Kotiolutharrastajat yhteen joulukalenterin merkeissä

Olutjoulukalenterit ovat jo kaikille tuttuja, mutta nyt myös kotiolutharrastajat ovat intoutuneet joulukalenterien tekoon. Tänä syksynä jo toista vuotta harrastajat kokoontuivat rakentamaan omia kotiolutkalentereita joulukuuta ilahduttamaan.

Kotiolutjoulukalenterin idea lähti syksyllä 2020, kun Timo Oja, kotiolutnimeltään Catvalley Brewery, seurasi sosiaalisesta mediasta kaupallisten olutkalenterien avaamista.  – Olin vaihdellut kotioluita satunnaisesti muiden kotiolutharrastajien kanssa ja tuli mieleen, että miksi ei kotiolutpuolella voisi tehdä olutjoulukalenteria, jossa pääsisi maistelemaan monenlaisia kotioluita. Keväällä 2021 otinkin yhteyttä muihin kotiolutharrastajiin joiden kanssa olin vaihdellut aiemmin oluita, kuten mm. Kaarlo Reipas, Jani Hietala ja Mikko Salo idean tiimoilta ja kaikki innostuivat asiasta.

Pian olikin jo 25 kotiolutharrastajaa koossa, joten joulukuulle 2021 saatiin kasattua porukka ensimmäistä kalenteria varten. Oman haasteensa toi se, että kaikkien piti saada tuotua 24 kotiolutta samaan aikaan ja paikkaan muiden kanssa, että kalenteri saadaan kasattua – Tähän korona toi vielä omat lisänsä, mikä piti huomioida, mutta siitäkin selvittiin. Silloin perustimme myös oman whatsapp-ryhmän, missä annettiin mm. kalenterioluille palautetta ja jaettiin vinkkejä valmistusprosessiin liittyen. Kotiolutjoulukalenterin Whatsapp- ryhmässä syntyi ajatus myös Home Craft Beer & Food Fest -kotiolutfestarista joka järjestettiinkin viime kesänä ensimmäistä kertaa.

Innostus kotiolutjoulukalenteriin kasvoi. Oja kertoo, että tänä vuonna kalentereita on kaksi ja näin mukana olevia kotioluentekijöitä jo viitisenkymmentä. Toisen kalenterin koordinoinnista on huolehtinut Aleksi Vanhala. – Pidimme tänä vuonna oluenvaihtopäivän samana viikonloppuna pikkujoulujen kanssa ja parasta olikin tavata livenä kotioluenharrastajia, joita on aikaisemmin tuntenut vain sosiaalisen median tai keskusteluryhmien kautta.

Itse kalenteri rakennetaan niin, että osallistujat tuovat paikalle 24 olutta, jotka on kääritty paperiin tai pakattu muuten siten, että olut ei näy. Jokaiselle annetaan luukunnumero, joka merkitään kaikkiin omiin tuotteisiin. Oluet laitetaan riviin laatikoissa luukkunumeroittain. Kukin kerää jokaisen luukun kohdalta yhden oluen omaan laatikkoonsa ja kun jokaisesta luukusta on yksi olut kerääjän laatikossa, on kalenteri valmis. Osallistujat eivät muutamaa pakkaajaa lukuun ottamatta tiedä mukana olevia oluita ja ne voikin maistaa joko täysin sokkona tai sitten lukea oluesta tekijän kirjoittaman tarinan kalentereita varten luodusta padlet-sovelluksesta. Myös oluiden arviot kirjataan samaan sovellukseen.  Tarinoiden ja arvioiden kanssa saadaan lisää syvyyttä kalenteriin, ja oluita arvioidaankin Ojan mukaan kohteliaasti ja syventyen aiheeseen. Samasta sovelluksesta voi myös nähdä osallistujien kotipaikat ja vaikka tutustua näin lähellä oleviin harrastajiin. Sosiaalisesta mediasta kalenteriin liittyviä postauksia voi seurata #kotiolutkalenteri2022 -nimikkeellä.

Kotiolutjoulukalenteri on Ojan mielestä erinomainen tapa verkostoitua ja päästä maistelemaan toisten harrastajien oluita. – Kannustan kaikkia verkostoitumaan lähialueensa kotiolutharrastajiin ja rakentamaan vaikka tietyllä alueella oman kotiolutjoulukalenterin, se on erinomainen perinne.

Toinen tämän vuoden joulukalentereista

Kotiolutharrastus kasvaa edelleen

Kotiolutharrastus on kasvanut jo yli kymmenen vuotta ja korona-aika vain vauhditti harrastusta. Virallista rekisteriä ei kotioluenharrastajista ole, emmekä tiedä siksi harrastajamäärien tarkkoja lukuja, mutta harrastajien aktiiviset keskusteluryhmät ja alan kilpailuoluiden lisääntyminen, kuten myös alan yritysten lisääntynyt nimekemäärä kertoo, että harrastajien määrä on nousussa koko ajan. Kotioluentekijöille tyypillistä on usein voimakas yhteisöllisyys sosiaalisen median suljetuissa keskusteluryhmissä sekä sosiaalisessa mediassa ja nyt näkyy myös yhä enemmän kotioluentekijöiden omia tapahtumia.

Kotioluen tekeminen on moneen muuhun käsityöharrastukseen verrattavissa, ja raaka-aineisiin, prosessiin vaadittuihin välineisiin sekä tuotteen pakkausmateriaaleihin ollaan valmiita satsaamaan kunnolla. Poissa on se aika, kun kotiolutta tehtiin kaupan oluiden halvempana vaihtoehtona.

Kuvat: Anikó Lehtinen, Timo Oja

Katso myös:

Olutpostin kotiolutklinikka

mainos