mainos

Laadukas juomasasto -diplomi myönnetty sipoolaiselle K-Supermarket Basilikalle

Olutposti oli jo kuullut huhuja, että Sipoossa on leppoisan oloinen K-kauppias, jolla on ymmärrystä ja intoa pitää kaupan juomaosasto hyvässä kunnossa. Eräs päivä saimme soiton kauppiaalta ja kutsun tulla tutustumaan myymälään ja varsinkin sen juomaosastoon.

Marko Liikonen pitää K-Supermarket Basilikaa yhdessä vaimonsa Jaana Vilmin kanssa 16 työntekijän voimin. Suoritimme vierailun ja hämmästyimme todella kuinka pieteetillä Liikonen on hoitanut osastoa jonka valikoima piti sisällään jopa harvinaisuuksia. Samalla tuli ilmi kauppiaan edelläkävijän rooli paikkakunnalla myös erään hieman aliarvostetun juoman kohdalla eli siiderin.

”Tilasin juuri kahtakymmentä erilaista maalaissiideriä, sillä ounastelen niiden olevan nyt keväällä vahvassa nosteessa. Ennustan menekin kasvua myös sour- ja gose-oluille. Heti kun aurinko alkaa paistaa, asiakaskuntamme alkaa aktivoitua myös kesäisempien juomien osalla”, kertoo Liikonen.

Olutposti ja Suomen Olutseura mönsivät Laadukas juomaosasto -diplomin K-Supermarket Basilikalle.

1.     Kuinka monta eri tuotetta löytyy juomaosastonne hyllyistä?

”Yli 700 olutta ja siideriä. Siihen kun laskee mukaan vielä RTD-juomat, kasvaa luku huomattavasti.”

2.     Mitkä oluttyylit ovat suosiossa teidän myymälässänne? 

”Lager, IPA ja sour, joka kasvattaa suosiotaan varsinkin kesää kohti.”

3.     Miten luokittelette oluet hyllyssä (esim. tyyli, maku, maa, panimot…)?

”Pääsääntöisesti tyylin ja makumaailman mukaan Joillakin panimoilla voi olla myymälässä oma siiveke tai muu vastaava.”

4.     Kuinka aiotte jatkokehittää (tai olette jo kehittäneet) juomaosastoa tai sen konseptia?

”Osasto on pienessä kehitystyössä jatkuvasti. Luonnollisesti hyllyistä löytyvät tietyt kestosuosikit, mutta aika paljon koitamme pyörittää valikoimissa myös meille uusia panimoita. Suomessa on paljon panimoita tällä hetkellä ja onkin haastavaa pitää valikoima mielenkiintoisena. Myös alkoholittomia ja vähäalkoholisia menee jatkuvasti enemmän.”

5.     Kuinka kuvailisitte juomaosastolla asioivaa asiakaskuntaanne?

”Ikähaitari on ilahduttavan laaja. On ihmisiä kaikista ikäluokista, naisia ja miehiä, haalarissa, hupparissa tai puku päällä. Meille jokainen asiakas on tärkeä.”

6.     Millaisena näette olut- ja yleensä juomakulttuurin kehityksen Suomessa?

”Vielä kaivataan ripaus vapautta esimerkiksi vahvempia oluita kauppaan. Ostaminen hajautuu ja sama asiakas voi arkena panostaa alkoholittomiin ja hakea viikonlopuksi perus-saunakaljaa seuranaan pari hyvää pienpanimo-olutta. Asiakkaat valitsevat yhä useammin koreihinsa myös sour- ja gose-oluita. Sanoisin, että seuraavaksi nousevat laadukkaat ranskalaiset ja englantilaiset siiderit ja kotimaiset pientuottajien vastaavat tuotteet.”

7.     Mitä terveisiä haluaisitte välittää Olutpostin lukijakunnalle?

”Kotimainen pienpanimo-olut tai -siideri on aina kannattava ostos – palautetta ja toiveita kannattaa antaa kauppiaalle sekä valmistajille.”

 

Juomahyllyjen esillepano on kauppiaalle kunniakysymys.

K-Supermarket Basilika löytyy myös Olutpostin Juomatutkasta!

mainos