Musafestarit – Muovituoppitiskeistä juomien nautintokeitaiksi

Moni muistaa ajan, kun istuttiin hieman lämpimän, lötkön keskikaljatuopin kanssa kuuntelemassa bändejä ja nälkään sai makkaraperunaa tai eksoottisemmin muikkuja festarialueelta, jos viitsi rahaa ruokaan kuluttaa. Nämä ajat tuntuvat olevan muinaista historiaa, jos katsoo nykyaikaisia musiikkitapahtumia, joissa ruokaa ja juomaa tuntuu olevan jokaiselle maulle ja ruokavaliolle.

Musiikkitapahtumat ovat varsinkin Suomen suven suola ja niihin on riennetty monta vuotta. Voisi kuitenkin sanoa, että hyvin pitkään pääosassa oli pelkästään musiikki. Kuluttajat eivät edes osanneet vaatia tapahtumiin laadukkaita oheispalveluja juoman, ruuan tai visuaalisen ilmeen saralla. Sekä järjestäjät että kuluttajat ajattelivat musiikin riittävän.

Muutosta tähän saatiin odottaa pitkään ja musiikkitapahtumien kehitys monimuotoisiksi juoma- ja ruokakeitaiksi onkin ollut polveileva jana, johon ovat vaikuttaneet sekä kuluttajatrendit, musiikkitapahtumien keskinäisen kilpailun koveneminen että opit maailmalta, sponsorien tietotaitoa ja resursseja unohtamatta.

Musiikkitapahtumien yhteydessä tehdyissä kävijäkyselyissä ja muissa tapahtumia sivuavissa tutkimuksissa palautteen suurin osa koskee vessoja (määrä ja siisteys), ruokavalikoimaa ja juomia. Siksi on tärkeää panostaa juomavalikoimaan. Se määrittää kuluttajan silmissä monesti myös tapahtuman yleistä laatua. Tärkeimmiksi seikoiksi juomia koskevissa palautteissa nousevat hinta, lämpötila ja valikoima sekä riittävyys. Näiden kaikkien täytyy olla kohdallaan, jotta tapahtuman juomapisteet menestyvät. Juotavaa menee joka tapauksessa, koska ollaan suljetulla tapahtuma-alueella, mutta tapahtuman laatumielikuva voi kuluttajan silmissä horjahtaa kunnolla, jos juomavalikoima on liian suppea, tuote lämmintä tai hinnoiteltu liian korkeaksi. Siksi musiikkitapahtumissa tulisikin panostaa visuaalisen näyttävyyden lisäksi myös tekniseen juomaosaamiseen.

Juomakumppanit sitoutettuna tapahtumaan

Kun ennen olut- ja muut alkoholikumppanit huolehtivat lähinnä juomakojuista muovituoppeineen, hanoineen ja kylmäkaappeineen, nyt monet tapahtumat haluavat sitouttaa juoma-alan yritykset myös osaksi tapahtumien visuaalista elämysmaailmaa. Panimot ja muut juomatoimijat rakentavat tapahtumatuottajien kanssa yhdessä baarit ja juomapisteet, joissa tavoitellaan samanlaista elämystä kuin lavalta saa. Käyttäjäkokemus onkin yksi tärkeimmistä mittareista, kun viimeistellään visuaalisesti houkuttelevia juomapisteitä.

Ruoka ja juoma ovat pikkuhiljaa nousseet yhdeksi festivaalien pääesiintyjäksi musiikin rinnalle, eikä entiseen muutaman oluen, siiderin, lonkeron ja virvoitusjuoman valikoimaan ole paluuta. Juomatarjonnan laajentamisella on pyritty vastaamaan kysyntään, laajemman kohdeyleisön tavoittamiseen sekä asiakkaiden tapahtuma-alueella viettämän ajan pidentämiseen, koska nämä kaikki tuottavat sekä tapahtumilla että juomayrityksille selvää rahaa, joka mahdollistaa elämyksellisen yhteistyön jatkossakin.

Festivaalien juomatuottajat ovatkin haastatteluissa ja omissa tiedotteissaan korostaneen sitä, että tapahtumissa tulisi olla tarjolla kaikille omaan tunnelmaan ja elämäntapaan sopivia vaihtoehtoja. Tämän huomasi myös kesän musiikkitapahtumia kiertäessä. Erilaiset kohderyhmät hakeutuvat visuaalisesti ja tarjonnaltaan omaan makuunsa sopiville juomapisteille. Alkoholittomien juomien baarissa käy kuhina koko tapahtuman ajan ja kuluttajat ostavat hinnaltaan arvokkaampiakin alkoholittomia juomia. Myös erilaiset elämysbaarit ja lounget cocktaileineen viehättävät ja juomiin ollaan selkeästi valmiita käyttämään enemmän rahaa kuin aikaisemmin.

