Pienpanimo-oluille oma kylmäkaappi

Yhteistyön voima konkretisoituu pienpanimo-oluiden saadessa omat kylmäkaappinsa tähän asti pitkälti isojen panimoiden pelikenttänä olleeseen päivittäistavarakauppaan.

Oivaltavan yhteiskonseptin taustalla on Suppilog, jolla on edustuksessaan pääosa suomalaisista pienpanimoista. Marko Jäppinen iloitsee projektin pääsystä ideasta käytäntöön:

– Kolme neljäsosaa oluesta myydään päivittäistavarakaupassa. Niiden kylmäkaapit ovat olleet isojen panimoiden pelikenttää. Nyt pääsemme pienpanimoiden kanssa isojen tontille!

Pienpanimokaappi alkoi muotoutua, kun kuusi panimoa vastasi Jäppisen kutsuun. Ensimmäisen vaiheen kumppaneita ovat Maku Brewing, Vakka-Suomen Panimo, Ice Beaver, Coolheadbrew, Pyynikin Käsityöläispanimo ja Bryggeri Helsinki.

Suppilog tarjoaa kaupoille helpon tavan tuoda pienpanimo-oluet paremmin esille. Konseptiin kuuluu kylmäkaappi ja oluttoimitukset. Kylmäkaappeja lähtee ensimmäisessä vaiheessa 16 eri puolille Suomea, mutta toista erää suunnitellaan Jäppisen mukaan jo.

– Toivomme, että tästä kasvaa toimintamalli kaikille suomalaisille pienpanimoille.

Tulevaisuudessa kaapit voivat olla isompia eli kattaa enemmän eri pienpanimoita, Jäppinen kuvailee.

Kauppiailta innostunut vastaanotto

Pienpanimokaappi sai Jäppisen mukaan innostuneen vastaanoton kauppiailta. K-Market Erottajan kauppias Laura Huurtola ilmoitti haluavansa kaapin heti kun on mahdollista.

Huurtolan kauppaan pienpanimokaappi sopii kuin nakutettu:

– Meillä menee paljon erikoistuotteita ja asiakkaat tietävät, että meiltä löytyy pienpanimo-oluita. Koska meiltä ostetaan oluet heti käyttöön, idea kylmäkaapista on loistava!

Pari vuotta Erottajalla kauppaa pitänyt Huurtola huomauttaa, että isojen panimoiden kylmäkaappeja ei voi käyttää pienpanimotuotteille. Hän uskoo pienpanimo-oluiden myynnin kasvavan, kun niitä saa tästä päivästä lähtien kylmästä.

– Kotimaiset pienpanimot pääsevät nyt paremmin esille, sillä hyllyltä ulkomaisten oluiden seasta voi olla vaikea bongata suomalaisia. Olutravintolat, panimot, pienpanimo-oluet kylmässä – kaikki nämä tukevat olutkulttuuria, Huurtola toteaa.

Pienpanimokaappi sopii myös ravintolaan

Suppilogin Marko Jäppinen kaavailee pienpanimokaapista helpotusta myös horeca-puolelle. Ruokakaupan lisäksi se sopii kioskille tai ravintolaan.

– Sama kaappi voi olla vaikka huoltoasemalla tai paikallisessa rantakahvilassa, missä käy paljon asiakkaita, mutta pienpanimot eivät pääse esille. Olutravintolathan tämän jo osaavat, Jäppinen toteaa.

Yksi Jäppisen ideoima malli pohjaa paikallisen tarjonnan esiinnostamiseen.

– Pienpanimot ovat paikallisia, koko toiminnan sielu on paikallinen. Pienpanimokaapin avulla on mahdollista luoda kokonaisuuksia oman alueen pienpanimoden tuotteista ja nostaa esiin paikallisuutta, käsityötä ja raaka-aineita. On vaikea tuoda viestiä, jos tuote ei ole kulutushetkellä esillä.

Kaappi ei olisi mitään ilman hyvää sisältöä.

– Visiomme on, että meillä on kaikki pienpanimorivit tilattavissa kaikille asiakkaille.

On myös panimoiden yhteinen hyöty, että kaikki asiakkuudet pystyvät tilaamaan kaikkien panimoiden tuotteita. Mitä enemmän pystymme hanskaamaan pienpanimoita, sitä helpompi on ostoprosessi, Jäppinen toteaa.

Ilman Suppilogia olisi olutmyymälöiden kuten Pienen tai Varustelekan olutosaston ylläpito aikamoista tilausliikenteen ja logistiikan suossa tarpomista.

– Ostamisen helpottaminen on avain, Jäppinen sanoo.

Tähtäin viennissä

Jäppisellä on visio myös yhteistyön siivittämästä viennistä.

– Yhteiskonsepti tukee myös vientiä. Pienpanimoilla on tähän mennessä ollut muutamia onnistumisia, mutta asiakkaan voi olla vaikea lähteä ostamaan yksittäisen suomalaisen pienpanimon tuotteita. Me voimme tarjota lähes kaikki Suomen pienpanimot, joiden tuotteista voi koostaa kokonaisuuden, esimerkiksi yksi tuote 25 panimolta. Suomen vienti ei kasva millään muulla kuin yhteistyöllä!

Jäppinen korostaa vielä yhtä seikkaa: Suppilogille yhden miehen panimo on yhtä arvokas kuin Nokian tai Laitilan panimot. Yrityksen ekosysteemiajatteluun kuuluu, että se tarjoaa ne paukut, joita pienimmillä ei ole itsellään panna markkinointiin ja myyntiin.