Kirja-arvio: Maisteluni – Romminmakuinen tarina yrittäjyydestä

Harva kirjoittaa kirjaa epäonnistumisistaan tislebisneksessä, mutta Olli Hietalahden Maisteluni – Romminmakuinen tarina yrittäjyydestä on juuri sellainen.

Olli Hietalahden Maisteluni on teos seikkailuista väkevien viinojen brändibisneksessä hyvin erilaisella näkökulmalla, missä intohimo ei kohdistu niinkään viinabisnestä vaan brändinrakennusta kohtaan. Tämä johtuu osaksi kirjailijan taustasta, Hietalahti on kokenut mainosmies, joka on hankkinut kannuksensa copywriterinä monista juoma-alaltakin tunnetuissa mainostoimistoissa kuten  Contra, SEK, Euro RSCG, Hasan & partners ja King. Tausta näkyykin kirjan kerronnassa joka on menevää ja helppolukuista sekä välillä hyvinkin yksityiskohtaista, sukeltaen myös Hietalahden sisäiseen elämään, neljäkymppisen miehen kriiseilyä myöten.

Kirjan idea on se, miten kaksi mainosmiestä, Hietalahti ja AD:nä uransa luonut Jouko Laune päättivät vitsillä tehdä Ron de Jeremy -rommibrändin, jonka keulakuvaksi haluttiin pornotähti Ron Jeremy, koska ron tarkoittaa espanjaksi rommia. Tästä lähdettiin rakentamaan brändiä, aloittamalla Jeremyn puhelinnumeron metsästämisellä ja sen jälkeen sopivan rommitislaamon löytämisellä. Rommista, sen tekotavasta tai mausta kaveruksilla ei oikeastaan ollut kokemusta ollenkaan.

Yrittäjyyten lähdettiin siis vitsillä’ liikenteeseen, mutta aika nopeasti tutuksi tulivat tisleyrittäjyyden vaikeammat puolet rahoituksesta jakeluverkon rakentamiseen. Suomessa on vaikea tehdä bisnestä tisleillä, useimmat väkevät bärndit hakevat kasvua ulkomailta, ja näin myös Hietalahti ja Laune tekivät, onnistuenkin – parhaimmillaan brändi oli myynnissä yli 20 maassa, voittaen laadullaan kilpailujakin. Toki samalla koetaan kommellus jos toinenkin; firman yhtiökumppani kuolee, tehtaita palaa, konkurssin uhka on läsnä koko ajan ja tietysti koko brändin kärkinimi Ron Jeremy marssitetaan oikeuden eteen seksuaalirikoksista, joka tiesi tietysti koko brändin kuolemaa. Kirjassa tämä kaikki vaikeudet kerrotaan uskottavasti mutta kiinnostavasti anekdooteilla höystettynä. Samalla sivutaan toista kaverusten kehittämään kuuluisuuden mukaan nimettyä tislettä, Tom of Finland Organic -vodkaa.

Kirjaa lukee kuin jännitysromaania kahlaten sivu sivulta, omakohtaisena kertojana on tekijä Hietalahti ja yhitökumppani Laune kulkee tiiviisti juonessa mukana. Kirjaa voi suositella kaikille, joita yrittäjyystarinat ja tisleet kiinnostavat nimenomaan bisneksenä ja brändinä.  Lisäksi kirjassa näyttäytyy pilven nopeareunus, Hietalahti ja Laune ovat kaiken tämän jälkeen kehittäneet enemmän itse tuotteeseen nojaavan Hell Or High Water -rommin, joka kääntyy vapaasti suomennettuna lauseeksi “läpi harmaan kiven” näin kuvastaen jo kuljettua matkaa. Uuden brändin alku on ollut lupaava, joten luultavasti kuulemme kaksikosta vielä.

Olli Hietalahti: Maisteluni – Romminmakuinen tarina yrittäjyydestä (Troijan Hevonen 2022)

Kuvat: Troijan Hevonen

aikakausilehti