Suomalaiset haluavat olla vastuullisempia kuluttajia – eivät kuitenkaan tunnista vastuullisia tuotteita

Jopa 74 % suomalaiskuluttajista haluaisi olla ruoka- ja juomaostoksissa nykyistä vastuullisempi, selviää Hartwallin teettämästä tutkimuksesta.

Samaan aikaan kuluttajat kuitenkin kokevat, että aidosti vastuullisia tuotteita on vaikea tunnistaa. He haastavatkin valmistajat satsaamaan vastuullisiin tuotteisiin ja hävikin pienentämiseen. Hartwallilla tutkittiin suomalaisten asenteita vastuulliseen kuluttamiseen liittyen. Tutkimuksessa selvisi, että selvä enemmistö (82 %) suomalaisista kokee olevansa vastuullinen kuluttaja juoma- ja ruokaostoksissa. Samalla kolme neljästä haluaisi olla nykyistäkin vastuullisempi.

juomakori

”Etenkin alle kolmekymppiset haluaisivat olla nykyistäkin vastuullisempia. Omilla valinnoilla halutaan vaikuttaa. Vastuullisia vaihtoehtoja etsitään aktiivisesti”, kertoo Hartwallin yritysvastuujohtaja Hanna Sivenius.

Valmistajilta toivotaan ekologisia pakkauksia ja satsauksia hävikin pienentämiseen

Vastuullisuus tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Erityisen tärkeäksi kuluttajat kokevat ruoka- ja juomaostoksissa hävikin minimoinnin (73 %), kotimaisuuden (63 %) ja pakkausmateriaalin vähentämisen (49 %).

”Nämä ovat erittäin konkreettisia asioita, joiden perusteella voi jo nyt tehdä suhteellisen helposti ostopäätöksiä, kiitos esimerkiksi selkeiden pakkausmerkintöjen. Mitä kauempana vastuullisuus on itse tuotteesta, sitä hankalampi sitä voi olla hahmottaa. Esimerkiksi vain 18 % kuluttajista pitää hyväntekeväisyyttä tekevien tuotemerkkien suosimista erittäin tärkeänä”, Sivenius sanoo.

Yli puolet kuluttajista toivoo valmistajilta ja kaupalta toimenpiteitä hävikin minimoimiseksi sekä panostusta kierrätysmateriaaleista tehtyihin pakkauksiin.

”Meillä ollaan tässä saavutettu jo paljon, mutta uskomme jatkuvan kehittämisen teemaan. Kaikki muovipullomme tehdään kierrätysmuovista jo vuonna 2023. Myös hävikin suhteen olemme pitkällä, mutta etsimme silti koko ajan uusia kehitysprojekteja”, Sivenius kertoo.

Suomalaiskuluttajat: aidosti vastuullista tuotetta on hankala tunnistaa

Kysyntää vastuullisuudelle selvästi on, mutta samalla suomalaiset kokevat, että vastuullisia tuotteita voi olla hankala tunnistaa: jopa 61 % vastaajista on tätä mieltä.

Tuotteiden vastuullisuuteen suhtaudutaan myös kriittisesti. Yli puolet on sitä mieltä, että ruoan ja juoman vastuullisuus on enemmän markkinointia kuin täyttä totta.

”Suomalaisyrityksissä tunnutaan olevan jo pitkällä esimerkiksi kestävään tuotantoon liittyvissä vastuullisuustavoitteissa ja -teoissa, kuten meillä Hartwallillakin. Meillä yrityksillä onkin velvollisuus tehdä vastuulliset valinnat helpoiksi”, Sivenius kiteyttää.

Hartwallilla satsataan esimerkiksi siihen, että yrityksen laaja alkoholittomien tuotteiden valikoima oluista siidereihin ja lonkeroihin on selkeästi esillä ja helposti löydettävissä kaupoissa ja ravintoloissa yhteen paikkaan koottuna.

”Meillä on kaupoissa jo reilut 160 Zero Zone -kylmäkaappia ja nyt ne rantautuvat vauhdilla myös ravintoloihin. Tänä kesänä Zero Zone -baarimme kiertävät tapahtumia. Näin me voimme tehdä terveellisten valintojen tekemisen vähän helpommaksi”, Sivenius kertoo.

*Hartwallin kyselyyn vastuullisuudesta vastasi 1035 suomalaista aikuista tammikuussa 2022. Online-tutkimuksen toteutti Red Note.

Lähde: Hartwall tiedote

mainos