Espoon K-Supermarket Lippulaiva on nimensä veroinen myös laadukkaalla juomaosastollaan

Espoolainen K-Supermarket avasi ovensa 2022 maaliskuussa Espoon kauppakeskus Lippulaivassa.

K-Supermarket Lippulaivan kauppiaina toimivat Juuso Österman ja Heidi Mannila. Olutposti tapasi energisen kauppiaan, joka esitteli ylpeänä näyttävää juomaosastoa, josta antoi kaiken kunnian juomaosaston hoitajalle Henna Relanderille, jota jututimme lähemmin.

nainen ja diplomi

Relander on oluen ystävä. Hän maistelee erittäin mielellään eri oluita ja tekee kaikkensa pysyäkseen perillä uusista trendeistä. Gose-oluet ovat tällä hetkellä Relanderin mielioluita, mutta muutkin sour oluet ovat tällä hetkellä myymälässä vahvassa nousussa alkoholittominten oluiden lisäksi. Eri juomamerkkejä myymälästä löytyy tällä hetkellä noin massiiviset 3000 eri artikkelia laidasta laitaan. Myös matala-alkoholisia viinejä löytyy, kuten myös RTD-juomia sekä kattavasti limonadeja.

Juomaosastoon panostaminen on myymälälle kunniakysymys ja se myös näkyy.

”Kyseessä on tietoinen valinta ja asiakkaat ovat löytäneet osaston mainiosti mutta vielä ollaan alkutaipaleella tietoisuuden lisäämisessä.” kertoo Relander.

Espoolaisuus on K-Supermarket Lippulaivalle tärkeää. Sen huomaa juomien esillepanossa, jossa varsinkin Espoon panimot ovat hyvin edustettuna omassa kylmäkaapissa ja somistuksessa. Myyntilukujen kärjestä löytyvät Fat Lizard, Salama Brewing, Espoon oma panimo sekä Olarin Panimo.

”On huomattu, että asiakkaat ovat sangen kotiseutu-uskollisia” Relander toteaa.

Lippulaivasta löytyy myös Fat Lizardin kanssa tehty oma olut, kuinka ollakaan nimeltään Lippulaiva. Relanderin mukaan pienpanimo-oluiden laatu on noussut huimasti alkuajoista, jolloin hän toimi myös juomaosasto vastaavana uransa alkutaipaleella.

juomahylly

”Muutama vuosi sitten sattui jopa niin, että olutpullot suorastaan räjähtivät hyllyssä, kun jälkikäyminen tuotti painetta pulloihin. Nyt on laatu todella hyvä ja tasainen, joten oppirahat on maksettu.”

Kauppiaan ja Relanderin mukaan oluen ja ruoan yhdistäminen on K-Supermarket Lippulaivalle tärkeää. Eri oluet sopivat ruokien kanssa maniosti ja tämän tietouden lisääminen on tärkeää.

”Asiakaskuntamme koostuu aika laajasti eri ikäluokista mutta varsinkin perheet ovat löytäneet juomaosaston ja kiinnittävät juuri tähän huomiota.” toteaa Relander.

juomaosasto

Vinkkinä panimoiden myyjille:

Relanderin mukaan hänelle tulee satoja sähköposteja, jossa tarjotaan tuotteita mutta kaikkein paras keino on soittaa tai tulla käymään, sillä samalla tavalla kuin asiakkaiden parissa henkilökohtainen kontakti on hänelle tärkeä. Myös brändiin ja markkinointiin hän toivoisi laitettavan hieman enemmän huomiota.

”Mielestäni erikoistuminen johonkin oluttyyliin voisi olla kilpailuvaltti. Nyt moni panimo tekee oluita sangen laajalla rintamalla.” miettii Relander ääneen.

Hän seuraa varsinkin somesta mitä uusia oluita on tarjolla. Vaikka Lippulaiva ei ollut vielä mukana Olutpostin kesän TOP TEN -lager kampanjassa on hän seurannut mitkä oluet voittivat ja tilasi niitä myymälään, kuten moni muukin kauppa on tehnyt.

”Seuraavassa syksyn TOP TEN – IPA ja APA -kampanjassa olemme mukana ja rakennamme sille oman erikoispaikan”, kertoo Relander kauppiaan nyökytellessä tyytyväisenä vieressä.

Olutposti ja Suomen Olutseura myönsivät K-Supermarket Lippulaivalle Laadukas juomaosasto -diplomin ja miksi eivät olisi myöntäneet, sillä onhan kyseessä todella näyttävä ja hyvin hoidettu osasto.

Teksti ja kuvat: cyde

aikakausilehti