Suomalaiset juomabrändit esillä Saksassa

Food from Finland -ohjelman toimintakaudella Suomen elintarvikevienti Saksaan on kaksinkertaistunut 60 miljoonasta yli 120 miljoonaan euroon.

20.–29.1.2023 suomalaisten tuotteiden asemaa Saksassa vahvistetaan jälleen Internationale Grüne Woche -messuilla Berliinissä. Business Finlandin toteuttaman Food from Finland -ohjelman toiminta Saksassa on tuonut näkyviä tuloksia. Saksalaisiin jakelukanaviin on saatu suomalaisia tuotteita koko ajan yhä enenevässä määrin.

– Olemme tehneet jo pitkään yhteistyötä mm. EDEKA- ja Globus -vähittäiskauppaketjujen kanssa. Näille ketjuille on johdonmukaisesti esitelty uusia suomalaisia tuotteita ja tehty kampanjayhteistyötä ”FINNLAND – AUS DER WILDNIS” (villistä luonnosta) -ilmeen alla. Suomalaiset tuotteet ovat viime aikoina edenneet myös muihin merkittäviin jakelukanaviin Saksassa, kuten REWE ja Amazon. Korkealla laadulla pärjää myös Saksan kilpailluilla markkinoilla, kertoo Food from Finland -ohjelman Saksan ja Keski-Euroopan elintarvikemarkkinoiden asiantuntija Lili Lehtovuori.

Esimerkkejä suomalaisista kuluttajatuotemerkeistä, jotka ovat menestyneet Saksassa hyvin, ovat mm. Atria (naudan ja broilerinlihajalosteet), Jymy (luomujäätelöt), Hätälä (kalajalosteet), Kyrö (gin ja muut alkoholituotteet) ja Lignell & Piispanen (vodkat ja muut alkoholituotteet), kaikki suomalaisia premium-tuotteita.

Internationale Grüne Woche (IGW) -messut ovat yksi maailman johtavista kansainvälisistä ruokamessuista, jonka historia ulottuu jo yli 95 vuoden ajalle. Tänä vuonna Food from Finland –ohjelma osallistuu messuille yhdessä 12 yrityksen kanssa, osallistujien joukossa ovat mm. Kuivalihakundi, Laitilan Wirvoitusjuomatehdas, Kalaneuvos, Kouvolan Lakritsi, Lammin Sahti ja Poikain Parhaat.

Suomen osastolla esittäytyy myös Pohjois-Karjalan maakunta teemalla Saimaa – European Region of Gastronomy 2024. Osastolla esitellään alueen uusia tuoteinnovaatioita sekä matkailun mahdollisuuksia.

Food from Finland -ohjelma toteuttaa Internationale Grüne Woche -messuilla täysin hiilineutraalin messuosaston yhdessä partnerinsa Messeforum Oy:n kanssa. Hiilineutraali messuosasto on suomalaisen messurakentajan Messeforum Oy:n kehitystyön tulos. Messeforum Oy toteuttaa kaikki Food from Finlandin ja muiden asiakkaidensa messuosastot aina hiilineutraaleina.

Food from Finland -ohjelma järjestää messujen yhteydessä myös verkostoitumistilaisuuden saksalaisille ostajille, partnereille ja median edustajille yhdessä Suomen Berliinin suurlähetystön kanssa. Verkostoitumistilaisuuden aikana saksalaisilla kumppaneilla on mahdollisuus tutustua suomalaisiin tuotteisiin ja suomalaisilla yrityksillä on mahdollisuus kahdenkeskisiin keskusteluihin kumppaneiden kanssa jo ennen messujen virallista aloitusta.

Lähde: Business Finland

Kuvat: Lignell & Piispanen & Harri Soinila & Messe Berlin GmbH

mainos