Merisuola maustaa uuden Viking Line IPAn – oma olut syntyi palkitussa panimossa

Viking Line tuo laivoilleen oman nimikko-oluen, joka on kehitetty yhteistyössä palkitun kuopiolaisen Rock Paper Scissors Brewingin kanssa. Viking Line IPA on helposti lähestyttävä, mutta olutharrastajienkin vaatimukset täyttävä käsityöläisolut, jonka maussa merisuola kohtaa karamellimaltaat.


Viking Line IPA 5,9 % eli Viking Line India Pale Ale on kehitetty yhteistyössä kuopiolaisen Rock Paper Scissors Brewing -pienpanimon kanssa. Panimo on viime vuosina palkittu moneen kertaan laadustaan niin kotimaassa kuin ulkomailla.

”Viking Linen toiveena oli helposti lähestyttävä olut, joka on uskottava myös olutharrastajien makuun ja maistuu niin seurustelu- kuin ruokajuomanakin. Mukaan haluttiin merellistä vivahdetta. Useiden kokeilujen jälkeen päädyimme tekemään Viking Line IPAn mineraalipitoiseen veteen, johon lisäsimme hieman merisuolaa. Oluen vaalea mallasrunko päästää Simcoe- ja Nelson Sauvin -humalat valloilleen. Mineraalipitoinen vesi korostaa humalan katkeroita, ja ripaus karamellimaltaita takaa tasapainoisen makunautinnon”, Rock Paper Scissors Brewingin panimomestari Aki Railanmaa kertoo.

Suomalaisten olutmieltymysten muutos ja kehittyminen näkyvät selvästi Viking Linen tax free -myymälöissä, joissa on myynnissä kaiken kaikkiaan satakunta erilaista olutta. Perinteinen kotimainen lager maistuu edelleen monille, mutta sen rinnalle ovat nousseet kansainväliset merkit ja niin sanotut käsityöläisoluet eli craft beerit. Etenkin IPA-oluiden kysyntä on kasvanut.

”Käsityöläisoluiden suosio näkyy myös ravintoloissamme, ja ne ovat nykyään aivan salonkikelpoisia juomia à la cartessakin. Uusi Viking Line IPA on hieno makupari esimerkiksi graavatulle tai kylmäsavustetulle lohelle, ja se maistuu myös burgerin tai pippuripihvin kyytipoikana”, Viking Linen tuoteryhmäpäällikkö Ossi Ruusunen sanoo. Viking Line IPA tulee osaksi varustamon nimikkovalikoimaa, johon kuuluvat myös laivan viinit ja ikioma samppanja.

”Laivan nimikkoviinit ovat madaltaneet asiakkaidemme kynnystä tutustua ammattilaisten valitsemiin laatuviineihin ja näin syventäneet heidän viinituntemustaan. Toivomme Viking Line IPAn tekevän saman käsityöläisoluille. Ikiomalla oluella vastaamme myös mietojen juomien kasvavaan kysyntään. Ne maistuvat etenkin nuorille matkustajillemme”, Viking Linen ravintolapäällikkö Janne Lindholm kertoo.

”Valitsimme yhteistyökumppaniksemme kotimaisen Rock Paper Scissors Brewingin, sillä se tekee erinomaista olutta ja paikallisten pientuottajien suosiminen on tärkeä osa vastuullisuustyötämme. Ravintola- ja markkinointiosastomme oli tiiviisti mukana vaikuttamassa oman oluemme makuun ja ulkonäköön, aina etiketin designia myöten.”

Uutuusolut on myynnissä Viking Linen laivojen kaikissa ravintoloissa ja se tulee myös myyntiin tax free -ja merimyymälöihin lähiaikoina.

Lähde: Viking Line tiedote
Kuva: Harri Soinila / Olutposti

Klassikkodrinkit maistuvat jälleen merellä – joka viides drinkkilistalta tilattu juoma on alkoholiton

Kuopiolainen RPS Brewing teki massiivisen työn uusiessaan juomapakkausten ilmeet

RPS Brewingille palkintoja maailmalta vuosipäivän kunniaksi

Olutpostin lasissa: RPS Brewing ja Veikkausliiga Ultra Lager

RPS Brewing ja Veikkausliiga rakentavat yhteispeliä