Mitä oluille kuuluu Alko?

Olutposti jututti Alkon olutvalikoimasta vastaavaa Kasper Kukkosta ja kyseli mm. trendeistä ja tuonti-IPA:n matkasta Suomeen.

Toimit Alkon category managerina ja vastuualueenasi ovat panimotuotteet. Mikä on toimenkuvasi?

Työskentelen tuoteryhmäpäällikkönä Alkossa.

kasper kukkonen alko

Oma historiasi oluen kanssa?

Olen työskennellyt hieman yli kaksi ja puoli vuotta tuoteryhmäpäällikkönä panimotuotteissa. Aiemmin toimin väkevien tuotepäällikkönä.

Millä perusteilla otatte valikoimiin koti- ja ulkomaisia oluita? Lähestyvätkö pienpanimot teitä aktiivisesti ja onko niillä mielestäsi markkinointiasiat kunnossa?

Alko on vastuullisesti, tasapuolisesti ja tehokkaasti toimiva alkoholijuomien erikoisliikeketju, jolla on koko maan kattava myymäläverkosto sekä laaja ja laadukas tuotevalikoima. Alkolla ei ole omaa tuotantoa eikä omaa pullotusta. Alkon tuotetarjonta koostuu erilaisista valikoimista, jotka palvelevat asiakkaita ja tavarantoimittajia eri tavoin. Vakiovalikoimaan ostamme tuotteet
kotimaisilta ja ulkomaisilta alkoholijuomien toimittajilta. Tuotteiden ottamisesta valikoimaan sekä hinnoittelusta ja valikoimasta poistamisesta päätetään tasapuolisin ja syrjimättömin perustein riippumatta toimittajan kansalaisuudesta tai kotipaikasta. Valikoimaanottopäätöstä tehtäessä Alko arvioi tuotetta erityisesti asiakkaan, laadun, kysynnän, valikoiman sekä
vastuullisuuden näkökulmasta. Valinnassa huomioidaan myös lain ja asetusten vaatimukset kuten pakkaus- ja markkinointinäkökulmat.

Tilausvalikoimaan tuottajat voivat vapaasti listata tuotteita ja ne tulevat myyntiin verkkokauppaan ja myymälöiden hyllyille. Lisäksi Alko tarjoaa erityisesti pientuottajille omaa valikoimamahdollisuutta, jossa tuottaja voi valita 1–10 Alkon myymälää, joihin haluaa tuotteitaan tarjolle. Näin esimerkiksi paikallinen pienpanimo saa omat tuotteensa paikalliseen Alkoon myyntiin, vaikka tuotantomäärä ei olisikaan kovin iso.

Voiko siis mikä tahansa, vaikkapa englantilainen panimo saada tuotteensa Alkon valikoimaan nyt helposti?

Tilausvalikoimaan tarjoaminen ei edellytä aiempia tuotteita Alkon valikoimassa. Edellytyksenä on, että tarjoajalla/myyjällä on toiminnan edellyttämät voimassa olevat luvat. Toimiessaan tuotteiden maahantuojana myyjä huolehtii ulkomailta tulevien tuotteiden tulliselvityksestä ja muista maahantuontiin liittyvistä velvoitteista. Tuotteiden listauksessa Alkon laadunvalvonta tarkastaa, että tarjotusta tuotteesta löytyy asetusten mukaiset pakkausmerkinnät ja että tuotteen analysoitu sisältö vastaa etiketin merkintöjä.

Alkon valikoimiin tuodaan oluita mm. Yhdysvalloista. Mikä on pienpanimo-IPA:n reitti Alkon myymälöihin ja kauanko se kestää? IPA:n sanotaan olevan parhaimmillaan muutaman viikon sisällä tölkityksestä ja päivämäärät herättävät joskus keskustelua kuluttajien parissa.

