Festivaalikesä 2019 meni, mutta talven oluttapahtumat tekevät tuloaan.

Suomen kesä on tapahtumia täynnä joten ennen varsinaisen talven tuloa vielä pieni katsaus viime kesän olutfestivaalien kenttään. Jo pieni vilkaisu taakse osoittaa myös oluttapahtumien lisääntymisen verrattuna muutaman vuoden takaiseen Suomeen.

Kesällä 2019 oluen parissa juhlittiin mm. kuudella paikkakunnalla Suuret Oluet Pienet Panimot -tapahtumissa. Muita kevään ja kesän tapahtumia olivat mm. Sour Spring Break Helsingissä, Beer Camp Finland Mathildedalin kylämiljöössä, Jyväskylän OlutsatamaCraft Beer Helsinki, Turku Craft Beer Festival, Sahdinvalmistuksen SM Hartolassa, Kymijoki Beer Festival Kouvolassa, Ota Olut Espoossa, Metsola Beer Festival Kotkassa ja Oluset Iisalmessa. Muistetaan myös pienemmät Lahden Ant Fest ja Sahdinvalmistuksen SM Hartolassa. Oluttapahtumana voidaan pitää myös perinteikästä Suomen Paras Olut -kilpailua jossa julkistetaan kunkin vuoden parhaat oluet jokasyksyisellä SPO-gaalaristeilyllä.

F.C.B.R kaupunkifestivaaleille kuljettiin jopa hevoskyydein

Varsinkin suurimmilla paikkakunnilla on menossa ”ympärivuotiset olutfestarit”. Niitä pidetään jatkuvasti lukuisissa ravintoloissa eri tuotelanseerauksin ja teemailloin. Varsinaisena ravintolafestivaalina tunnetaan Helsingin HOK-Elannon Oluthuoneissa pidetty kotimaisiin pienpanimoihin keskittyvä F.C.B.R. eli Finnish Craft Beer Revolution -tapahtuma.

Kippis -festivaalin Michael ”Mikki” Nyman kertoo marraskuun lopussa Helsingissä pidettävästä Kippis-festivaalista

Talvi alkaa Helsingissä Kippis -festivaaleilla

Tulevista talven Oluttapahtumista mainittakoon aikaisemmin Olut Expo nimellä toiminut uusi KIPPIS – International Craft Beer Festival joka esittelee 29.-30.11 kattavan määrän ulkomaisia ja kotimaisia panimoita Helsingin Kaapelitehtaalla. Samaan aikaan pidetään myös Turun Olut- ja Viskimessut ja tammikuussa Seinäjoen Lakeuden Panimojuhlat. Tulossa alkutalvella 2020 ovat myös mm. Craft Beer Winter Wonderland Helsingin Korjaamolla ja keväällä perinteikäs Helsinki Beer Festival. Lähes kotimaisena ainakin yleisörakenteensa puolelta voi pitää myös Tallinna Craft Beer Weekendiä, sillä järjestäjän mukaan noin 2/3 tapahtuman vieraista tulee Suomesta.

 

Videolla Vakka-Suomen Panimon myyntipäällikkö Janne Mikkola kertoo mikä on olutfestivaalien merkitys panimoille.

Oluttapahtumien merkitys panimoille, maahantuojille ja tuotteille

Panimoille ja maahantuojille on tärkeää tuotteiden myynti paikan päällä, mutta yhtä tärkeää on tuotteiden sekä panimon brändin kattava näkyvyys mahdollisimman useilla foorumeilla ja medioissa. Jos itse tapahtumassa käy satoja tai tuhansia kävijöitä, voi samalla saavuttaa eri mediakanavilla satoja tuhansia kiinnostuneita. Kaikki tämä on toteutettavissa hyvin laaditun viestintä- ja markkinointisuunnitelman avulla. Olutposti on lähes kaikkien Suomen oluttapahtumien mediakumppani.

 

Virusta päähän lahjakorttikampanja