Tornion Panimo nousi suurten pienpanimoiden joukkoon

Investointi nosti Tornion Panimon pienpanimoiden suurimpien joukkoon.

Tornion Panimon myynti on ollut reippaassa kasvussa ja saavutti toukokuussa valmistuneen laajennuksen jälkeen nopeasti kannattavuusrajansa. Näin siitä huolimatta, vaikka yhtiö investoi edellisen 12 kuukauden aikana toiminnan käynnistämiseen lähes kaksi miljoonaa euroa ja on palkannut 12 työntekijää. Kyseessä on yksi Pohjois-Suomen viime vuosien suurimmista elintarviketeollisuuden investoinneista.

Tornion Panimon uusi tuotantolinja valmistui toukokuussa 2017, ja sen tuotteet ovat saaneet kuluttajien keskuudessa erinomaisen vastaanoton. Panimon omien suoratoimitusten lisäksi tuotteet ovat Keskon keskusjakelussa ja syyskuusta alkaen ketjuvalikoimassa kattaen yli tuhat— kauppapaikkaa. SOK:n valtakunnallinen jakelu käynnistyy syyskuun lopulla. Osuuskauppa Arinan tuotevalikoimissa Pohjois-Suomessa Tornion oluet ovat olleet jo aiemmin.

-— Syksy 2017 ja vuosi 2018 tulevat näyttämään Tornion Panimon aseman suomalaisessa alkoholijuomamarkkinassa. Sen aseman määrittävät panimon tuotteita ostavat kuluttajat, toteaa Tornion Panimon hallituksen puheenjohtaja— Mikko Ahokas.

Tornion Panimo on pienpanimokentällä eräänlainen poikkeus. Sen perustajat eivät aloittaneet autotallissa kotioluen parissa, vaan alusta lähtien oli selvää, että perinteikkään panimon toiminta palautetaan niin suureksi kuin kysyntä edellyttää. Tämän mahdollisti osaltaan ennätyksiä rikkonut joukkorahoitusmuotoinen osakeanti.

– Nyt laajennuksen jälkeen pääsemme vastaamaan kunnolla kysyntään. Kauppiaiden raportit helposti myytävistä tuotteista ja asiakkaiden kilpajuoksusta oluthyllyille ovat olleet rohkaisevia. Panimon startti oli suorastaan huikea. Ylen uutisoitua ensimmäisen oluterän saapumisesta kauppoihin, olivat innokkaimmat oluen ystävät asettuneet marketin lastauslaiturille odottamaan panimon jakeluauton saapumista, kertoo Tornion Panimon markkinointijohtaja— Jami Teirikari.