Kåska haluaa maailman suurimmaksi juoma-alan impaktiyritykseksi

Suomalainen juoma-alan yritys Kåska ohjaa 12,5 % katteistaan impaktityöhön.

Kåska Oy on tähän mennessä kerännyt kahdeksasosan myyntikatteistaan
impaktihankkeisiin, yhtiön tuore raportti paljastaa. Lahjoitukset on toistaiseksi ohjattu HelsinkiMissiolle ja Sukupuolen Moninaisuuden Osaamiskeskukselle. Impaktirahastojen ja -toiminnan kautta tehdään sijoittamista tai lahjoittamista, jossa tuoton lisäksi haetaan aktiivisesti ratkaisuja maailmamme keskeisimpiin ongelmiin, kuten ilmastonmuutokseen, köyhyyteen ja eriarvoisuuteen.

miehet ikkunassa

Eetu Topo ja Fred Karlsson

Kun yhtiö perustettiin, yrittäjät Eetu Topo ja Fred Karlsson asettivat toiminnalle kunnianhimoisen tavoitteen: Yritys haluaa kasvaa maailman suurimmaksi juoma-alan impaktiyritykseksi. Tammikuussa julkaistussa raportissaan yritys kertoo myös avoimesti esimerkiksi palkkarakenteistaan ja katteistaan.

“Pyrimme radikaaliin läpinäkyvyyteen. Koemme tärkeäksi näyttää mistä vaikutustyöhön varattu pääoma tulee, koska lahjoitettu summa on sidottu tuotteiden katteisiin. Jos teemme parempaa katetta, myös lahjoittamamme summa on suurempi. Tähän mennessä olemme keränneet 12,5 % kaikesta tekemästämme katteesta impaktia varten”, kertoo Topo.

Matala-alkoholisista tuotteistaan tunnettu Kåska pyrkii vaikuttamaan toiminnallaan
keskeisesti yhteen alueeseen: yksinäisyys- ja ystävyystyön tukemiseen. Sosiaalinen
yhdessäolo on keskeinen osa kansainvälistä juomakulttuuria, mutta samaan aikaan
alkoholilla on keskeinen rooli yksinäisyyden ja sosiaalisten ongelmien aiheuttajana. Tästä syystä Kåska määrittää lahjoittamansa summan perustuen siihen, miten paljon myydyssä tuotteessa on alkoholia: 15 % vahvan Kåska Casual Spiritin katteesta lahjoitetaan viisitoista prosenttia, 2,8 % vahvan Smål Boosted Kombuchan katteesta 2,8 prosenttia, ja niin edelleen.

Kåska on vielä kärpässarjalainen satojen miljardien eurojen kansainvälisessä
alkoholimarkkinassa. Tavoitteet on kuitenkin asetettu korkealle.

“Olemme vielä pieni, kahden tuotteen start-up. Meillä on toistaiseksi vasta vähän myyntiä ja pieni tiimi, joten vaikka keräämämme hieman yli viiden tuhannen euron summa on meille suuri, siinä on vielä reilusti kasvunvaraa. Tavoite maailman suurimmaksi juoma-alan impaktiyritykseksi tulemisesta on todella iso ja kaukainen, mutta meillä on syytä olla optimistisia. Matka on vasta alkanut ja olemme innoissamme tulevaisuudesta”, Topo selventää.

Yritys pyrkii lahjoittamisen lisäksi tuomaan sosiaalista impaktiajattelua entistä syvemmälle toimintaansa, myös suoraan tuotantoketjuihinsa. Suunnitteilla on tuotteita, joiden valmistuksessa on huomioitu suora positiivinen sosiaalinen vaikuttaminen.

Lähde ja kuva: Kåska