Olutkuvaaja Markus Lehto pitää mielen ja silmät avoinna taiteessaan

Viidentoista vuoden aktiivisen kuvaamisen kohteet ovat vaihtuneet bändikuvista ilmailun kautta olutkuviin. Lehdon kuvissa korostuu luonnollinen harmonia ja kauneus, oli kyse sitten mallista tai luontokuvasta. Valokuvaaja arvostaa taiteellista vapautta parhaan lopputuloksen aikaansaamiseksi.

”Olen käytännössä kuvannut aina sitä, mitä harrastan, ja niinpä oluetkin pääsivät kameran eteen olutharrastukseni myötä viitisen vuotta sitten. Oluita oli tullut kuvattua puolidokumentaarisesti jo pidemmän aikaa maistelumuistiinpanojeni tueksi, mutta työkaverini vinkatessa eräänä päivänä Instagramissa oluita arvostelevan @hopmaestron kuvista sain lopullisen kipinän alkaa kuvata oluita tosissani.”

Lehto on kuvannut ihmisiä koko kuvausharrastuksensa ajan, joten oluiden ja ihmiskuvauksen yhdistäminen tuntui luontevalta. Olutkuviensa myötä hän on saanut paljon kiinnostusta myös uusien mallien taholta. Olutkuvien anonymiteetti kiinnostaa niitäkin, jotka eivät muuten olisi kiinnostuneita varsinaisesti mallina toimimisesta.

”Perinteisessä muotokuvassa kasvot ovat suuressa roolissa ja usein kuvan pääkohde, mutta olutkuvassa estradilla on nimenomaan olut, sen seurana oleva ihminen pysyy joko selkeästi taustalla tai nousten korkeintaan oluen kanssa tasapäiseen rooliin.”

Lehdon olutkuvat ovat monesti lähikuvia, joissa etiketin piirteet ja oluen nimi erottuvat selkeästi. Tämä mahdollistaa hyvin monenlaiset kuvat vaarantamatta mallin identiteetin paljastumista. Malleina ovat toimineet monenlaiset hahmot lapsuuden ystävistä työkavereihin ja tuttuihin.

”Tämä on yksi henkilökuvauksen osa, jota pidän erittäin suuressa arvossa. Se, että voin näyttää ihmisille millaisena heidät näen, kuinka jokainen on kuvan arvoinen ja kuinka upealta ihminen voi kuvassa näyttää. Olut ikään kuin antaa tekosyyn tulla kuviin. Malleiltani kuullut kommentit siitä, kuinka ovat nähneet kuvien kautta itsensä aivan uudessa valossa, antaa minulle aivan suunnattomasti energiaa ja yhden syyn lisää jatkaa valokuvaamista. — Toki kuvissani esiintyy paljon ihmisiä myös omilla kasvoillaan, onhan oluen juominen hyvin oleellinen osa koko pakettia. On myös hienoa, jos voin kuvieni kautta antaa näkyvyyttä harrastaja- ja puoliammattimalleille.”

Lehto jakaa kuvansa karkeasti kolmeen tyyppiin: Olut luonnon helmassa, olut studiossa ja olut mallin kanssa. Luontokuvien inspiraatio tulee suoraan sellaisenaan luonnosta. Metodina hän valitsee kuvattavan oluen ja matkaa metsään. Kuvauspaikan löytyessä kuvat otetaan heti liikoja lavastamatta. Pelkissä olutkuvissa saattaa kuvauspaikaksi riittää pienikin alue.

”Pidän mielen ja silmät avoinna tähyten sopivia spotteja asetella olut. Kokeilen ajatustani pullon kanssa ja nappaan kuvan. Luonto tarjoaa lukemattoman määrän mahdollisuuksia, jotka vieläpä vaihtelevat sekä sään että vuodenajan mukaan.”

Studiokuvia työstettäessä prosessi on hyvinkin erilainen. Ajatus ja kuvaussuunnitelma on oltava valmiina.

”Kuvaan sekä niin sanottuja luonnollisia juomakuvia, että puhtaasti rakennettua taidetta, joista ensimmäisissä pitää päättää lähinnä tausta ja valaistus. Jälkimmäisissä pitää miettiä rekvisiittaa, lavastusta ja mahdollista jälkikäsittelyä tarkemmin. Rakennan kuvat mahdollisimman valmiiksi jo kuvatessa, jotta jälkikäsittely hoituisi nopeasti ja vähällä vaivalla. En käytä tarpeetonta kuvankäsittelyä, joten kuviin tekemäni manipulaatiot pysyvät ikään kuin luonnostaankin kurissa.”

Malli ja olut -kuvat suunnitellaan usein yhdessä mallin kanssa, vaikka idea olisikin Lehdon oma. Ideointi lähtee usein siitä, minkälaisia kuvia malli itsestään haluaa. Lehdon mallit stailataan yleensä mallilähtöisesti, mikä lisää kuvaustilanteeseen sattumanvaraisuutta, mutta tuo monesti kuviin uusia ulottuvuuksia ja mahdollisuuksia. Luonnossa mallia kuvatessa paikalla on enemmän väliä kuin pelkkää olutpakkausta kuvatessa. Ihminen vaatii oman kokoisensa ympäristön.

Lehto toteuttaa kuvissaan taiteellista vapautta. Panimot tai jälleenmyyjät eivät puutu kuvien tuotantoon tai aiheisiin. Lehdon silmään ja ammattitaitoon luotetaan. Moni tuottaja on kiinnostunut juuri yllätyksellisyydestä, joka tuo tuotteen esiin aivan uudessa valossa.

”Kuvaan jatkuvasti vapaan taiteen lisäksi myös toimeksiannosta kuvia mainoksiin. Asiakkainani on niin koti- kuin ulkomaisiakin panimoita ja jälleenmyyjiä, mikrokokoisista suuriin. Toimeksiannoissa ”taiteellisuus sisältyy hintaan”, eli tarkkaa tehtävänantoa en yleensä ota vastaan, vaikka kuvien yleisfiilis sovitaankin asiakkaan kanssa toki ennakkoon. Ilokseni suurin osa myös maksavista asiakkaista antautuu prosessin vietäväksi, eli antaa minulle taiteellisen vapauden toteuttaa kuvat tietyissä rajoissa, ammattitaitooni luottaen. Tarkalla valmiilla speksillä kuvan voi tilata käytännössä keneltä tahansa ammattikuvaajalta, mutta minulta kuvia tilatessa saa jotain muuta, yleensä yllättävää.”

”Minulle kaikki oluet ovat kuvissa lähtökohtaisesti saman arvoisia, oli sitten kyseessä vanha klassikko, tuntematon kotipano tai kuuma ruotsalainen NEIPA-uutuus. Kuvassa visuaalisuus on pääroolissa, sen ulkopuoliset asiat jätän omaan arvoonsa.”

Kuvat: Markus Lehto

Instagram: trnql