SAY Seltzerille arvostettu Dieline-designpalkinto

Matala-alkoholiset hard seltzerit ovat kasvattaneet suosiotaan maailmanlaajuisesti vuodesta 2020 lähtien.

Ensimmäiset SAY Seltzerit lanseerattiin Anoran (ent. Altia yhdistyi norjalaisen Arcus -yhtiön kanssa) kevätvalikoimaan vuonna 2021, kun SAY Seltzer mansikka & vadelma 4 % ja SAY Seltzer appelsiini & guarana 4 % esiteltiin kuluttajille. Kesällä 2022 SAY Seltzer -tuoteperheeseen syntyi kaksi uutta makua: SAY Seltzer greippi & sitruuna 4 % sekä ensimmäinen alkoholiton seltzer SAY non-alc lime & minttu 0 %. Koko SAY Seltzer -tuoteperheen visuaalisen ilmeen ja identiteetin, brändäyksen ja pakkaussuunnittelun on luonut Anoran oma suunnittelutiimi.

juomia

23. toukokuuta 2022 SAY Seltzer palkittiin kuluttajapakkausten ja kuluttajabrändien johtavan mediatalon Dielinen maailmanlaajuisesti arvostetussa design-kilpailussa. Bostonissa, Yhdysvalloissa pidetyssä gaalassa palkittiin 141 designia useissa eri kategorioissa.

”Alussa meillä oli vain tuotemerkki ’SAY’ ja hyvä reseptiikka. Aloitimme projektin yhteistyössä strategiakumppanin kanssa SAY Seltzerin brändin DNA:n konseptoimiseksi. Brändin ytimen muodosti rento asenne ja ylpeys kulkea omaa polkua, tehdä asioita joista tykkää. Vahvan brändimanifestin myötä tiesimme, että visuaalisuuden tulisi olla äänekäs ja ylpeä, rikkomatta kuitenkaan seltzer-kategorialle sopivaa visuaalista linjaa”, kertoo palkinnon Bostonissa vastaanottanut Antti Ojala.

Anora on ainutlaatuinen bränditalo, jolla on oma suunnittelustudio, ja Dieline-palkinto on ensimmäinen merkittävä voitto Anoran omasta design-työstä.

”Koska tuotemerkki luotiin tyhjästä uuteen ja vasta muotoutuvaan hard seltzer -kategoriaan, oli selvää, että pakkauksen piti erottautua erityisen hyvin kirjavassa vähittäiskaupan ympäristössä. Oli ensiarvoisen tärkeää, että brändin nimi erottuu selvästi hyllystä. Tämä haaste ratkaistiin luomalla logotyyppi ”SAY”, joka oli kiedottu puhekuplan ympärille. Vangiten brändin DNA:n avoin suu käytännössä huutaa brändiä ja välittää sen vahvaa asennetta. Johdonmukaisen visuaalisen brändi-identiteetin luomiseksi jokaisella SAY Seltzerin maulla on erilainen, erottuvan värinen suu sekä kuvituksia, jotka kertovat mauista, samalla kun valkoinen tausta tarjoaa selkeän ja rauhoittavan taustan jokaiselle SAY-tölkille”, jatkaa Ojala.

Lähde ja kuva: Anora