Oluenpanoa tyhy-hengessä

Maria Markus kävi tutustumassa, miten teknologiakonserni Protaconin Jyväskylän toimistolla edistetään työhyvinvointia olutta panemalla. Toimistopanimossa on luotu jo puolenkymmentä olutta yhteistuumin.

Joitakin kertoja vuodessa, kun muissa Jyväskylän Lutakon toimistoissa valot sammuvat ja tietotyöläiset suuntaavat vapaalle, Protaconilla hommat jatkuvat yömyöhään. Tosin aivan muut hommat kuin virka-aikaan. Silloin pyörähtää käyntiin Brewtacon-toimistopanimo.

Kymmenkunta protaconilaista on harrastanut työpaikallaan oluenpanoa jo parin vuoden ajan. Kaikki lähti liikkeelle kotiolutkisoissa kunniaa niittäneen Tommi Särkän ajatuksesta.

– Pidin työpaikalla olutillan eli johdatuksen olutkulttuuriin. Toin iltaan myös tekemiäni kotioluita maisteltavaksi. Ajatus lähti varmaankin sieltä liikkeelle, ja työnantaja lähti heti mukaan, business managerina Protaconilla työskentelevä Särkkä kertoo.

Sami Ristinen
Sami Ristinen on osallistunut toimistopanimon toimintaan alusta saakka.

Työnantaja maksaa toimistopanimon tarvitsemat raaka-aineet. Särkkä hoitaa tarviketilaukset, ja varsinainen oluenpano tapahtuu talkoovoimin.

– Oluet ideoidaan tässä meidän oluenpanoporukassa. Sen jälkeen minä laadin varsinaisen reseptin.

Tyhy-olut nautitaan firman yhteisissä tapahtumissa, kuten pikkujouluissa tai kesäjuhlissa.

– Meillä on sellainen kirjoittamaton sääntö, että koska työnantaja hoitaa kustannukset, oluesta saavat nauttia kaikki, eivät vain oluentekijät.

Protaconin Jyväskylän toimistossa on töissä noin 70 henkilöä, ja koko yrityksen henkilömäärä on noin 250. Olutta valmistetaan itse rakennetulla panimojärjestelmällä toimiston saunatiloissa. Kerralla syntyy noin 40 litraa olutta.

– Järjestelmässämme on kaksi 70 litran kattilaa, pumppu, vastukset ja mikrotietokoneella toteutettu lämpötilan mittaus sekä siihen liittyvä selainkäyttöinen käyttöliittymä. Kokonaisuutta kutsutaan nimellä Panokone 2020, Särkkä kertoo.

Brewtacon Oluet
Brewtacon-oluita on syntynyt jo puolenkymmentä. Oluet nautitaan firman yhteisissä tilaisuuksissa.

Fiilispohjalta ja kokeillen

Ensimmäinen Brewtacon-olut valmistui firman pikkujouluihin vuonna 2015. Se oli musta Pronx IPA, jonka mausteina käytettiin tähtianista ja lakritsijauhetta. Seuraavaksi pantiin pina colada -henkistä vehnäolutta firman kick-off–tilaisuuteen. Siinä oli mukana muun muassa ananasta ja kookosta. Syksyllä päästiin vielä maistelemaan raparperi-vanilja-witbieriä.

Viime keväänä ideoitiin popcornilla tuunattu steam beer.

– Siinä meillä oli vähän mutkia matkassa, sillä tarviketilauksesta puuttuivat hiivat. Kyselimme ensin Homebrewers Jyväskylä -ryhmän Facebook-sivuilta jeesiä, mutta lopulta haimme marketista lager-uutepakkauksen, jonka hiivan hyödynsimme steam beeriin. Oluesta tuli ihan ok, mutta ehkä se oli heikoin tähän mennessä valmistunut. Ei siinä ainakaan popcorn juurikaan maistunut. Hiiva kyllä toimi yllättävän hyvin, Särkkä muistelee.

Brewtacon Oluet
Välillä on aikaa istua alas pelaamaan shakkia.

Tuorein Brewtaconin keitos on imperial stout, joka nojaa ”more is more” -filosofiaan. Mausteina tuhdissa oluessa on kaakaojauhetta ja -nibsejä, paahdettuja maapähkinöitä, vaniljatankoja, vaahtokarkkeja ja jopa kinuskikastiketta. Käymisastiaan lisättiin vielä rommissa ja Amaretto-liköörissä parin vuoden ajan liotettuja tammilastuja.

– Arvostan kyllä myös hyvin tehtyjä perusoluita, mutta aina on hauskaa kehittää jotain uutta, Särkkä sanoo.

Sylvester Stoutloneksi ristityn imperial stoutin ”kylkiäisinä” valmistettiin #bonuskalja-nimellä kulkevaa olutta, johon hyödynnettiin imperial stoutista jääneet hiivat ja popcorn-olutta varten hankitun lager-uutepakkauksen uutteet. Humalointiin käytettiin pop corn -olutta varten hankitut, ylijääneet humalat.

– Tulipahan kokeiltua. Tuoreimpien keitosten lopputulos on toistaiseksi arvoitus, sillä stout on vielä kypsymässä eikä bonuskaljaa ole kukaan vielä uskaltanut maistaa, Särkkä naureskelee.

Brändäystä unohtamatta

Brewtacon Oluet
Toimistopanimolla on oma visuaalinen ilme ja logo. Panimolaisille on hankittu myös omia t-paitoja Brewtacon-logolla.

Jokaiselle — Brewtaconin oluelle kehitetään oma etiketti. Brewtaconilla on myös oma logo, joka näkyy muun muassa panimon omissa t-paidoissa. Logon on suunnitellut yrityksen käyttöliittymäsuunnittelija Niko Kärkkäinen, jonka käsialaa ovat myös etiketit.

Brewtaconin kuulumisia voi seurata panimon Twitter-tililtä ja pian myös omilta kotisivuilta. Oluet löytyvät myös Untapped-sovelluksesta. Seuraava askel voisi Särkän mukaan olla kotiolutkisaan osallistuminen. Muitakin haaveita löytyy.
Brewtacon oluet
Toimistopanimon logo ja etiketit ovat käyttöliittymäsuunnittelija Niko Kärkkäisen käsialaa.

– Olisihan se tosi hienoa saada meidän olutta joskus johonkin paikalliseen ravintolaankin.

Teksti ja kuvat:— MARIA MARKUS

Artikkeli julkaistu Olutpostin verkossa 28.2.2017