Ruotsin alkoholipolitiikka muutoksen tiellä

Olutpostin haastattelussa Brewskin oluenpanija Torbjörn ”Tobbe” Gustavsson.

Ruotsin Helsingborgista ponnistavan Brewskin toinen oluenpanija Tobbe Gustavsson saapui aurinkoiseen Helsinkiin esittelemään yhtiön uutuusoluita. Kumppaniravintola Barski Helsingin keskustassa isännöi tilaisuutta ravintoloitsija Michael ”Mikki” Nymanin johdolla.

2014 perustettu Brewski tunnetaan hedelmäisistä uuden aallon oluistaan, joilla on oma selkeä ”signature”-vivahde tuotteissaan.

mies sohvalla

”Uskoisin, että tuo talonflavori on monen tekijän summa. Paikallinen vesi, maltaat ja muut raaka-aineet tekevät hiivan kanssa oluen, mutta uskon, että koko rakennus ja käyttämämme laitteet tulevat myös osaksi panimon makua. Oluen valmistuksessa kaikki vaikuttaa kaikkeen”, kertoo Gustavsson.

”Meidän fokus on ollut alusta saakka uuden aallon IPA-oluissa ja happamissa. Perustajamme ja omistajamme Marcus Hjalmarsson haki oppinsa suoraan lähteeltä Yhdysvalloista ja erityisesti floridalaisesta Cigar City -panimosta. Hjalmarsson matkusti paikan päälle oppipojaksi. Floridalaiset ottivat skånelaisen avosylin vastaan ja avasivat prosessinsa opinnälkäiselle oluentekijälle. Itse olen ollut mukana nyt viitisen vuotta ja päässyt perehtymään koko valikoimaamme. Tyypillisesti uusi olut elää muutaman keiton ajan, kunnes se poistuu valikoimasta. Tämä pitää valikoiman mielenkiintoisena ja antaa luovuudelle tilaa. Core-tuotteita meillä on 4 ja niitä pyritään pitämään saatavilla läpi vuoden,” kertoo Gustavsson.

tölkkejä

Gustavsson tuli olutalalle keittiön kautta.

”Olen koulutukseltani kokki ja nyttemmin myös oluenpanija. Aloitin kotioluesta kymmenisen vuotta sitten. Kokkina tiesin oluen raaka-aineista jo suhteellisen paljon, joten ihan pohjalta ei tarvinnut lähteä. Kokin urani auttoi myös ravintoloiden perustamisessa, koska ala oli tuttu ennestään.”

Ruotsin alkoholipolitiikka murroksessa.

”Poliittisissa keskusteluissa Systembolagetin rooli on ollut viime aikoina tiiviisti esillä. Kauppavahvuuden nostaminen esimerkiksi 5 prosenttiin toisi alalle vipinää puolin ja toisin. Ruotsin hallitus ja tutkijat ovat seuranneet tarkalla silmällä Suomea sen jälkeen kun kaupparaja nousi 5,5 %:iin. Erityisesti alkoholihaitat ja veroasiat ovat olleet tarkkailun alla. Olemme luottavaisella mielellä, sillä tilastot puoltavat rajan nostoa. Systembolaget on ollut meille tavallaan siunaus, mutta myös este. On helppoa tuottaa vain yhdelle toimijalle tavaraa myyntiin, mutta valtion yhtiö on kankea ja hidas liikkeissään. Jos miedot vapautettaisiin kauppoihin, voisi monella pikkupanimon myyntitykillä mennä sormi suuhun, kun yhtäkkiä potentiaalisia myyntiasiakkaita olisikin tuhansia yhden sijasta. Myös ulosmyynti panimoilta haluttaisiin sallia. Ravintolamyynti on ihan oma lukunsa. Meidän vinkkelistä Systembolaget ja ravintolat ovat kaksi eri maailmaa. Hyvänä esimerkkinä lager, joka on meilläkin tuotannossa lähinnä ravintoloita varten. Sitä kuluu paljon ja asiakkaita pitää palvella” kertoo Gustavsson.

Teksti ja kuva: Mikko Hentunen

mainos