Markkinointi & Mainonta tutki: Laitilan Kukko on Suomen arvostetuin olut

Tutkimuksessa selvitettiin 541 brändin arvostusta suomalaisten keskuudessa. Arvostetuimmaksi olutbrändiksi rankattiin Laitilan Kukko.

Taloustutkimus Oy:n ja Markkinointi & Mainonta -lehden teettämä tutkimus selvitti brändien tunnettavuutta 64 eri tuoteryhmässä. Tutkimus on tehty vuosittain vuodesta 1994 asti. Tutkimukseen vastasi noin 6 900 henkilöä ja se toteutettiin kesäkuussa 2018.

Olutposti tapasi tuoreeltaan Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan Ville Alangon ja kyseli tunnelmia.

”On todella merkittävää meille yrityksenä saada tämän kaltainen tunnustus. Kukko on kuitenkin suhteellisen nuori brändi verrattuna moneen listalta löytyvään ikoniseen tuotemerkkiin. Se osoittaa kaiketi, että olemme brändäyksessämme onnistuneet”, kertoo Alanko. ”Se että tunnustus tulee pienpanimolle osoittaa sen, miten koko olutkulttuuri on muuttunut pienpanimobuumin myötä.”

Olutpostissa on huomattu, että panimoiden brändäys- ja markkinointipanostuksissa on suuriakin eroja. Laitilan Wirvoitusjuomatehdas kuuluu siihen pieneen joukkoon, joka lähettää aina uusista tuotteistaan tiedotteita kuvien kera.