Tamperelainen K-Market jonka juomaosasto pesee monen suuren marketin osastot

Olutpostin Juomatutkassa linjanamme on ollut esitellä vain sellaisia K-Citymarketteja ja K-Supermarketteja jotka panostavat juomaosastoihinsa ja myöntää heille Suomen Olutseuran kanssa Laadukas juomaosasto diplomi. Mutta nyt meillä oli kerta kaikkiaan pakko ottaa joukkoon myös yksi K-Market joka hakkaa mennen tullen joidenkin suurempien kauppojen juomaosastot. Kyseessä on Tampereella Tammelan puistokadulla sijaitseva K-Market Vellamonkatu jonka kauppiaana toimii myös olutaktiivina tunnettu Mikko Valtonen.

Mies ja olutdiplomi
Olutposti ja Suomen Oluseura ry. myönsivät K-Market Vellamonkadulle Laadukas juomaosasto diplomin, jota tässä kuvassa ylpeänä esittelee kauppias Mikko Valtonen.

Kysyimme kaupastaan selvästi ylpeänä olevalta ja iloiselta Mikolta hieman olutasioista;

Kuinka monta eri tuotetta löytyy juomaosastonne hyllyistä?

-Viimeisen vuoden aikana meillä myytiin noin 700 erilaista olutta ja tämänkin vuoden puolella meillä on myyty noin 500 erilaista olutta. Panimoiden määrä ylittää 150. Meidän täytyy kierrättää oluita ja panimoita valikoimissamme, koska hylly- ja kylmätila on rajallinen. Tässä on myös meidän yksi vahvuutemme eli meillä löytyy koko ajan jotain uutta ja pystymme yllättämään asiakkaamme.

 

Mitkä oluttyylit ovat suosiossa teidän myymälässänne?

– Uutuus NEIPAt ja muut sameat IPAt kiinnostavat asiakkaitamme takuuvarmasti. Myös erilaiset sourit ovat suosiossa. Enemmän meille tullaan kiinnostavien panimoiden perässä, sillä tarjolla on vaihtuvia ulkomaisia ja kotimaisia panimoita. Meiltä löytyvä, 0,0 % – 2,8 % välille sijoittuvien oluiden valikoima kattaa yli 60 tuotetta ja niiden kysyntä kasvaa koko ajan.

Kuinka luokittelette oluet hyllyssä (esim. tyyli, maku , maa, panimot tms.)?

– Meillä tuotteet löytyvät panimoittain. Valikoima vaihtuu koko ajan ja huolehdimme, että uutuudet näkyvät. Meillä on perinteisten kotimaisten panimoiden lisäksi Laitilalta, Pyynikiltä, Mikkelleriltä, To Öl:in ja Pien:ltä kylmäkaapit, joista löytyy pääosa heidän oluistaan.

Miten aiotte kehittää  juomaosastoa tai sen konseptia?

– Asiakaskokemusta olemme kehittäneet laittamalla puulattian juomaosastollemme ja olemme luoneet olutkauppatunnelmaa pieneen markettiimme. Alkoholittomien tuotteiden määrä on Tampereen korkeimpia ja sille on annettu paljon lisää tilaa viime kuukausien aikana. Tuotepuolella etsimme koko ajan uutta ja mielenkiintoista meidän asiakkaillemme.

Kuinka kuvailisit juomaosastolla asioivaa asiakaskuntaanne?

– Asiakkaistamme erottuvat asiantuntevat ja aktiiviset olutharrastajat. He tunnistavat valikoimissamme olevat panimot kotimaasta ja ulkomailta. He tutkivat myös paljon oluiden arvosteluja sovelluksista ja käyttävät aikaa valintojen tekemiseen. Totta kai tuttujen oluiden menekki on vakaata, sillä kokeilujen oheen suositaan näitä. Myös kaikille oluttyyleille löytyy ostajia. Meillä on hyvä sijainti Tampereen keskustan tuntumassa, joten kaupan lähellä asuvien lisäksi alueen läpi kulkevat ovat myös löytäneet laadukkaat oluemme. Meillä asioidaan koko ajan laajemmalta alueelta, mikä on luonnollista maineen levitessä.
Kaupan olutosastoMillaisena näet olut- ja yleensä juomakulttuurin kehityksen Suomessa?

– Mielestämme koko ajan tulee enemmän olutharrastajia laadukkaiden oluiden pariin. He ovat tiedostavia kuluttajia, joilla on asiantuntemusta ja ovat kriittisiä asiakkaita etsiessään uusia kokemuksia. Suomessa tehdään hienoa työtä pienissä ja isoissa panimoissa. Suomessa on paljon ajan hermolla olevia panimoita, joiden oluita todella halutaan. Nykyisin halutaan vaihtelua oluisiin ja mennään laatu edellä. Nautiskelu ja laatu ovat korvanneet määrän. Korona-aika on nostanut esille, että valitettavasti ruoka – ja juomakulttuurin arvostus ei Suomessa ole ansaitsemallaan tasolla. Kuluttajat ja alan toimijat arvostavat kyllä ja paljon tehdään hyvää arvostuksen nostamiseksi, mutta myös valtion toimesta toivoisi apuja.

Mitä terveisiä haluaisitte välittää Olutpostin lukijakunnalle?

– Tervetuloa yllättymään Tampereen mielenkiintoisimpaan olutkauppaan.

Juomatutka

mainos

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?
Monet artikkeleistamme ovat vain rekisteröityneille lukijoille. Luo tunnukset, niin pääset lukemaan enemmän. Rekisteröityminen on helppoa ja maksutonta.