Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset myivät alkuvuodesta yli 180 miljoonaa litraa olutta

Kuuma kesä vauhditti panimojuomien kauppaa, mutta silti oluen, siiderin ja long drink -juomien yhteenlaskettu myynti kasvoi vain 0,7 miljoonaa litraa eli 0,3 prosenttia.

Oluen kokonaismyynti laski 2,7 prosenttia. Eniten myyntiään kasvattivat kivennäisvedet ja virvoitusjuomat. Näiden myynti kasvoi kesäkuun loppuun mennessä 7,4 prosenttia eli yhteensä 11,5 miljoonaa litraa. Tulokset on saatu vertaamalla lukuja edellisvuoden saman ajan myyntilukuihin.

Uuden alkoholilain jälkeen keskiolut on yhä myydyin olut. Mediassa esillä ollut uhkakuva suomalaisten siirtymisestä vahvempiin tuotteisiin ei siis ole toteutunut. Päinvastoin alle 2,8 prosenttisten oluiden myynti nousi hiukan.

Tilasto ei pidä sisällään Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia. Tilasto kattaa ajanjakson tammikuun alusta kesäkuun loppuun 2018.

Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry

Kuva: Mikko Hentunen

mainos