kallio Jaisalmerin autiomaassa Intiassa

Amorphis -yhtyeellä oma nimikko-olut. Miten se syntyi ja olitteko mukana oluen reseptiä luotaessa?

-”Koko Amorphis -olut kuvio alkoi, kun Maku Brewing otti meihin yhteyttä. Bändi oli fantasioinut jo pidempään omasta oluesta, jonka avulla voisi voimistaa keikkakokemusta esimerkiksi myymällä sitä esiintymispaikoissa. En osaa tarkalleen sanoa, miksi meille tuli oma olut juuri tähän maailmanaikaan, koska spekulaatiota aiheesta oli ollut muistaakseni jo vuosituhannen alussa. Ehkä tähän eniten vaikutti juuri nouseva pienpanimobuumi ja se että monet uudet panimoyrittäjät ovat samaa ikäluokkaa meidän kanssamme. Kiinnostus ja arvostus oli molemminpuolista. Amorphikseltahan tuli myös oma barbeque -kastike Poppamiehen kautta vuonna 2013, joten ehkä Maku Brewingilla ”haistettiin” mielenkiintoinen yhteistyömahdollisuus sekä nähtiin se, että bändimme on ylipäätään valmis tämänkaltaisiin cross-marketing -vääntöihin. Kun aloitimme Maku Brewingin kanssa, päätimme ensin tehdä Amorphis Tales from the Thousand Lakes Pale Ale:n Makun valmiista reseptistä suhteellisen pienieräisenä erikoistuotteena, jonka avulla voisimme nähdä, onko tuotteesta hyötyä sekä panimolle että yhtyeelle. Rehellisesti sanottuna halusimme selvittää, että ostaako heavybändin omaa olutta ylipäätään kukaan. Pale alea myytiin ehkä vuoden päivät, kunnes ideoimme uuden oluen, joka olisi sekä Makun, että Amorphiksen ensimmäinen oma lager-olut. Lager from the Thousand Lakes -olutta tehtäessä meille tarjottiin mahdollisuutta olla tiiviistikin mukana oluen kehitystyössä mm. valitsemassa mausteita ja niin edelleen. Olihan se henkilökohtaisesti hieno hetki nähdä 3000 litran terästankki, jonka kyljessä komeilee oman bändin nimi. Amorphis -olut on ollut pienimuotoinen menestys ja siitä saatiin lopulta myös tölkkiversio (ensimäiset erät olivat pulloissa). Tölkkiä on luonnollisesti helpompi myydä isoille ketjuille ja ulkomaille. Kaiken kaikkiaan oman oluen saaminen on ollut hauska kokemus ja uskoisin että se on tuonut uusia kulmia bändin oheistuotetoimintaan.”

Amorphis on Suomessa ja maailmalla erittäin suosittu raskaan musiikin yhtye. Se julkaisi toukokuussa 13. albuminsa Queen of Time.

Maku Brewing on Olutpostin kumppanuuspanimo Business Beer yritysolut -kampanjassa, jossa luodaan yrityksille ja yhteisöille omia oluita.

Kuvat: Kasper Heikkerö ja Vilhelmiina Vilhunen.

mainos