Turkulainen K-Citymarket Länsikeskus palkittiin diplomilla

Turkulainen K-Citymarket Länsikeskus kuuluu valtakuntamme juomaosastojen ykkösketjuun. 

Olueen ja olutosastoihin panostavat K-Citymarketit ovat suuri tekijä pienen maan olutalalla ja uusin trendi onkin oman panimon perustaminen myymälän yhteyteen. Myynnissä oleva oman tuotannon olut on takuulla tuoretta ja asiakaskunnan toiveisiin on helppo vastata. Erien suuruudet ovat juuri kauppiaan ja juomavastaavan toiveiden mukaisia ja uusimpiin trendeihinkin on yleensä helppo tarttua mukaan.

Kolme miestä seisoo
Panimo-osaston valikoimamestari Joni Hauhtonen Joni Hauhtonen, kauppias Juha Jylli ja panimomestari Eemeli Tuhkanen

K-Citymarket Länsikeskuksen juomavastaava Joni Hauhtonen vastasi Olutpostin kysymyksiin kesken syyskiireiden.

Kuinka monta eri tuotetta juomaosaston valikoimassa on tällä hetkellä?

”Määrät vaihtelevat kausittain, mutta tällä hetkellä hieman alle 3000.”

Mitkä oluttyylit ovat suosiossa teidän myymälässänne?

”Eniten myymme monen muun tapaan perinteistä lageria, mutta craft-oluissa menekki vaihtelee paljon kauden mukaan. Tarjoamme asiakkaillemme monia eri oluttyylejä, mutta tällä hetkellä NEIPAt, IPAt, sekä hapanoluet ovat kovassa suosiossa.”

Miten luokittelette oluet hyllyissä?

”Meillä ulkomaalaiset oluet ovat esillä tyyleittäin ja kotimaiset panimoittain.”

Kuinka aiotte jatkokehittää juomaosastoa tai sen konseptia?

”Pyrimme siihen, että asiointi osastollamme on mahdollisimman helppoa ja miellyttävää. Valikoiman osalta tulemme kasvattamaan erikoisoluiden valikoimaa.”

Kuinka kuvailisitte juomaosastolla asioivaa asiakaskuntaanne?

”Meillä käy kaikenlaisia ihmisiä. Jotkut ovat kiinnostuneita laajasta olutvalikoimasta, ja toiset tulevat ihan ruokaostosten lomassa. Kaikki innostuneista harrastajista uusia kokemuksia etsiviin asiakkaisiin ovat tervetulleita osastolle.”

Millaisena näette olut- ja yleensä juomakulttuurin kehityksen Suomessa?

”Asiakkaat ostavat pienempiä määriä ja laadukkaampaa juomaa kuin aiemmin. Ihmiset ovat kokeilunhaluisempia, mutta myös tarkempia siitä mitä suuhunsa pistävät.”

Mitä terveisiä haluaisitte välittää Olutpostin lukijakunnalle?

”Tervetuloa maistamaan laadukkaita juomia omalta sekä muilta panimoilta.”

Itse panimon toiminnasta vastaava panimomestari Eemeli Tuhkanen kertoo panimon ensiaskelista.

”Olin heti mukana kun Juha soitti ja pyysi mukaan rakentamaan aivan uutta panimoa. Päätimme satsata jo heti alussa laitteistoon ja sen laatuun. Kaspar Schultzin viiden hehtolitran keittoastiat taipuvat kyllä moneen. Väittäisin, että harvalla pienpanimolla on yhtä laadukas laitteisto kuin meillä nyt. Käymispuolella luotamme omien kykyjen lisäksi vahvasti myös automatiikkaan joka mahdollistaa lämpötilatarkkailun, paineensäätelyn ja laitteiston ohjailun vaikkapa kotoa käsin. Tämä helpottaa helpottaa laaduntarkkailua sekä mahdollistaa tarkemman käymiskontrollin.”

Food Factory on uusi turkulaisen Foody Allen Oy:n Aki Wahlmanin ja Teresa Välimäen kehittämä kattobrändi kaikille niille tuotteille, jotka valmistetaan Länsikeskuksen Citymarketin oman katon alla. Konseptiin kuuluu oleellisesti mestariuden näkyminen osastoilla. Nyt muiden mestareiden lisäksi myymälässä työskentelee myös tuore panimomestari.

”Kouluttauduin WLB Berlin -oppilaitoksessa Saksassa ja voin käyttää nyt virallisesti panimomestarin titteliä. Se kertoo myös asiakkaillemme laadusta ja tuotteiden eksklusiivisuudesta.”

Entäpä ne oluet? Miten kuvailisit panimon konseptia?

”Meillä tehdään kokeilevia ja myös klassisia oluita. Toki näissä päätöksissä kuunnellaan tarkalla korvalla asiakaskuntaa juomavastaavan ohella. Ensimmäisemme oli IPA ja sen jälkeen tulikin jo nyt myynnissä oleva NEIPA. Seuraavaksi omasta tuotannosta saattaa löytyä myös perinteisempi pils. Hinku tekemiseen on kova ja meidän tiimimme huippuluokkaa. Myös Keskon panos näkyy myymälöissä ja osastoilla vahvasti.

Olutposti sekä Suomen Olutseura ovat myöntäneet K-Citymarket Länsikeskukselle Laadukas Juomaosasto diplomin hyvästä työstä rikkaan juomakulttuurin puolesta

Turkulainen K-Citymarket myy vahvoja oluita ja soittaa hiivoille klassista musiikkia

Juomatutka

 

mainos