Modernin craft IPA:n brittilegenda Jaipur täytti 15 vuotta

Kypsään teini-ikään ehtinyt Jaipur oli Thornbridge Breweryn oluentekijätiimin rohkea innovaatio. 5,9 % vahvuudella varustettu IPA oli vuonna 2005 harvinainen tuote brittiläiseltä pienpanimolta.

Videolla maahantuoja Brew Seekerin Janne Lehtinen tarinoi Thornbridgestä ja Jaipurista.

Thornbridge Breweryn tarina

Panimon perustajat Simon Webster ja Jim Harrison luottivat nuorten oluentekijöidensä vaistoon. Innokkaat parikymppiset miehet olivat tavanneet vasta hiljattain panimolla molempien vastattua samaan työnhakuilmoitukseen. Italialaisella Stefano Cossilla ja skotlantilaisella Martin Dickiellä oli heti alusta hyvin samankaltainen näkemys siitä miltä oluen tulee maistua. Molemmat pitivät suuresti uusista amerikkalaisista IPA-oluista ja niiden makumaailmasta. Miehet halusivat kokeilla samaa Britannian markkinoilla. Thornbridge Hall -kartanon sivurakennuksessa syntynyttä uutuusolutta tehtiin pieni erä, joka saatettiin myyntiin paikalliseen markettiin. Kiinnostus uudenlaista olutta kohtaan kasvoi nopeasti ja tuota pikaa Jaipurista tuli panimon ensimmäinen hittituote. Stefano Cossista tuli myöhemmin panimon head brewer ja Martin Dickie lähti yhtiöstä oman unelmansa perään. Dickie perusti ystävänsä kanssa BrewDog-panimon, josta tuli yksi uuden olutmaailman suuria tähtiä. Tarkkaavainen maistelija saattaakin löytää Jaipurin ja BrewDogin Punk IPA:n makumaailmasta yhtäläisyyksiä.

Jaipur oluttölkkejä

Jaipur oli monelle britille ensimmäinen kosketus amerikkalaistyylisen IPA:n makumaailmaan ja kukkeisiin aromeihin. Se avasi teitä monille uusille oluille ja oli etujoukossa modernin IPA:n suosion kasvaessa Brittein saarilla. Kysyntää alkoi tulla myös ulkomailta ja pian myös valikoima laajeni. Nykyään Jaipur on myynnissä pullojen ohella myös tölkeissä caskia ja kegiä unohtamatta. Markkinoiden ehdoilla toimiminen lisäsi kysyntää ja olut pärjäsi hienosti myös juoma-alan kilpailuissa. Jaipur on saanut tähän mennessä yli 100 palkintoa ja siitä on tullut yksi tunnetuimmista nimistä alalla.
Thornbridge Breweryn lippulaivatuotteena Jaipurin tuotantoon ja erityisesti tuotannon tasalaatuisuuteen panostetaan paljon. On panimolle kunnia-asia tuottaa laadukasta ja maineensa veroista olutta. Vaikka tölkistä on tullut Jaipurin pääasiallinen pakkausmuoto, pitää herkempi cask-versio silti pintansa Britannian markkinoilla.

Entäpä se nimi? Miksi juuri Jaipur?
Toinen panimon perustajista oli juuri mennyt naimisiin tuossa kolmen miljoonan asukkaan kaupungissa Intian pohjoisosassa ja nimi oli siksi työporukassa kaikkien huulilla. Ja mikäpä olisi ollut parempi nimi yhtiön uudelle India Pale Alelle.

Juhlavuotensa kunniaksi Thornbridge Brewery on tuottanut Jaipurista myös juhlaversiot Jaipur X 10 % imperial IPA ja DDH Jaipur 5,9 % DDH IPA. Saatavilla valikoiduista Alkon myymälöistä ja tilausvalikoimasta.

Video: cyde

Teksti: Mikko Hentunen

Kuvat: James Buchanan ja Thornbridge Brewery

Olutpostin mainos

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?
Monet artikkeleistamme ovat vain rekisteröityneille lukijoille. Luo tunnukset, niin pääset lukemaan enemmän. Rekisteröityminen on helppoa ja maksutonta.