Coca-Cola HBC on tänään tiedottanut ostavansa Finlandia vodka -brändin

Coca-Cola Hellenic Bottling Company ostaa Finlandia vodkan brändin Brown-Formanilta.

Coca-Cola HBC pullotusjätti on tänään tiedottanut ostavansa Finlandia vodka -brändin Brown-Formanilta. Pohjoismaiden johtava viinien ja väkevien alkoholijuomien bränditalo, Anora, tislaa ja pullottaa Finlandia vodkaa globaaleille markkinoille. Anora toimii myös Finlandia vodkan jakelijana Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Anora ja Brown-Forman ovat tehneet strategista, pitkäjänteistä yhteistyötä, joka jatkuu nyt Anoran ja Coca-Cola HBC:n välillä.

Coca-Cola HBC on tänään tiedottanut päässeensä sopimukseen Brown-Formanin kanssa Finlandia vodka -brändin ostamisesta. Kaupan toteutuminen on ehdollinen viranomaishyväksynnöille.

Finlandia lanseerattiin vuonna 1970 ja se on Keski- ja Itä-Euroopan johtava vodkamerkki. Finlandiaa myydään vuosittain yli 24 miljoonaa litraa maailmanlaajuisesti. Myynnistä yli 60 %:a tulee Coca-Cola HBC:n toiminta-alueelta.

Vuoteen 2035 saakka jatkuvan pitkäkestoisen tuotantosopimuksen mukaisesti Anora on Finlandia vodkan globaali tuottaja, sisältäen tislauksen ja pullotuksen. Tuotemerkki myytiin entisen Altian (nykyinen Anora) toimesta yhdysvaltalaiselle Brown-Forman Corporationille useammassa vaiheessa vuosien 2000 ja 2004 aikana.

logo

”Anora tuottaa Finlandia vodkan puhtaista suomalaisen luonnon raaka-aineista: ohrasta ja vedestä. Finlandia vodka on tärkeä osa Anoran historiaa ja perintöä, ensin brändin omistajana ja myöhemmin sen tuottajana globaaleille markkinoille strategisessa yhteistyössä Brown-Formanin kanssa. Odotamme innolla saman strategisen yhteistyön jatkamista ja syventämistä Coca-Cola HBC:n kanssa”, sanoo Anoran toimitusjohtaja Pekka Tennilä.

Anora on tunnettu kiertotalouteen perustuvasta vastuullisesta tuotannostaan, omasta bioenergialaitoksestaan, panostuksesta uudistavaan viljelyyn sekä innovaatioista ilmastoystävällisissä pakkauksissa. Yhtiö on sitoutunut asettamaan tieteeseen perustuvat päästövähennystavoitteet.

Coca-Cola HBC lyhyesti

Coca-Cola HBC on kasvuhakuinen kuluttajatuoteyhtiö ja Coca-Cola Companyn strateginen pullottajakumppani. Tuotamme arvoa sidosryhmillemme tukemalla liiketoiminta-alueittemme yhteisöjen sosioekonomista kehitystä. Uskomme, että positiivisen ympäristövaikutuksen luominen on keskeistä tulevaisuuden kasvullemme. Yhdessä asiakkaidemme kanssa palvelemme 740 miljoonaa kuluttajaa 29 maassa, kolmessa maanosassa. Portfoliomme on yksi juoma-alan vahvimmista, laajimmista ja joustavimmista, tarjoten johtavia brändejä virvoitusjuomissa, mehuissa, vesissä, urheilujuomissa, energiajuomissa, kasvipohjaisissa juomissa, teejuomissa, kahvissa, aikuisille suunnatuissa hiilihapotetuissa juomissa ja väkevissä premium-tuotteissa. Näihin juomiin kuuluvat Coca-Cola, Coca-Cola Zero, Schweppes, Kinley, Costa, Valser, Romerquelle, Fanta, Sprite, Powerade, Aquarius, Vitamin Water, FuzeTea, Cappy, Monster, Burn, Caffè Vergnano ja Adez. Tarjoamme avoimen ja inklusiivisen työympäristön 33 000 henkilöstömme jäsenelle ja meidät on arvioitu vastuullisuuden osalta parhaimmiston joukkoon ESG-rankingeissä, kuten Dow Jones Sustainability Indices, CDP, MSCI ESG ja FTSE4Good.

Lähde ja kuva: Anora