Paikallisuus on valttia Pirkanmaalla

0

Pyynikin Käsityöläispanimo teetti tutkimusyhtiö Innolinkin avulla kyselytutkimuksen Tampereen seudun olutmarkkinoita koskien.

Tutkimus tehtiin puhelinhaastatteluina alueen kauppiaiden ja juomavalikoimavastaavien keskuudessa. Vastaajina oli yhteensä 55 henkilöä, jotka eivät tienneet tutkimuksen tilaajaa. Tutkimuksessa keskityttiin puolen litran olutpakkausten valmistajiin. Pienpanimo-oluiden joukossa Pyynikin Käsityöläispanimo oli tutkimuksen ykkönen. Tunnettavuudessa Pyynikin Käsityöläispanimo saavutti kakkossijan ja eniten myyvien joukossakin päästiin kolmen parhaan ryhmään.

”Tutkimustulokset kertovat kokonaisuudessaan siitä, että Pyynikin käsityöläispanimo on pystynyt murtautumaan Tampereen seudun kauppiaskentän mielissä suurten perinteisten panimoiden rinnalle mielenkiintoisten tuotteidensa ja poikkeuksellisen vahvan asiakaskokemuksensa ansiosta. Tästä kertoo muun muassa kauppiaiden Pyynikin käsityöläispanimolle antama NPS-indeksilukema 60, jossa jopa 90 % vastaajista antaa asteikolla 0-10 suosittelutodennäköisyydekseen arvosanan 8 tai enemmän. Pyynikin käsityöläispanimoa pidetään kauppiaskentässä myös viimeisen vuoden aikana eniten profiiliaan nostaneena panimona ja sen brändi herättää vahviten positiivisia tunteita kilpailijakentässään”, kertoo Innolinkin projektipäällikkö Mikko Leinonen. Innolink-konsernin asiakkaana on 40 Suomen sadasta suurimmasta yrityksestä.

NPS-luku (Net Promoter Score) on mittari, jolla mitataan asiakkaiden kokemuksia yrityksen tuotteista, palvelusta sekä asiakaspalvelusta. Mittariasteikko on välillä -100 ja +100. ”Kuinka todennäköisesti suosittelisit…” tyyppisillä kysymyksillä suoritetuilla Net promoter -tutkimuksilla kerätään tietoa asiakassuhteista ja -lojaaliudesta.

”Panimolla tutkimuksen tulokset otettiin ilolla vastaan. On hienoa nähdä, että nopean kasvun rinnalla olemme pystyneet palvelemaan kauppiaita näin hyvin. Olemme myös nostaneet tamperelaista panimoteollisuutta takaisin maailmankartalle. Tamperelaiset ovat myös tiedostaneet sen, että oman kylän panimon tuotteita ostamalla tukee samalla oman alueen taloutta, työllisyyttä ja kulttuuria sekä näiden kautta luonnollisesti tamperelaisten hyvinvointia,” toteaa tuloksista Pyynikin käsityöläispanimon olutmestari Tuomas Pere.

”Tästä on hyvä jatkaa ja tutkimus vahvisti sen aavistuksen, joka meillä itsestämme oli. Viestejä on tullut kauppiailta, että meidän oluita myydään hurjaa tahtia. Tampereen lisäksi keskitymme tulevaisuudessa myös muun Suomen ja ulkomaiden markkinoihin. Pyrimme saman tapaiseen tulokseen niissä. Tavoitteena on olla Suomen kasvavin panimotoimija jälleen ensi vuonna, sekä olla myös kasvavin suomalainen vientipanimo”,  Pere jatkaa.

Lähde: Panimon tiedote

Kuva: Ronja Honko


JAA KAVERILLE.

Kirjoittaja

Mikko Hentunen
Scroll Up