Vienti vetää – ainakin yritystä on

OlutPOSTIn arkistosta: 1/2016— 

Yksi suomalaisen olutmarkkinan isoista, Sinebrychoffin Karhu, lähti vuoden 2015 lopulla Kiinaan. Siellä se on pieni ja kiinnostava tuote, ja varsin eksoottinen suomenkielisine etiketteineen. Viennin ansiosta Sinebrychoff investoi kaksi miljoonaa uuteen pullotuslinjaan Keravan tehtaalla.

Mutta kuinka ollakaan – myöhemmin tänä vuonna myös Hartwallin Lapin Kulta suuntaa samoille apajille! Hartwallin vientijohtaja Matti Ristola kertoi Talouselämälle, että ensimmäiset koe-erät lähtevät Hongkongiin.

Pienpanimot tekevät omassa mittakaavassaan merkittäviä avauksia. Ruosniemen Panimo pääsi syksyllä ensimmäisenä suomalaisena panimona tallinnalaisen Uba ja Humal -olutkaupan valikoimiin. Sittemmin hyllyille on päätynyt useita muitakin suomalaisia käsityöoluita.

Myös Mallaskosken Panimolla on vientiä Viroon ja Ruotsiin sekä myyntiä maiden välisillä laivoilla. Suunnitelmat viennin suhteen ovat kuitenkin suuremmat, ja panimo on jo mukana Food from Finland -ohjelmassa, jonka puitteissa on tiedossa vienninedistämismatka Tokioon maaliskuun alussa.

Mallaskosken vientiä vetävä Tommi Ruuska kertoo, että ensimmäiseksi tavoitteena ovat Japanin, Kiinan ja Hongkongin markkinat. Toisaalta myös Venäjän ja Euroopan markkinoita työstetään koko ajan. Viennin myötä panimo kasvattaa tuotevalikoimaansa, mikä näkynee myös kotimaisille kuluttajille.

Lammin Sahti pakkasi sahtinsa Bag-in-Box-pakkaukseen, joka on tyylikkyydessään täysin vientikelpoinen. Toimitusjohtaja Pekka Kääriäinen vietti tammikuisen viikon Grüne Woche -messuilla Berliinissä markkinoiden sahtia ja oluttapahtumia.

– Vientirengashommissa olisi järkeä, olemme niin pieniä kaikki, Kääriäinen totesi.

MN