MaRa ry: Etuja viinien kauppaantulossa sekä haasteita alkoholiveron nostossa

Hallitus on linjannut ohjelmassaan tavoitteen saada kahdeksanprosenttiset alkoholijuomat laajasti saataville vähittäiskauppaan. Matkailu- ja ravintolapalvelut ry:n toimitusjohtaja Timo Lappi näkee asiassa lyhyen tähtäimen haasteita mutta pitkällä tähtäimellä mahdollisuuksia. Samalla alkoholiverotuksen nosto huolestuttaa ravintola-alaa, koska kustannusten nousu on MaRan jäsenkyselyn mukaan ravintola-alan suurin huoli tällä hetkellä, vaikkakin alan kehitys nähdään juuri nyt positiivisena ja kesästä odotetaan parempaa kuin viime vuonna.

Viinien kauppaantulosta on keskusteltu viime aikoina paljon. Ravintola- ja majoitusalaa edustava MaRa ry näkee tässä haasteita mm. nyt jo korkean kotikulutuksen kasvusta lyhyellä tähtäimellä mutta uskoo myös vahvempien alkoholijuomien kauppamyynnin rajan tuovan ravintoloille uudenlaisia mahdollisuuksia viinien ja olueiden ulosmyyntiin. – Tämä on mm. panimo- ja olutravintoloille mahdollisuus saada lisämyyntiä nykyistä vahvemmilla alkoholijuomilla, kommentoi MaRa ry:n Timo Lappi. – Olemme vapaan kilpailun puolella, joten näemme tämän positiivisena asiana.

Timo Lappi

Enemmän MaRa:a huolestuttaa alkoholiveron nousu. Suomi on jo EU:n kirein oluen ja väkevien alkoholijuomien verottaja sekä toiseksi kirein viinien verottaja ja alkoholiveroa on korotettu useasti, jopa kahdeksan kertaa vuoden 2008 jälkeen, viimeksi vuonna 2021. Nyt hallituksen suunnitelmissa on laskea oluen verotusta noin 25 miljoonalla mutta samalla kiristettäisiin väkevien ja viinien verotusta 40 miljoonalla eurolla. Näin itse asiassa Suomi nousisi tulevaisuudessa viinien kireimmäksi verottajaksi EU:ssa.

Koronan ja Ukrainan hyökkäyssodan oheisvaikutuksien runtelemaa ravintola-alaa alkoholiveron nosto kurjistaisi, jos anniskelun arvonlisäveroa ei samalla laskettaisiin. Ala näkee MaRan jäsenkyselyn mukaan suurimpana pelkonaan kustannusten nousun ja mm. tukkuhinnat ovatkin nousseet viime vuoteen verrattuna yli 20 prosenttia. Tämä, nousevan palkkakehityksen kanssa aiheuttaa MaRan mukaan nostopainetta kuluttajahintoihin, joka voi johtaa alan nyt positiivisen kehityksen pysähtymiseen, koska kuluttajien ostovoima on samalla heikentynyt.

MaRa katsoo, että turvallisin ja yhteisöllisin tapa nauttia alkoholijuomia on ravintolassa, mutta alkoholijuomien korkeat hinnat alalla, yksityistuonti ja ulkomainen alkoholin verkkokauppa kääntää alkoholijuomien nauttimista kotikulutuksen suuntaan. Samaan aikaan mm. Viron matkailu vie MaRan mukaan verotuloja Suomesta noin 125 miljoonaa euroa, joten myös valtio häviää korkean verotuksen takia.

MaRa onkin ajanut jo pitkään arvonlisäveron alennusta anniskeluun, 24%sta samaan tasoon ravintolaruuan kanssa eli 14%iin. Alennetun veron edunvalvontajärjestö uskoo siirtyvän hintoihin, jos alennus tehtäisiin. Veron alennuksella saavuttettaisiin lisää kävijöitä ravintoloissa, ja sitä kautta enemmän verotuloja ja työllistymistä. Täytyy muistaa, että ravintolassa tarjoiltu alkoholiannos tuo enemmän verotuloja kuin kaupasta ostettu ja ravintolassa juoman nauttiminen on myös luonnostaan yhteisöllisempää kuin kotikulutus.

Samaan aikaan alaa huolettaa myös hallituksen kaavailema arvonlisäveron nosto majoitustoimintaan, kotimaan liikenteeseen ja tapahtumiin. Olutpuolella nämä kaikki vaikuttavat kuluttajan lompakkoon, onhan alalla runsaasti olut- ja muita juomafestivaaleja, joiden liput luultavimmin kallistuvat samalla kun sinne matkustaminen ja paikan päällä yöpyminenkin kallistuu. MaRa ry vaatiikin korotuksen perumista.

Lähde: MaRa ry:n tiedotustilaisuus, kuvat MaRa ry ja Anikó Lehtinen