Lahden K-Citymarket Paavola panostaa panimotuotteisiin

Instagramissa olet saattanut törmätä alati hymyilevään kauppiaaseen, joka ylpeänä esittelee myymälänsä tuotteita. Hänen luotsaamallaan K-Citymarket Paavolalla on Lahdessa vahva maine asiakkaiden toiveiden täyttäjänä. Olutposti vieraili myymälässä.

”Juomaosastomme valikoima on pitkälle asiakkaittemme avulla rakennettu eli yhteistyössä on tämäkin meillä tehty”, kertoo energinen kauppias Mika Somervaara Olutpostille.

”Asiakastoiveissa ovat korostuneet nyt lagerit ja sour-oluet ja esimerkiksi limonadeissa pienet 0,33 l tölkit ovat nostaneet päätään kovasti.”

Paavolan juomaosastolta on vuoden 2022 aikana myyty 2069 eri juomamerkkiä, joka kertoo valikoiman laajuudesta.

”Perushyllyjen juomien asettelussa meillä mennään makujen eli tyylilajien mukaan ja kaupasta löytyy myös omat kaapit erikoisimmille oluille ja tietenkin paljon pienpanimoiden tuotteita. Juomaosasto elää jatkuvasti ja tulevaisuudessa myymälä panostaa merkittävästi kylmäsäilytykseen”, kertoo Somervaara.

K-Citymarket Paavolan juomaosastolla huomaa, että asiakkaina on edustettuna lähes koko kansan kirjo. Nuoret ja nuoret aikuiset sekä varttuneempi jo 50 vuotta kaupassa asioinut kanta-asiakaskunta.

”On upeaa nähdä, kun vanhempi sukupolvi tutustuu myös estottomasti uusiin juomatrendeihin ja ihmiset kohtaavat juomahyllyjen luona keskustelemassa niin uutuuksista kuin kuulumisistakin. Olut yhdistää myös tällä tapaa, ja onhan kyseessä tuote, jonka ympärille on muodostunut oma vahva yhteisö ja se herättää  kiinnostusta ja myös intohimoja. Tätä ei voi verrata identiteetiltään mihinkään muuhun tuotteeseen, joten siksi myös kauppiaan on ymmärrettävä mistä on kyse ja pysyttävä ajan hermolla. Kaikki huomio on tarpeellista, kuten vaikkapa Olutpostin TOP TEN-kampanjat”, kertoo Somervaara.

Olutposti vieraili Lahdessa. Kauppias Mika Somervaara kuvassa oikella.

K-Citymarket Paavolassa on huomattu juomakulttuurin eurooppalaistuminen, ruoan ja oluen yhdistämisen yleistyminen sekä uusien makujen kokeiluhalun lisääntyminen.

”Tämä on sangen yleinen trendi koko Suomessa, mutta vielä on paljon työtä tehtävänä. Uskomme kuitenkin, että yhdessä onnistumme rikastuttamaan suomalaisten juoma- ja ruokakulttuuria”, toteaa Somervaara haastattelun lopuksi ja lähettää terveiset kaikille Olutpostin lukijoille sekä laadukkaiden juomien ystäville.

”Nähdään Lahdessa ja Paavolassa!”

K-Citymarket Paavola on esillä Olutpostin Juomatutkassa ja myymälälle on myönnetty Laadukas juomaosasto -diplomi. Myymälä on myös yksi TOP TEN- kampanjaan osallistuvista kaupoista.

 

aikakausilehti