Musiikkitapahtumista onkin tullut pikkuhiljaa juomakulttuurin kehittymisen suunnannäyttäjiä kuluttajille. Juomatarjonta rakennetaan ajan oluttrendien ja uutuusarvoltaan korkeimpien tuotteiden ympärille, jolloin kävijöiden on mahdollista ottaa vaikutteita myös omiin juomatottumuksiinsa tapahtuman valikoimasta.

Ruoka ja juoma  – toimiva yhteiselämys

Toinen uudempi trendi on juoman ja ruuan yhteiskulutuksen lisääntyminen musiikkitapahtumissa. Kaukana ovat ne ajat, kun juotiin tyhjään vatsaan, koska ”silloin nousee päähän paremmin”, vaan entistä enemmän näkyy juoman ja ruuan yhdistämistä niin suoraan ruokapisteellä kuin suositustenkin avulla. Ja mikäpä parempi trendi olisikaan. Näiden nautintojen yhdistäminen kun auttaa jaksamaan festareilla ja pitää verensokerinkin tasaisena, jolloin tuuli pysyy hyvänä. Kun 1990-luvulla nautittiin makkaraperunaa, nyt musiikkitapahtumissa on laaja kattaus mm. vegaaniruokaa, street foodia ja fine diningia, erilaisia maailman makuja unohtamatta.

Trendiraporttien ennustama ekologisuus- ja terveysbuumi yhdistettynä alkoholin käytön vähenemiseen näkyy myös festivaalien ruoka- ja juomatarjonnassa. Kävijät kaipaavat nyt yhteisöllisyyttä, vastuullisuutta ja monipuolista ruoka- ja juomavalikoimaa.

Festivaalibarometrin mukaan siisteys on edelleen tärkeimpiä tekijöitä festivaalikokemuksen onnistumisen kannalta, mutta se ei yksin riitä. Tutkimuksen mukaan yhteisöllisen ja rennon tunnelman tärkeys on kasvanut entisestään. Kasvaneen kilpailun myötä tapahtumien konseptillinen ja brändillinen erottautuminen toisista tapahtumista mm. juomatarjonnan ja juomapisteiden visuaalisuuden kautta sekä tapahtuman jatkuva kehittäminen ovat nousseet entistä tärkeämmiksi tapahtuman suosiota selittäviksi tekijöiksi tapahtumajärjestäjien  keskuudessa.

Kuluttajien keskuudessa elämyksellisyyden korostaminen ja moniaistillisten kokemusten luominen juoman, ruoan ja oheisohjelman avulla nousee yhdeksi tärkeäksi tapahtumien suosiota selittäväksi tekijäksi. Erilaistuminen ja räätälöityminen luovat tapahtumille houkuttavuutta omassa kävijäkunnassa myös jatkossa. Vakioasiakas on paras asiakas.

Tapahtumakeitaiden uudet tuulet

Jos edellistä kymmentä vuotta leimaa valikoima laajeneminen ja elämyksen korostaminen juoma- ja ruokamaailmojen avulla, nyt uusimpina trendeinä musiikkitapahtumassa ovat vastuullisuuden korostaminen sekä juomapuolella että visuaalisissa rakenteissa.

Juoman vastuullisuus on tänäkin kesänä näkynyt monella eri tavalla, niin omien, alkoholittomien baarin rakentamisessa ja tarjonnassa kuin tarjottavien juomien kestävässä kehityksessä niin oluiden, viinien kuin muidenkin juomien kohdalla. Alkoholittomien juomien lisäksi vähäalkoholiset tuotteet, tisleitä myöten ovat nousseet eri tavalla valikoimiin ja niiden myynti onkin kehittynyt voimakkaasti muutaman vuoden aikana myös tapahtumissa, joissa ennen haettiin juomilta voimakkaammin alkoholipitoisuuden ja hinnan tehokkuusyhdistelmää.

Vaikka jo 2016 alettiin puhua musiikkitapahtumien ympäristön kuormittavuudesta, nyt tultuamme 2020-luvulle sekä tapahtumajärjestäjät että juomavalmistajat ovat ottaneet tämän huomioon laajasti. Erityisesti tiskeillä ja loungeissa näkyy erilaisia hiilijalanjälkeen kantaa ottavia juomatoteutuksia.

Itse juomatuotteidenkin kohdalla pyritään siihen, että ne on tuotettu eettisesti, ihmisoikeuksia ja luonnon monimuotoisuutta kunnioittaen, mielellään lähellä. On ilahduttavaa huomata, miten tapahtumissa tehdään usein vastuullisuustyötä kautta linjan ja juomatoimijoita osallistamalla, jo etukäteenkin.

