Oluen myynti laski alkuvuodesta – kotiolutharrastus kasvaa

Pandemia on  haitannut eniten ravintoloita ja hyödyttänyt vähittäiskauppaa. Vuosikausia puhuttanut etämyynti ei ole saanut tuulta siipiensä alle auttamaan panimoiden ahdinkoa vaan esim. olutpullo on vielä haettava kaupasta itse vaikka ruokalähetykset toimitetaan kotiovelle.

Kotiolutharrastuksella taas menee hyvin.

Korona aika on vaikuttanut taas positiivisesti kotiolutharrastuksen yleistymiseen. Kotioluttarvikkeita myyvä Kotiviini.fi toimitusjohtaja Janne Kettula totesi Olutpostille viime vuoden olleen myynniltään todella hyvä ja alkuvuoden lukemat ovat olleet myös lupaavia. ”Vaikka viime vuonna myynti lähti kasvuun niin tämä vuosi on lähtenyt vielä paremmin.   Mittarit näyttävät noin 20% kasvua oluen uutteiden ja maltaiden parissa. Ajoittainen ongelma on ollut tarvikkeiden saatavuus koska määrät ovat sen verran suuria ja toimitusvarmuus heittelee pandemian takia. Nyt jopa Suezin  turma vaikuttanut toimituksiin. Näkymät seuraavalle  3 kk ovat vieläkin paremmat kuin aikaisemmin” toteaa Kettula ja jatkaa; ”Tämän vuoden tammikuu oli meillä reilusti parempi kuin viime vuonna ja helmikuussa taas pientä kasvua ja maaliskuu taas reilussa kasvussa eli korona ei ole ainoa syy kasvuun vaan yleinen kiinnostuksen herääminen kotioluen sekä myös siiderin panemisen.

Saman suuntaisia lukemia ja tunnelmia tarjoaa myös kotiolut tarvikkeisiin keskittyvä Lappo.fi toimitusjohtaja Jaakko Manni. ”Yhtiön myynti on jatkuvassa pienessä nousussa pitkin vuotta ja kasvaa joka kuukausi tasaisesti. Viime keväänä myynnissä koettiin merkittävä nousu varmaankin juuri koronan takia joka on siis jatkunut tasaisena tähän päivään saakka.”

Entä sitten oluen myynnit yleisesti niin ravintoloissa kuin vähittäiskaupoissa?

Valvira julkaisee kuukausittain alkoholijuomien myyntitiedoista kaksi tilastoa jotka ovat:

Alkoholimyyntitilasto sisältää tuoteryhmäkohtaiset myyntitiedot litroina jaoteltuna anniskelumyyntiin ja vähittäismyyntiin. Tiedot julkaistaan kuukausittain ja vuoden alusta laskettuna.

Tilastot
Oluen kulutus on pienentynyt tammikuussa merkittävästi

Jakelutiet-tilasto sisältää myyntitiedot oluelle, siiderille, juomasekoituksille, miedoille viineille ja väkeville alkoholijuomille jaoteltuna anniskelumyyntiin ja vähittäismyyntiin (Alkon myynti ja muu vähittäismyynti erikseen). Tiedot julkaistaan litroina ja 100-% litroina kuukausittain ja vuoden alusta laskettuna. Oluen, siiderin ja juomasekoitusten myynti jaotellaan tuoteryhmätasolla alkoholipitoisuuden mukaan.Valviran julkaisemat alkoholijuomien myyntitilasto ja jakelutiet-tilasto sisältävät alkoholijuomien valmistus- ja tukkumyyntiluvanhaltijoiden myynnit ravintoloille ja vähittäismyyntiin.

Tilastoja
Ravintolat ovat kärsineet kaikkein eniten.

Luvanhaltijat ilmoittavat tuotekohtaiset myyntitiedot kuukausittain Valviraan. Tietoja kerätään, tarkistetaan ja analysoidaan Valvirassa valvonnan näkökulmasta ja ne tallennetaan Valviran ylläpitämään alkoholielinkeinorekisteriin. Tilastoon lasketaan enemmän kuin 2,8 til-%:a ja korkeintaan 80 til-%:a etyylialkoholia sisältävien juomien myynti. Valviran kuukausittain julkaisemaa myynti- ja jakelutiet-tilastoa ei muuteta julkaisun jälkeen. Puuttuvat ja virheelliset tiedot otetaan laskennassa huomioon vain koko vuoden tilastossa.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) kokoaa Valviran alkoholielinkeinorekisteristä saatavista tiedoista kansalliset kapasiteetti-, myynti- ja kulutustilastot.

Lähde: Valvira

mainos