Saimaa Brewing Company. Olutta suomalaisille jo 25 vuotta

25-vuotisjuhlavuottaan viettävä Saimaa Brewing Company, aiemmin Saimaan Juomatehdas, sai alkunsa vuonna 1995, kun ravintoloitsija Pertti Oksa päätti hankkia oluenkeittolaitteiston ja perusti panimon Pub Naapuriin Mikkeliin. Silloin hullulta kuulostaneesta ideasta on kehittynyt yksi Suomen suurimmista ja vanhimmista yhä toiminnassa olevista pienpanimoista.

Yhtiön panimopäällikkö Jenni Kehusmaan mukaan Saimaa Brewing Company panostaa jatkossakin raaka-aineiden ja tuotteiden laatuun, mutta ankarasti kilpaillulla markkinoilla erottuminen ja trendien ennakointi on elintärkeää.

Kuvassa juomatölkkejä– Yhtenä trendeistä jo vuosia lisääntynyt alkoholittomien ja vain vähän alkoholia sisältävien oluiden kulutus kasvaa edelleen. Panimot ovat tehneet hyvää työtä alkoholittomien oluiden kehityksen kanssa, ja alkoholittomuuden makua on saatu karsittua. Myös Saimaa on vastannut tähän kysyntään, tuoreimpina esimerkkeinä metalliyhtye Mokoman kanssa alkuvuodesta lanseeraamamme alkoholiton ruis-IPA sekä uusi alkoholiton Brewer’s Special Evergreen Lager -olut, Kehusmaa kertoo.

Panimon keittokapasiteetti on kasvanut ensimmäisestä 200 litran keittoastiasta jo 1,8 miljoonan litran vuosituotantoon ja tuotantoprosessissa on siirrytty laadunvalvontaan omassa laboratoriossa. Alkuperäinen laitteisto on nykyisellään tuotekehityskäytössä Helsingin Panimoravintola Bruuverissa.

Uusin aluevaltaus on limonaadit

Juhlavuoden kunniaksi Saimaa on tehnyt uuden aluevaltauksen vastikään kauppoihin tulleiden craft-limonadien puolelle.

– Tämä on luontainen jatkumo siidereillemme ja alkoholittomille tuotteillemme. Pyrimme erottumaan Kookys Sodapops -limonadien valmistuksessa käytetyillä aidoilla mehuilla ja käyttämällä ainoastaan oikeaa sokeria makeutusaineena, Kehusmaa sanoo.

Kuvassa mie ja nainen maistelevat oluita
Kasper Villa ja Anikó Lehtinen maistelevat Saimaa Breweryn tuotteita.

Erilaisia hedelmäisiä makupareja sisältävät limonadit kehitteli panimon tuotekehityksestä vastaava Kasper Villa. Hänen mukaansa reseptipankkiin kerääntyy jatkuvasti erilaisia tuotteita odottamaan julkaisuaan.

– Kuuntelemme kuluttajien toiveita ja reagoimme niihin. Joskus tuotekehitys voi lähteä liikkeelle myös uusista mielenkiintoisista raaka-aineista. Yhtenä esimerkkinä kehitteillä olevat suomalaiset humalalajikkeet, jotka voivat onnistuessaan synnyttää uusia, täysin kotimaisia oluttrendejä, Villa kertoo. Maailmalla trendanneet olutcocktailit eivät puolestaneet sopineet suomalaisten makuhermoille, ja Saimaa Brewing Company luopuikin niiden valmistuksesta.

Laadun perustana raaka-aineet ja laboratorio-olosuhteet

Käsityöläispanimon laadun perustana ovat jatkossakin lähialueiden ohra ja Mikkelin alueen erinomainen vesi. Kehusmaan mukaan Saimaan veden laatu ja sen sisältämien suolojen pitoisuudet pääsevät oikeuksiinsa etenkin pilsner- ja lager-oluiden kohdalla.

Kuvassa mies kaataa vettä oluttankkiin– Tuotteiden laatu on elintärkeää pienpanimoiden pitkäaikaiselle menestykselle. Siihen kuuluvat niin laadukkaat raaka-aineet kuin laadukas tekeminen. Huolehtimalla hyvästä hygieniasta läpi eri tuotantovaiheiden voimme varmistua tuotteiden mikrobiologisesta laadusta. Verrattain suurena pienpanimona meillä on käytössämme oma laboratorio, jossa voimme valvoa tuotteidemme tasalaatuisuutta tarkasti, Kehusmaa kertoo.

Saimaa Brewing Company on aina pyrkinyt toimimaan pienpanimoalan vastuullisena edelläkävijänä.

– Siirryimme vuonna 2016 maailman ensimmäisenä panimona EKOenergia-sertifioituun sähköön, ja vuonna 2017 otimme kok onaisuudessaan käyttöön panimomme läheisyyteen valmistuneen aurinkovoimalan tuottaman sähkön. Olemme vieneet oluen raaka-aineiden jäljitettävyyden uudelle tasolle ainutlaatuisen viljelijäyhteistyön avulla, ja toimme myös Suomen ensimmäisenä pienpanimona markkinoille alkoholittoman oluen. Aiomme kehittää vastuullisia toimintatapojamme eteenpäin yhtä rohkeasti myös jatkossa, Kehusmaa kertoo.

Lähde: Saimaa Brewing tiedote kuten myös kuvat.
Uudessa ilmaisessa Olutpostin- kesän näköislehdessä lisää mm. Mokoma yhtyeelle tuotetusta oluesta
Lähde: Saimaa Brewing tiedote kuten myös kuvat.
Virusta päähän lahjakorttikampanja