Jalkapalloilijasta panimon myyntitykiksi

Juha Reini on 46-vuotias entinen maajoukkuefutaaja.

Nykyisin Raisiossa asuva kahden lapsen isä on kotoisin Kokkolasta. Mies teki 40-vuotiaaksi uraa pelkän urheilun sisällä (pelaajana, scouttina, pelaaja-agenttina, urheilutoimenjohtajana, toimitusjohtajana ja valmentajana sekä naisten että miesten pääsarjoissa). Maajoukkueessa hän pelasti vuosien 1997–2004 välillä yhteensä 23 A-maaottelua. Uransa mies lopetti jo 31-vuotiaana vuonna 2006 loukkaantumisiin. Siitä sitten softa-, teknologia- ja mainosalan kautta mukaan panimobisnekseen.

Mutta antaa miehen kertoa omin sanoin suhteesta olueen ja mitä työkuva pitää sisällään.

– Ammattilaisurani aikana asuin 8 vuotta (1998-2006) Belgia-Hollanti akselilla ja yleinen kiinnostus Suomen hieman erilaisiin alkoholikulttuureihin syntyi näinä vuosina. Olut oli Be/NL arjessa esillä melko lailla päivittäin, eikä sen käyttöä juurikaan ihmetelty. Eikä sitä toisaalta imetty kotimaiseen tyyliin ämpärikaupalla, vaan olut oli juoma siinä kuin hiilihapotettu vesi, energiajuoma tai viini. Ammattiurheilija ei kuitenkaan juo edes sitä olutta arkena eikä juuri vapaapäivinäkään, mutta tuttu suomalainen päihtymiseen ja volyymiin tähtäävä juomakulttuuri muuttui noina vuosina selkeästi uuteen suuntaan.

Belgian aikanani seurani (KRC Genk) kävi myös tutustumassa useaan paikalliseen panimoon. Muistan käyneeni ainakin viidessä eri panimossa tutustumassa oluen valmistamiseen. Alken Maes oli yksi näistä ja jossain vaiheessa myös futispyhättömme nimisponsori, tosin urani jälkeen, nimellä Cristal Arena. Alken Maes taitaa olla nykyisin Heinekenin omistama putka. Paikallisen futisliigan pää- ja nimisponsori on ollut pitkään Jupiler, AB Inbevin valmistama pilsneri.

Mutta joka tapauksessa, päätös RPS Brewingissä aloittamiseen oli Juhalle helppo. Panimon yksi päälliköistä, eli Samuli Huuhtanen kysyi kiinnostuksesta oikeaan aikaan oikeassa paikassa ja muutaman kuukauden kosimisleikkien jälkeen homma oli maalissa, kertoo Reini.

Kysyttäessä mitä työkuva pitää sisällään vastaa Juha:

– Työni pitää sisällään myyntityötä laidasta laitaan. Päivittäistavarakaupasta HoReCa eli hotelli- ja ravintolapuolelle, mutta myös uusien myyntikanavien avaamista ja kehittämistä niin koti- kuin ulkomaillakin. Eli ihan yksittäisistä kaupoista, ravintoloista ja baareista alkaen. Sangen paljon tulee luonnollisesti ainakin tähän alkuun reissattua. Onneksi. On tässä viimeiset vuodet saanutkin istuskella toimistossa ja etäillä ihan tarpeeksi. Kun viimein pääsee tapaamaan asiakkaita kasvotusten, ilo on selkeästi ollut molemminpuolista ja myös palaute tuotteista on hyvää eli sekä ostajat että kuluttajat ovat tykästyneet laadukkaisiin tuotteisiimme.

Mikä ovat omia suosikkijuomiasi?

– Henkilökohtaisia suosikkejani löytyy sekä oluista että lonkeroista. Oluista omia suosikkejani panimolta on, ei niin yllättäen, All day every day lager ja X Generation Brown ale. Lonkeroista The Lemonator nousee ykköseksi. Makuasioita, mutta juuri niistähän voi ja pitääkin kiistellä, summaa Reini.

Teksti: cyde

Kuva: RPS Brewing

mainos