mainos

Olutposti 20 vuotta: Kustantajan vaihderikas historia

Olutposti 20 vuotta: Missä olin 20 vuotta sitten? Oli synkkä, myrskyinen sekä tajuttoman kylmä yö, kun vanha pakettiauto kurvaa Helsingin Kalevankadulle kun nykyisen Olutpostin kustantaja muutti etelään. Juotiinko silloin olutta? Tässä lisää miehen omin sanoin.

Tarina alkaa vuodesta 2001. Tällöin siirtokarjalaiset ovat saapuneet etelään töihin leivän perässä ja miksi ei myös juomienkin. Tuolloin nimittäin muutti koko kulttuurituotantoyritykseni Provisual Oy rakentamaan suurta ja tuolloin useita palkintoja kerännyttä Pixoff -nimistä lyhytelokuvaan ja mediataiteeseen keskittyvää verkkoyhteisöä yhteistyössä eri kulttuuri-instanssien, oppilaitosten ja yritysten tukemana. Tästä ajasta olisi monta tarinaa lisää. Oluttakin juotiin.

jari hyttinen

Sen jälkeen aloitimme DVD-/CD- ja hybridijulkaisuiden tuottamisen lukuisille artisteille, yhtyeille ja elokuva- sekä TV-alalle. Musikaaleja ja TV-ohjelmiakin tuli tuotettua ja paljon muuta. Varmaan arvaatte, että tässäkin seurassa olutta juotiin. Samaan aikaan 2000-luvun puolivälissä hoidimme myös ravintoloiden ja kulttuuritapahtumien markkinointi- ja viestintäkampanjoita. Olutta ja muita juomia maisteltiin. Tutustuin siis uudelleen ravintola- ja tapahtumatoimialaan. Olinhan jo 90-luvun alussa perustanut Joensuuhun Kerubi -nimisen rock-klubin ja toiminut tuottajana lukuisissa tapahtumissa kuin maakunnan suurilla festivaaleilla. Sielläkin myytiin olutta ja isolla kädellä myyntiinkin. Levykauppakin tuli perustettua kun tuo musiikki oli niin läsnä elämää teini-iästä lähtien lukuisten yhtyeitteni, kiertueiden ja levytysten parissa.

levyjen kansia

Muutama esimerkki Provisual Oy:n DVD- , CD- ja hybridi tuotannoista.

Mutta takaisin 2000-luvulle ja vuoteen 2014. Tuolloin alkoi ahdistaa rajusti suomalainen alkoholipolitiikka. Hallitus oli laittamassa päätään Puskaan, Pekka Puskaan, aikomuksenaan rajoittaa yökerhojen aukioloaikoja. Laitoin pystyyn Tolkku käteen nimisen yhteisön, joka alkoi taistella tolkullisen alkoholipolitiikan puolesta kaikkea ankeuttamista vastaan.

mielenosoitus

Tolkku käteen. Taistelua Tolkullisen alkoholipolitiikan puolesta vuodesta 2014

Samaan aikaan Suomeen syntyi uusia pienpanimoita ja ymmärsin kuinka paljon koko juoma- ja HoReCa-alaa haittasi Viron matkustajatuonti. Tutustuin kotimaisiin oluentekijöihin lukuisissa alan tapahtumissa ja huomasin, että yhteneväisyys musiikki- ja elokuvakulttuurin kanssa on suuri. Kaikki tekevät kulttuuria ja taidetta omilla tahoillaan. Tällöin perustin Pienpanimot –yhteisön Facebookiin, tavoitteena esitellä olutkulttuuria omalta osaltani laajemmalle yleisölle ja edistää liiketoiminnallisia mahdollisuuksia kunkin toimijan kohdalla. Samalla tutustuin syvemmin itse olutkulttuuriin.

Suomen Olutseuran puheenjohtaja vuodesta 2017 Antti Kotti ja edellinen Pj. Simo Hämäläinen

Tapasin silloisen Suomen Olutseura ry:n puheenjohtajan Simo Hämäläisen ja totesin hänelle, että teillä on perinteikäs Olutposti-lehti mutta teiltä puuttuvat verkkojulkaisu ja kaikki sosiaalisen median kanavat. Sanoin Simolle, että anna mie laitan ne kuntoon. Huomasin, että tämä on aika iso homma, varsinkin kulujen osalta. Olutposti-lehti ja koko seura oli suurissa taloudellisissa vaikeuksissa, pelkäsimme että koko lehti joudutaan lopettamaan. Päätin, että näin ei voi käydä. Etsimme lehdelle kustantajaa vuoden ajan. Kukaan ei ollut halukas ottamaan Olutpostia hoitaakseen. Tällöin olin lähes pakotettu rajuihin toimiin sillä ikinä ei ole perävalot vilkkuneet kun jotain on alettu tekemään. Näin ollen heitin telekalle sangen menestyvän markkinointi- ja tuotteistus yritykseni ja hyppäsin syvään päätyyn. Täysin itselleni uudelle ja tuntemattomalle uralle Olutposti media Oy:n kustantajana.

Nyt takana on neljä vuotta erittäin työntäyteistä ja sangen pienipalkkaista aikaa verrattuna aikaisempiin töihin. Mutta voin sanoa, että se kannatti ainakin henkisesti. Nyt Olutposti ilmestyy lehtenä ja elää verkkomediana, osin siksi koska meillä on tukijoita, jotka uskovat yhteiseen missioomme. Levikki nousee koko ajan kuten myös vierailut sähköisillä kanavilla. Samoin uusia palveluita avataan varsinkin sellaisia joista hyötyvät niin kumppanimme kuin lukijamme. Itse taas tunnen tekeväni työtä, jolla on merkitystä. Jos joku luulee, että olen oluen asiantuntija, niin kerron heti, että en ole. Mutta olut on ollut minulle aina iloinen ja ihmisiä yhdistävä asia. Ja pakkohan se on media olla tälläkin alalla joka toimii alan äänitorvena ja viestin viejänä haalien mukaan uusia rikkaan juomakulttuurin ystäviä. Ja tässä on minun tehtäväni;  Tuoda iloa ja eloa ihmisten elämään. Jos vielä pystymme yhdessä olutpostilaisten kanssa edistämään panimo- ja koko juoma-alan menestystä kokonaisvaltaisesti, olen onnistunut ja onnellinen.

Katso tästä kustantajan matka tähän päivään.

Kuvat: Harri ja cyde
Teksti: cyde & mikko

Artikkeli on julkaistu pääkirjoituksena Olutposti-lehden numerossa 3/2021. Muokattu 27.10.2021