mainos

TyS500 osa 5. Makumatkailua Ahvenanmaalla edistää Visit Åland

Tutkalla ympäri Suomen 500 tunnissa osa 5. Makumatkailua Ahvenanmaalla edistää Visit Åland

Visit Ålandin tehtävänä on edistää Ahvenanmaalle suuntautuvaa matkailua. Usealle meistä kaikki Visit-alkuiset toimijat ovat tuttuja eri yhteyksistä, mutta mitä he tekevät konkreettisesti?

Kävimme jututtamassa Visit Ålandin markkinoinnista vastaavaa Niko Mickliniä. Hänen toimenkuvaansa kuuluu paikallisen ruoka- ja juomakulttuurin edistäminen.

Yksi Visit Ålandin hanke on ollut hyödyksi saaren pientuottajille. Lyhyesti kerrottuna hankkeessa on yhdessä opiskeltu kuinka paikalliset raaka-aineet voidaan jalostaa paikan päällä lopputuotteiksi’ jolloin niiden kate paranee niiden kiinnostavuuden myötä. Aiheet kuten miltä pakkaus näyttää, mikä on sen tarinallisuus, kuinka hoitaa myynti, jakelu ja hinnoittelu ovat olleet koulutuksen ytimessä. Samalla ryhmätöinä suoritettu koulutus on verkostoinut yrittäjät toistensa kanssa, jolloin esim. tuotteiden myynti verkoston omissa myyntipisteissä on luonut mahdollisuuksia liiketoimintaan. Ja tietenkin verkostoituminen kasvattaa myös yhteenkuuluvuuden tunnetta.

Tutkalla ympäri Suomen 500 tunnissa

Yhdistän tässä Tutkalla ympäri Suomen 500 tunnissa (TyS500) blogissa asiat, jotka ovat minulle rakkaita. Siis matkailun, kohtaamiset ja videoiden tekemisen tietenkin itse oluen ja hyvä ruoan lisäksi. Tällä reissulla matkamme vie  Suomen rannikkoa ylös Perämeren perukoille, Savon kautta Karjalaan ja takaisin Stadiin. Vierailen muutamissa Olutpostin kumppanuuspanimoissa ja -ravintoloissa, jotka ovat mukana Oluttutkassamme .

Kaikki siis 500 tunnissa, joten eipä tarvitse hötkyillä ei. Siispä matkaan polkupyörät auton perässä, kuvauskamat takapenkillä ja takakontti pullollaan tavaraa. Kyseessä on 12-osainen sarja joka ilmestyy Olutpostin verkkoon aina keskiviikkoisin ja sunnuntaisin.

Teksti: cyde

Videohaastattelu: cyde, kuvitusvideot Jonas Holmström / Visit Åland, leikkaus Harri Soinila
Muut videot: Jonas Holmström / Visit Åland