Ota olut kasvoi festivaalien höyhensarjasta välisarjaan

0

Kolmatta kertaa järjestetty Ota olut -festivaali todisti kotikutoisen konseptin toimivuuden.

Keväällä 2016 nousi Aalto-yliopiston piirissä toimivassa Jalostajat-kerhossa esiin ajatus opiskelijayhteistyönä järjestettävästä olutfestivaalista. Tuumittiin, josko olisi mahdollisuus yhdistää vahvassa kasvussa oleva pienpanimokulttuuri opiskelijabileiden kotoisaan tunnelmaan.

Koska tarjolle haluttiin laaja kattaus laadukkaita oluita opiskelijaystävälliseen hintaan, tarvittiin mukaan hyvin verkostoitunut kumppani, jolla olisi takanaan myös vankkaa olutosaamista.

– Ota oluen filosofiana ja missiona on ollut tuoda olutkulttuuri myös osaksi opiskelijayhteisöä. Halvimman perusoluen asemesta kannustamme nauttimaan vähemmän mutta parempaa, kertoo festivaalin järjestäjä Janne Koskenniemi.

OPISKELIJAT POHTIVAT, että kahden erilaisen toimijan yhteistyöstä voisi syntyä uudenlaista ajattelua ja yllättäviä elämyksiä. Helsinkiläisen One Pint Pubin taustavoimat innostuivat ajatuksesta, ja ensimmäinen Ota olut -tapahtuma teteutettiin yksipäiväisenä minifestivaalina syyskuussa 2016.

Alussa puitteet tapahtumaan tarjosi Otaniemen kampuksella sijaitseva Urban Mill.

Hyvistä kokemuksista johtuen toisella kertaa festivaalialuetta laajennettiin ja tapahtuma venytettiin kaksipäiväiseksi. Kävijämäärä ylitti jälleen odotukset, ja Urban Mill alkoi jäädä ahtaaksi.

Tälle vuodelle saatiin yli kolminkertainen määrä asiakaspaikkoja, kun Ota olut muutti isommalle alueelle Aalto-yliopiston metroaseman tuntumaan. Samalla se kasvoi festivaalien höyhensarjasta välisarjaan. Vanhoja periaatteita tai tavavaramerkiksi muodostunutta kotikutoisuutta ei silti ole unohdettu.

PANIMOILLE EDULLINEN. Yksi Ota oluen erityispiirteistä on, että myyntipaikka on maksuton kaikille mukaan kutsutuille panimoille.

Pähkinänkuoressa homma menee niin, että jokainen panimo maksaa prosenttiosuuden myynnistään yhteiseen kassaan, johon lisätään myös pääsylipputulot. Tästä potista maksetaan tapahtuman kulut, ja jäljelle jäävä osuus tilitetään takaisin panimoille myyntiosuuksien mukaan.

Sen lisäksi mahdollisimman paljon käytännön järjestelyistä hoidetaan talkootyönä, minkä ansiosta henkilökunta lipunmyyjiä ja järjestyksenvalvojia myöten on aidosti osa festivaalielämystä. Hyvän mielen pienpanimotapahtumassa palveluhenkisyys ja hymy on kaikilla herkässä.

Usein kuulee sanottavan, että henkilökunta tekee ravintolan. Pätee muuten yhtä lailla olutfestivaaleihin.

– Pyrimme löytämään sellaisia ratkaisuja, että kaikki voittavat: järjestäjät, panimot ja asiakkaat, Janne Koskenniemi sanoo.

Teksti: Peter Tammenheimo

Haastattelussa Topi Hämäläinen / Ota Olut 2018

OTA OLUT 2018 KUVAGALLERIA

 

Kuvat:Essi Jukkala

Video: Jari ”cyde” Hyttinen

 

 

 


JAA KAVERILLE.

Kirjoittaja

Jari "cyde" Hyttinen
Scroll Up