Miten juomapakkaus vaikuttaa tuotteen myyntiin?

Panimoalan kilpailutilanne on kiristynyt merkittävästi ja asiakkaiden ostokäyttäytyminen elää suurta muutoksen aikaa. Käsityöläisoluet ovat nousseet suureen suosioon, samoin alkoholittomat ja monenlaiset maustetut juomatuotteet. Tuoreita ilmiöitä ovat myös premium-tuotteiden lisääntynyt suosio sekä verkkokaupan varma ja tasainen kasvu. DS Smithin ilmainen Making the Right Kind of Impact -raportti tarkastelee asiaa lähemmin.

MIes ottaa olutpullon hyllystäErottuvuus myyntihyllyllä on aina ollut myynnin kannalta tärkeää.Markkinatutkimuslaitos Nielsenin mukaan yli 70 % ostopäätöksistä tehdään vasta myyntihetkellä. Kuluttajien katse kohdistuu kuitenkin vain murto-osaan hyllyllä olevista tuotteista. Keskittymisaika on lyhyt – vain muutamia sekunteja – ja yli kolmannes asiakkaista ostaa vaihtoehtoisen tuotteen, jos he eivät löydä myyntihyllyltä helposti alun perin etsimäänsä tuotebrändiä.Käsityöläisoluiden valtava suosio on mullistanut alan markkinat ja lisännyt merkittävästi panimoiden lukumäärää. Kiihtyneen kilpailun lisäksi alaa on mullistanut Covid-19-tilanne, joka on vaikeuttanut myyntiä niin vähittäiskaupassa kuin rajoitetusti avoinna olevissa pubeissa, baareissa ja ruokaravintoloissakin. Viimeisimmät kuluttajatutkimukset kertovat, että olemme astumassa uuden normaalin aikakauteen. Kuten monilla muillakin aloilla, näemme voittajia ja häviäjiä myös olut- ja siiderisektorilla. Muutokset pakkaussuunnittelussa voivat hyvinkin määrittää, kummalle puolelle kukin asettuu.


Älykästä pakkaamista


Juomien on todella erottauduttava joukosta, ja samaan aikaan tuotteilla on yhä harvempia tilaisuuksia näkyä ja tehdä kuluttajaan vaikutus. Osaamistamme jo hyödyntävät asiakkaat saavat meiltä paljon muutakin kuin pakkauksia. Tiiviit suhteemme vähittäiskauppoihin ja ymmärryksemme vähittäiskaupan saloista auttavat meitä opastamaan asiakkaitamme toimimaan vähittäiskauppaan liittyvien ohjeiden mukaisesti. Ohjeita ei ole tarpeen ajatella aina vain rajoitteena tai uhkana – ne voi hyödyntää mahdollisuutena. Varma asia, joka kaikkia vähittäiskauppoja kiinnostaa, on pakkausten helppo käsiteltävyys ja hyllytys. Kokeilemalla on saatu selville, että kun tuotetta on jatkuvasti tarjolla hyllyn etuosassa, myynti voi kasvaa jopa 20 %:lla, ja keskimääräinenkin kasvu on 6-8 %. Olut- ja siideripakkausten tulevaisuus on saatavilla jo nyt. Kerromme ilmaisessa raportissamme lisää oluen hyllynäkyvyyden parantamisesta. Kerromme ilmaisessa raportissa myös, kuinka autamme panimoita vastaamaan verkkokaupan ja kestävän kehityksen haasteisiin, mukaan lukien kertakäyttöisestä muovista luopuminen ja hiilidioksidin vähentäminen.

Lataa koko ilmainen raportti verkosta

DS Smith on johtava eurooppalainen, Lontoon pörssiin FTSE 100 -listattu pakkausalan yritys, joka suunnittelee, valmistaa ja myy asiakkaidensa tarpeiden mukaan räätälöityjä kierrätettäviä pakkauksia, pakkaustarvikkeita, myyntitelineitä ja muita myynninedistämismateriaaleja päämateriaalinaan aaltopahvi. Yli 30000 asiantuntijaamme työskentelee maailmanlaajuisesti 34 maassa yhdessä kaiken kokoisten asiakkaidemme kanssa luoden heille lisäarvoa suunnittelemalla erinomaisen suorituskykyisiä pakkausratkaisuja. Suomessa toimimme kuudella paikkakunnalla (Tampere, Nummela, Turku, Akaa, Kuopio ja Ii).

www.dssmithpackaging.fi

 

 

Kuvassa Olutposti-lehden kansia