Seuraava SOPP Berliinissä

Suuret Oluet – Pienet Panimot -festivaali on tammikuussa osa Suomen yhteisesiintymistä jättimäisillä Grüne Woche -messuilla. Pekka Kääriäinen avaa festivaalikauden Berliinissä, minne hän on vienyt pienpanimoita aiempinakin vuosina.

Suomalaiset matkailu- ja elintarvikealan yritykset suuntaavat jo kolmatta kertaa yhdessä Saksan Grüne Woche -messuille tammikuussa 2018. Suomella on sataneliöinen maaosasto, jossa on Visit Finlandin koordinoima ruokamatkailuyritysten alue, elintarvikeyritysten myyntipisteitä ja FinnBar, suomalaispanimoiden ja -tislaamoiden baari.

Kokonaisuuden täydentää minikokoinen SOPP eli Suuret Oluet – Pienet Panimot -konseptin ensiesittäytyminen ulkomailla.

– Mukana vuoden 2018 ensimmäisessä SOPPissa ovat Bryggeri Helsinki, Mallaskosken Panimo, Lammin Sahti, Teerenpeli, Vakka-Suomen Panimo, Fiskarsin Panimo, Ägräs Distillery, Stallhagen ja Malmgård, Pekka Kääriäinen kertoo.

Kukin panimo maistattaa mini-SOPPissa berliiniläisille muutamaa oluttaan. Grüne Woche on avoinna kuluttajille 19.- 28. tammikuuta 2018.

Maukasta ja puhdasta Suomea saksalaisille

Suomen puhdas luonto ja maukkaat elintarvikkeet ovat valttikortteja, jotka puhuttelevat maailmalla juuri nyt.

Grüne Woche järjestetään 83. kerran. Tapahtuman yhteydessä järjestetään myös maailman maatalousministerit Berliiniin kokoava Global Forum for Food and Agriculture (GFFA) -kongressi.

Visit Finland käynnistää vuoden 2018 Saksan markkinointitoimenpiteensä Grüne Wochessa ruokamatkailukärjellä.

– Ruokamatkailu on Visit Finlandin bränditeema Saksassa vuonna 2018. Suomen puhdas luonto ja luonnon kokeminen ovat tärkeitä syitä lähteä Suomeen lomalle. Tekemällä yhteistyötä ruokaviejien kanssa saamme positiivista profiilia ja vahvistamme brändiämme. Ruoka on olennainen osa matkailijan kokemusta. Metsien ja järvien antimet kuuluvat olennaisesti hyvään lomaan Suomessa, toteaa kehityspäällikkö Terhi Hook Finpron Visit Finland -yksiköstä.

Saksassa ainoana suomalaisena kokkina Michelin-tähden saanut huippukokki Sauli Kemppainen valmistaa osastolla herkullisia maisteluannoksia paikalla olevien elintarvikeyritysten tuotteiden pohjalta. Myös Suomen matkailun tavaramerkki, joulupukki, on paikalla tukemassa yrittäjiä.

– Suomalaisten elintarvikeyritysten läsnäolo messuilla vahvistaa suomalaisten ruoka- ja juomatuotteiden tunnettuuden rakentamista tärkeällä vientimarkkinallamme. Kuluttajamessut tarjoavat elintarvikeyrityksille myös mahdollisuuden testata tuotetta kohdemarkkinoilla, toteaa elintarvikealan toimialajohtaja ja Food from Finland -kasvuohjelman johtaja Esa Wrang Finprosta.

Suomen maaosastolle osallistuvat elintarvikealan yrityksistä Dammenberg, Malmgård, FinnSpring, Sinebrychoff, Shaman Spirits, Kala-Lappi, Linkosuo, Roberts ja Sinuhe.

Matkailualan edustajat tulevat pääosin Lakelandin alueelta: Visit Mikkeli, mukanaan Mikkelin ruokamatkailuyritykset Anttolanhovi, Ollinmäen viinitila, Raijan Aitta, Lehmäleiri (das Kuh-Camp), Puustilan maisematila, Kuopio 2020 European Region of Gastronomy tunnustusta esittelevä Visit Savo ja kahvila-ravintola Iltalypsy. Saariston aluetta edustavat Visit Salo, Metsähallitus, Malmgård ja Finnlines.

Suomen Grüne Woche -maaosaston rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö ja sen organisoinnista vastaavat Visit Finland ja Food from Finland yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön ja MTK:n kanssa.