Tornion Panimo Suomen suosituimpien joukossa

Tuoreen tutkimuksen mukaan Tornion Panimo on pohjoissuomalaisten kuluttajien keskuudessa toiseksi tunnetuin pienpanimo.

Valtakunnallisesti Tornion Panimo yltää kahdeksannelle sijalle. Kysyttäessä ensisijaista valintaa, jos vastaaja olisi ostamassa olutta juuri nyt, Tornion Panimo nousi Suomen pienpanimoista kuudennelle sijalle. Ostouseutta kysyttäessä ”Ostan usein”-vastanneiden määrä nosti Tornion Panimon jaetulle kakkossijalle kahden merkittävästi isomman pienpanimon kanssa.

kaj kostiander
Tornion Panimon Kaj Kostiander

”Tornion Panimon tunnettuus on varsin nuoreksi ja pienellä paikkakunnalla toimivaksi panimoksi hyvä. Se on viimeisen kahden vuoden aikana onnistunut löytämään tuotteilleen uusia kuluttajia varsinkin nuorempien aikuisten parista. Jopa 20 % alle 45-vuotiaista olutta juovista suomalaisista käyttää Tornion Panimon tuotteita ainakin silloin tällöin,” kertoo Bilendi Oy:n Senior Research Manager Miika Parpo.

Tunnettuudessa Tornion edelle kiirineet panimot ovat merkittävästi isompia tai paljon pitempään markkinoilla toimineita.

”Olemme onnistuneet vakuuttamaan tuotteittemme laadulla, mistä kertoo ennen kaikkea se, että asiakasuskollisuus on lähes kolminkertaistunut kahdessa vuodessa. Matkaa isommilla resursseilla operoiviin kärkipanimoihin toki vielä on, mutta olemme selvästikin oikealla tiellä”, kertoo Tornion Panimon toimitusjohtaja Kaj Kostiander.

Mielikuvia kysyttäessä Tornion Panimoon yhdistettiin useimmin puhtaat raaka-aineet ja aitous. Sen sijaan mielikuva ”yliarvostettu” liitettiin kaikista kyselyn panimoista harvimmin Tornioon. Vain 2 % vastaajista piti Tornion Panimoa yliarvostettuna.

”Meille aitous ja kotimaiset raaka-aineet ovat ydinarvoja. Kyselyssä esiin noussut kuluttajien arvostus kertoo vahvaa viestiä siitä, että meidän kannattaa jatkossakin panostaa voimakkaasti laatuun ja aitouteen”, Kostiander toteaa.

panimon logo

Tutkimus tehtiin Bilendi Oy:n M3 Panelissa. Otos kerättiin kuukausittain toteutettavassa Omnibus -tutkimuksessa toukokuussa 2022. Tutkimukseen osallistui tuhat 18–75-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen otos kiintiöitiin sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan kansallisesti edustavaksi.

Lähde ja kuva: Tornion Panimo

mainos