Vaikka musiikkitapahtumien juomavalikoima hoito on yleensä isojen panimoiden kontolla, olemme jo joissain tapahtumissa nähneet myös pienpanimoita tai muita pientuottajia. Tämä antaa kuluttajille lisää vaihtoehtoja ja nostaa tapahtuman profiilia myös paikallisten toimijoiden hyödyntämisen suhteen. Toki kannattaa muistaa, että musiikkitapahtumat tehdään laajalle yleisölle, joten vaikka olutvalikoima ei ole olutfestivaalien tasolla.

Tulevaisuuden trendejä ovat myös sosiaalisen turvallisuuden nostaminen musiikkitapahtumissa, mihin toivottavasti myös juomatuottajat ottavat toiminnallaan kantaa mm. turvallisten tilojen ja häirinnän vastustamisen kautta sekä huolehtimalla työntekijöiden hyvinvoinnista.

Onnistuneen musiikkitapahtuman järjestämisen kulmakivistä tärkeimpiä onkin nykyään ja tulevaisuudessa mahdollistaa elämyksiä asiakkaittensa kaikilla aisteille. Musiikin ohella juomat, ruuat ja niiden maistelu yhdistyvät kokemukselliseksi viihtymiseksi.

Tapahtumien tulevaisuuden trendit: 

Alkoholittomuus/vähäalkoholisuus
Kestävän kehityksen juomat ja ratkaisut
Sosiaalinen turvallisuus ja tasa-arvo
Räätälöity valikoima

Esimerkkejä musiikkitapahtumista laajalla juomavalikoimalla: 

Flow Festival on helsinkiläinen festivaali, joka on järjestetty vuodesta 2004 alkaen. Flow Festivalin ohjelmisto populaarikulttuuria ja kokeellista taidetta sisältävä kokonaisuus. Tapahtumaa on järjestetty VR-makasiineilla, Kaikukadulla Sörnäisissä ja vuodesta 2007 Suvilahdessa. Seuraava Flow Festival järjestetään 11.–13.8.2023 Helsingissä.

Ilosaarirock on Suomen vanhimpia rockfestivaaleja ja Suomen suurimpia yhdistystaustaisia festivaaleja. Tapahtuma järjestetään Joensuussa Laulurinteellä perinteisesti heinäkuun toisena tai kolmantena viikonloppuna. Ilosaarirock järjestettiin nimensä mukaisesti aiemmin Joensuun Ilosaaressa, mutta se siirrettiin vuonna 1991 Laulurinteelle. Seuraava Ilosaarirock järjestetään 14-16.7.2023.

Provinssi (vuoteen 2014 Provinssirock) on yksi Pohjois-Euroopan perinteikkäimmistä ja suurimmista musiikkifestivaaleista. Kolmipäiväinen festivaali järjestetään perinteisesti kesäkuun viimeisellä viikolla Seinäjoen Törnävänsaarella. Seuraava Provinssi järjestetään 29.6.-2.7.2023.

Sideways-festivaali (lyhyemmin Sideways) on Helsingin jäähallin alueella järjestettävä musiikkifestivaali. Sideways järjestettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2015 Teurastamon alueella, jonka tapahtuma siirtyi vuodesta 2018 lähtien Helsingin ”Nordikselle” eli Helsingin jäähallin ja Eläintarhan urheilupuiston ympäristöön. Seuraava Sideways-festivaali järjestetään 8-10.6.2023.

Tuska Open Air Metal Festival (lyhyemmin Tuska) on Helsingin Suvilahdessa kesällä järjestettävä kolmipäiväinen metallimusiikkiin keskittyvä festivaali. Se järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1998 kaksipäiväisenä sisätapahtumana Tavastia-klubilla. Vuosina 1999 ja 2000 tapahtuma pidettiin VR:n makasiineilla. Vuonna 2001 Tuska siirrettiin Kaisaniemen puistoon ja muutettiin kolmipäiväiseksi. Kesällä 2011 festivaali siirtyi Kaisaniemestä nykyiseen paikkaansa Suvilahteen. Tuska on nykyään Pohjoismaiden suurin metallifestivaali. Seuraava Tuska järjestetään 30.6.-2.7.2023.

Ruisrock on Turun Ruissalossa vuosittain järjestettävä, Suomen vanhin ja Euroopan toiseksi vanhin yhtäjaksoisesti toiminut rockfestivaali, jota on järjestetty vuodesta 1970 lähtien. Seuraava Ruisrock järjestetään 7-9.7.2023.

Artikkeli on julkaistu Olutposti 2/22 -lehdessä.

Katso myös:

Festarien tarjoilut vuonna 2022

mainos