Suurin osa Alkon tuotteista tulee kotimaisilta ja ulkomaisilta alkoholijuomien toimittajilta ja tavanomaisin reitti on laivarahtina. Yleensä laivamatka kestää reilusta kuukaudesta kahteen. Kokonaisaika on sidoksissa tilauksen kokoon, sekä tullaukseen ja rahdin valmisteluun molemmissa päissä kuluvasta ajasta. Yhdysvaltain tuonti on sidoksissa osavaltioon mistä tuote tulee eli
kahden kuukauden matka-aikaan voi sisältyä maarahtia maan sisällä. Alkon maahantuonti toimii suoraan tuottajien kanssa, joten välikäsiä ei ole matkalla. On mahdollista, että jollakin maahantuojalla on välikäsittely jossakin toisessa maassa esimerkiksi tilanteessa, että maahantuoja toimii myös ko. maassa. Tällä voidaan saavuttaa logistisia etuja tai ylipäätään mahdollistaa tuotteiden saatavuuden riittävä volyymi.
Karkeasti kuvattuna tuotteen logistinen matka alkaa valmistajan varastolta, missä tavara valmistellaan logistiikkayhtiön noutoa varten. Logistiikkayhtiö kuljettaa tavaran satamaan, missä ennen laivaan lastausta tehdään lähtöpään selvitystyöt. Laivamatkan ajaksi tuotteet pyritään sijoittamaan laivan alaosaan vesilinjan alapuolelle, missä on viileämpää tai jossain tapauksessa rahti
hoidetaan viileä tai kylmäkonteissa. Kohdemaassa tuote tullataan ja hoidetaan muut rahdin selvitystyöt ennen kuljetusta varastolle. Varastolta tuote kulkee myymälöihin ja verkkokauppaan asiakkaiden saataville. Vielä ennen myyntiin vapauttamista Alkon laadunvalvonta tarkastaa tuotteen.

Mikä on seuraava suuri trendi? On varmasti haasteellista pitää yllä laadukasta perinteisten oluiden valikoimaa ja samalla tarjota laajaa uutuusvalikoimaa.

Asiakkaamme odottavat meiltä hyvää palvelua ja mieluista tuotevalikoimaa. Alkon rooliin kuuluu palvella kaikkia asiakkaitaan parhaalla mahdollisella tavalla. Huomioimme tuoreimmat trendit
valikoiman suunnittelussa ja pystymme räätälöimään valikoimaa jonkin verran myös myymäläkohtaisesti. Tuomme kuukausittaisissa erikoiserissä viimeisimpiä trendejä esille, ja kannustammekin olutharrastajien seuraamaan näitä kesän erikoiserä-teemoja. Erikoiserät tulevat myyntiin kuukauden ensimmäisenä torstaina verkkokaupassa ja valikoiduissa myymälöissä.
Isomassa kuvassa pitkään jatkunut keveiden ja raikkaiden tuotteiden suosion kasvu ei näytä hiipumisen merkkejä. Alkon myynnissä korostuvat rosee- ja kuohuviinien sekä alkoholittomien juomien myynnin kasvu. Myös teemat kuten vastuullisuus ja läpinäkyvyys sekä aitous ja käsityö näkyvät vahvasti. Kuluttajat vaativat tuotteilta aitoja raaka-aineita ja koskettavia tarinoita. Myös ilman moderneja tekniikoita valmistetut alkuviinit ja pientilatuotteet ovat kasvattaneet suosiotaan. Olutpuolella resonoivat vahvasti erityisesti aitous, käsityö, raaka-aineet ja pientuottajat. Trendeissä hapanoluet, modernimmat IPA-tyylit, vahvemmat stoutit ja porterit korostuvat. Seuraava suuri
trendi voisi olla perinteisempien oluttyyppien arvostuksen kasvu ja uudelleenlöytäminen, niin sanotusti ”oluella maustetut oluet”.

Järjestätte kampanjoita mm. pienpanimo-oluille. Onko mitään uutta kampanjarintamalla?

Tuomme valikoimaan uusia tuotteita jatkuvasti. Pienpanimo-oluet näkyvät jatkossa isommin erikoiserien kuukausittaisissa kokonaisuuksissa esimerkiksi yhdessä muiden Pohjoismaisten panimoiden kanssa sekä omina kokonaisuuksinaan. Erikoiserissä tuomme myös eri olutmaita esille. Keväällä oli Belgia, syksyllä on Iso-Britannia ja keväällä Saksa. Tavoitteena on tehdä ko.
olutmaihin tutustuminen helpoksi ja toivottavasti tuoda tarjolle vähemmän saatavilla olevia alaoluttyyppejä.

Oma suosikkioluesi?

Vaihtelee enemmän kuin vuodenajat. Tiedän suosikkini vasta, kun olen maistanut kaikki oluet.

 

Teksti: Mikko Hentunen

Artikkeli on julkaistu Olutposti-lehden numerossa 3/2019.

 

 

tilaa olutposti mainos