Olutposti aloittaa kirjojen kustantamisen, mutta ei perinteisellä tyylillä

Oluesta on kirjoitettu kirjoja ja sen ympärillä on vaahdottu vuosikymmeniä jollei vuosituhansia. Nyt oluiden kirjo on laajentunut räjähdysmäisesti ja sen ympärille on tullut uusia kuluttajia ja yhteisöjä, oluen tekijöitä, tapahtumia, medioita ja yleisesti hyvää pöhinää. Olutposti kantaa taas kerran kortensa kekoon edistääkseen olutkulttuuria.

Olutposti laajentaa toimintaansa kirjoihin, ja kuten aina, teemme sen hieman eri tyylillä. Tässä ajassa.

Tietokirjailija, toimittaja ja olutasiantuntija Anikó Lehtisen kansantajuinen Kaikki mitä haluat tietää oluesta – Kaikki mitä täytyy tietää oluesta, on povitaskuun mahtuva opas, ”kääntökirja”. Kirjan muoto on olutkirjalle uusi ja innovatiivinen. Lisäksi kirjaan tuotetaan verkkoon laajasti linkeillä katsottavaa multimediasisältöä, joka syventää aihetta joka osiossa.

Olutkirjan kaksi eri osiota; Kaikki mitä täytyy tietää oluesta ja Kaikki haluat tietää oluesta toimivat itsenäisinä ”kirjoina” kääntökirjan sisällä. Tämä formaatti jakaa oluttiedon teoreettisen tärkeään ja hauskan viihdyttävään. Kirja onkin tarkoitettu mukaan otettavaksi, selailtavaksi ja alleviivattavaksi, kaikenlaiseen käyttöön hyvän oluen vierelle.

kirjan kannet
Katso miten kääntökirja toimii tästä

Kääntökirjasta löytyvät ratkaisut mm. kysymyksiin oluen raaka-aineista, miten olutta tehdään kotona ja panimossa, oluttyylien erot, oluen maun arvioiminen tai oluen säilytys kotona ja ravintolassa. Kirjassa kerrotaan myös oluen ja ruuan yhdistämisen perusteista, oluttastingien järjestämisestä, oluen virhemauista ja oluen terveellisyydestäkin. Omat lukunsa löytyvät myös historialle, olutseuroille, -vinkeille, -kirjallisuudelle ja olutidoleillekin.

Kirjan aiheisiin pääsee syventymään verkon kautta, kattavin monimediallisin lisämateriaalein. Niihin lukija pääsee käsiksi QR-koodien opastamana. Lisämateriaaleja on mahdollisuus myös päivittää, joten kirja pysyy ajassa pitkään.

”Aikaisemmin tuotin vastaavia menestyksekkäitä monimediallisia hybriditeoksia musiikkiteollisuudelle, mutta nyt on aika tehdä samaa myös juomakulttuurin parissa”,  toteaa Olutposti median kustantaja Jari ”cyde” Hyttinen.

Kirjan näyttävä kuvitus ja taitto on Olutpostista sekä useista olutalan julkaisuista ja etiketeistä tutun graafikko Oskari Sarkiman käsialaa. Kustannustoimittajana toimii Suomen ensimmäinen olutsommelier Maria Markus. 

Kirjan koko on 100 x190 mm, jolloin se pehmeäkantisena mahtuu helposti mukaan, vaikka tapahtumiin tai ravintolaan. Sen voi viedä vaikkapa lahjaksi parin hyvän oluen kanssa, totta kai!

Loppujen lopuksi; kyseessä ei ole pelkkä kirja vaan monimediallinen, tässä ajassa kiinni oleva kokonaisuus.

Teos tulee myyntiin Olutpostin verkkokauppaan, kirjakauppoihin, alan tapahtumiin sekä valikoituihin K-kauppoihin.

Anikó Lehtinen on toiminut olutkulttuurin puolesta vuosikausia sen eri alueilla.

 

mainos