Pink Boots Society – olutnaisten yhdistäjä

0

Olutalalla työskentelevien naisten kansainvälinen ammatillinen järjestö Pink Boots Society on rantautunut myös Eurooppaan.

”Kun meidän tyttöjen osaaminen kootaan yhteen, on käytössämme valtava tietotaito. Olemme monstereita!” Näin tiivistää Jing Chen päällimmäisen ajatuksen siitä, mihin tarvitaan Pink Boots Societya, panimoalalla työskentelevien naisten globaalia ammatillista verkostoa.  Jing Chen on Pink Boots Societyn Espanjan osaston puheenjohtaja. Hän on myös barcelonalaisen BlackLab-panimoravintolan perustaja ja omistaja yhdessä aviomiehensä Matt Boderin kanssa.

”Sitä paitsi turhauduin vastaamaan joidenkin asiakkaidemme kyselyihin siitä, missä oluentekijä on. Vaikka meillä Matt vastaakin panimopuolesta ja minä ravintolasta, tunnen perusteellisesti myös oluenpanoprosessin ja suunnittelemme oluet aina yhdessä,” hän sanoo.

”Olutalalla törmää naisena vielä liian usein arroganttiin käytökseen ja kyseenalaistamiseen.”

Koulutusta ja kampanjoita

Pink Boots Societyn perusti Teri Fahrendorf, yksi Yhdysvaltojen ensimmäisistä naispanimomestareista, vuonna 2007. Toimintaa pyöritettiin aluksi vapaaehtoisvoimin, mutta nyt järjestöllä on ollut mahdollista palkata työntekijä ja toiminta on organisoidumpaa kuin alkuvuosina. Järjestön presidenttinä toimii nykyisin Stone Brewingin Laura Ulrich. Pink Boots Society järjestää opintomatkoja, seminaareja, erilaisia tapahtumia ja kampanjoita sekä myöntää stipendejä panimoalan koulutuksiin. Tavoitteena on edistää alalla toimivien naisten urakehitystä. Järjestöllä on nykyisin globaalisti jo noin 2700 jäsentä. Alaosastoja on lähes 80, kahdeksassa eri maassa. Jäsenistöön kuuluu esimerkiksi panimoiden, olutravintoloiden ja olutkauppojen omistajia, panimomestareita ja olutkirjoittajia. Yhteistä kaikille jäsenille on se, että he ovat naisia ja ansaitsevat ainakin merkittävän osan toimeentulostaan oluen parissa.

Espanjassa tapahtuu

Eurooppaan järjestö on toistaiseksi rantautunut ainoastaan Espanjaan, jossa on ollut aktiivista toimintaa parin vuoden ajan. Sinä aikana jäsenmäärä on kasvanut muutamasta 45:een. Näkyvyyttä Espanjan osasto on saanut jäsenmääräänsä enemmän, sillä onnistuneet kampanjat ovat herättäneet laajasti median kiinnostusta.

Pink Boots Societyn tärkein vuosittainen tapahtuma on Pink Boots Collaboration Brew Day, joka järjestetään Kansainvälisen naistenpäivän 8.3 kunniaksi. Järjestön jäsenet kokoontuvat kussakin järjestön osastossa yhteen tekemään olutta, joka lanseerataan maaliskuussa ja myydään joko normaaleja myyntikanavia pitkin tai vaikkapa festivaaleilla. Tuotot ohjataan Pink Boots Societyn stipendirahastoon. Kattojärjestö päättää vuosittain, minkälaista oluttyyliä tavoitellaan ja mitä humalalajikkeita olueen käytetään, ja osastot toteuttavat oluensa omine versioineen. Humalat tilataan järjestön määrittämältä tuottajalta, joka puolestaan lahjoittaa osan tuotoistaan järjestölle.

Espanjan Pink Boots Society kokoontui oluenpanoon tänä vuonna tammi-helmikuun vaihteessa ja järjesti lanseerausbileet naistenpäivänä 14 ravintolassa eri puolilla Espanjaa. Oluet myytiin saman tien loppuun, ja järjestöstä tehtiin useita juttuja radioon ja lehtiin.

”Tällaisten tempausten kautta saamme kiinnitettyä huomiota naispuolisiin olutalan ammattilaisiin. Ihmiset huomaavat, että oluen parissa työskentelee taitavia naisia.  Silloin he alkavat ymmärtää, eikä meidän tarvitse oikeastaan edes sanoa sen enempää,” miettii Lorena Bazán. Hän omistaa yhdessä miehensä kanssa Flor de Llúpol -olutkaupan ja sen yhteydessä olevan pienen baarin Barcelonassa. Hän on ollut aktiivisesti mukana Espanjan Pink Boots Societyssa melkein alusta saakka.

Lorena Bazán

Lisää naisia oluen pariin

Pink Boots Societyllä on Jing Chenin mukaan kolme tärkeää tehtävää. Näkyvyyden lisäämisen ohella järjestö haluaa houkutella lisää naisia nauttimaan oluesta.

”Naisten osuus oluenkulutuksesta on vain noin 25 prosenttia, kun puhutaan craft beer -markkinoista. Jos saamme muutoksen tässä aikaiseksi, eli innostettua lisää naisia olutkulttuurin pariin, on sillä iso merkitys olutmarkkinoiden kannalta,” hän painottaa. Järjestö toteuttaakin muun muassa naisille suunnattuja tastingeja.

”Saavat niihin osallistua miehetkin, mutta kun tapahtuma on naisten järjestämä, kynnys osallistua niihin naisena on pienempi. Olemme huomanneet, että ne herättävät sellaistenkin naisten uteliaisuuden, jotka eivät muuten ikinä osallistuisi oluttastingeihin”, Lorena Bazán lisää.

Järjestön kolmas tehtävä on verkostoitumisen edistäminen. Verkostoitumalla parannetaan olutnaisten tietotaitoa ja liiketoimintamahdollisuuksia.

”On tärkeää tuntea alalla toimivia ihmisiä, ja yhteistyössä todella on voimaa. On ollut mieletöntä huomata, kuinka paljon meissä naisissa on potentiaalia jo pelkästään täällä Espanjassa. Viime vuonna meitä oli alle kymmenen naista mukana toiminnassa, ja mitä kaikkea saimmekaan jo tuolla porukalla aikaan,” naiset toteavat.

Pink Boots Society perustettiin vuonna 2007 Yhdysvalloissa. Järjestön näkyvin tapahtuma on vuosittainen Pink Boots Collaboration Brew Day, joka järjestetään Kansainvälisen naistenpäivän 8.3 kunniaksi.

Kirjoittaja Maria Markus kuuluu yhdessä Olutpostin päätoimittaja Anikó Lehtisen kanssa Pink Boots Societyn Espanjan osastoon. Tarkoituksena on perustaa Suomeen pian myös oma osastonsa. Toiminnasta kiinnostuneet olutalalla työskentelevät naiset, olkaa yhteyksissä: maria@mediaroadservice.com   

Artikkeli on julkaistu Olutposti-lehden numerossa 3/2018

Kuvat: Maria Markus. Artikkelikuvassa Jing Chen ja Lorena Bazán.

 


JAA KAVERILLE.

Kirjoittaja

olutpostimestari
Scroll Up