Oletko ready hämmästymään helsinkiläisen kauppakeskus Redin K-Supermarketin juomaosastosta?

Hämmästyksen määrää ei voinut kuvailla kun Olutposti vieraili ohimennen ostoksilla helsinkiläisen kauppakeskus Redin K-Supermarketin juomaosastolla. Tästä innostuneena otimme yhteyttä kauppias Ilari Tikkalaan ja myönsimme myymälälle Laadukas juomaosasto -diplomin. Samalla laitoimme kauppiaalle samat kysymykset, jotka osoitamme kaikille Laadukas juomaosasto -tittelin omaaville kaupoille.

Kauppias Ilari Tikkala palkittiin hyvästä työstä Laadukas juomaosasto diplomilla.

Kuinka monta eri tuotetta löytyy juomaosastonne hyllyistä?
Joulukuussa kaupan panimomyynti oli Suomen K-Supermarketeista (244 kauppaa) 8. suurin. Joulukuun aikana myyty eri tuotteita seuraavasti:
– Koko panimo-osasto: 1261 erilaista tuotetta (ei sis. virvoitusjuomia)
– Olut: 775 erilaista alkoholituotetta (507 kotimaista, 268 ulkomaista) ja 153 alkoholitonta
– Siideri: 114 erilaista tuotetta

Mitkä oluttyylit ovat suosiossa teidän myymälässänne?
Suomalaiset peruslagerit ovat euromääräisesti myydyimmät oluttyypit. Näiden lisäksi seuraavana kokonaisuutena nousevat erilaiset pale alet (IPA, NEIPA, APA). Myös yksittäisenä nostona voidaan mainita Brooklyn Breweryn Bel Air Sour, joka oli joulukuun 9. myydyin oluttuote.

Miten luokittelette oluet hyllyssä (esim. tyyli, maku, maa, panimot tms)?
– Oluet on luokiteltu pääasiassa maittain. Tuotteita luokitellaan myös myynnin mukaan, antamalla enemmän tilaa ja paremmat paikat myyville tuotteille. Lisäksi on erillisiä panimokohtaisia kylmäkaappeja ja esillepanoja.

Kuinka aiotte jatkokehittää (tai olette jo kehittäneet) juomaosastoa tai sen konseptia?
– Juomaosastolle on tehty todella suuri uudistus vuosi sitten. Kylmätilaa on lisätty reilusti, ja valtaosa panimotuotteista löytyykin nyt kylmäkalusteista. Lisäksi osaston modernilla ilmeellä on pyritty erottautumaan kilpailijoista.

Kuinka kuvailisitte juomaosastolla asioivaa asiakaskuntaanne?
– Suurin asiakasryhmämme ylipäätään kaupalla on 25-34-vuotiaat. Panimo-osaston suurimmat asiakasryhmät ovat elämänvaiheen mukaan luokiteltuna Lapsiperheet, Nuoret aikuiset ja Aikuistaloudet. Iän mukaan luokiteltuna suurin asiakasryhmä ovat 25-34-vuotiaat, ja toisena 35-44-vuotiaat. Pääasiassa asiakaskuntaa voi kuvailla moderniksi, vaativaksi ja trenditietoiseksi.

Millaisena näette olut- ja yleensä juomakulttuurin kehityksen Suomessa?
– Uskomme, että jo nyt nähty alkoholittomien tuotteiden myynninkasvu tulee jatkumaan. Lisäksi kulttuurin kehittyessä yhä useampi asiakas on valmis kokeilemaan uusia makuja ja tuotteita, ja tuotetarjonnan yhä kasvaessa tälle on oiva tilaisuus. Juomatuotteita tultaneen entistä enemmän täydentämään myös kokonaisvaltaista elämystä ruokailuun ja ruoanlaittoon liittyen.
Seuraamme mielenkiinnolla mihin suuntaan juomakulttuuri kehittyy ja reagoimme nopeastikin alan muutoksiin. Tarkkailemme myös viininmyynnin mahdollista vapautumista innolla ja toivomme, että jossain vaiheessa myös ruokakaupasta voimme myydä viinejä, jotka täydentävät mukavasti tarjontaa ruokapuolella.

Mitä terveisiä haluaisitte välittää Olutpostin lukijakunnalle?
– Tervetuloa tutustumaan moderniin panimojuoma-osastoomme, ja toivomme runsaasti palautetta sekä toiveita valikoiman täydentämiseksi!

K-Supermarket Redi (S593)
Hermannin rantatie 5
00580 Helsinki

JuomahyllyjäJuomahylllyjä

Kuvat: Harri Soinila & cyde

mainos