Miesten maailma? Kolumnissa pohditaan kotipanimomaailman sukupuolittuneisuutta.

Erkki Ukkolan kolumnissa pohditaan kotipanimomaailman sukupuolittuneisuutta.

Viihteessä kotiolutharrastus esitetään usein hieman yksinkertaistaen. Noin kolmekymppisten kaveriporukka päättää parin tuopin jälkeen alkaa valmistaa vähän bisseä autotallissa. Hommaan lähdetään enemmän innolla kuin ajatuksella ja todennäköisesti jossain kohtaa joku päätyy pissaamaan käymisastiaan. Lopputulos on tietenkin mitä sattuu ja seuraavassa kohtauksessa huumori revitään jo muista aiheista. Useimmiten kaikki kotipanijat ovat miehiä. Mutta onko kotiolut täysin miesten harrastus ja miten kotipanijoiden yhteisöissä suhtaudutaan naisiin? Vai
ratkaiseeko sukupuolen sijasta olut?

kotiolutta

Olutposti istui tuopin ääreen vuodesta 2016 Kumpula Craft Beer -kotipanimolla
oluita taiteilleen Terhi Siitosen kanssa ja selvitti asiaa. Machoimago vastaan todellisuus Naisten vähyys harrastajien joukossa on hämmästyttänyt Siitosta pitkään. Naiset otetaan suvaitsevaisessa ja ennakkoluulottomassa harrastajaporukassa hyvin vastaan siinä missä muutkin, mutta tämä ei ole johtanut
näkyvään nousuun heidän lukumäärässään. Miehet ovat toki pääasiassa äänessä, joten ehkä jonkinlainen kynnys keskusteluun ja kysymyksiin on vielä olemassa.
Myös panimoiden markkinointi vaikuttanee olutharrastuksen ja sitä kautta myös kotioluen imagoon miesten juttuna. Vaikka olutta tekisivätkin naiset yhtä lailla miesten kanssa, näkee mainoksissa edelleen hipsteripartaisia miehiä ja nopeita autoja.

Terhi Siitonen

Pink Boots -tempauksista huolimatta alan imago on vahvasti miesvoittoinen. Itse vuosia olutta harrastaneen Siitosen mukaan naiset nähdään edelleen vahvasti ennemmin viinilasi kuin tuoppi kädessä. Tosiasiassa tämä stereotypia on vanhanaikainen. Siitonen puhuu mielellään oluesta ja sen valmistuksesta. Hänen mukaansa kiinnostusta on ja moni haluaisi lähteä mukaan kokeilemaan. Pelkkä kiinnostus kuitenkin johtaa harvoin pidemmälle. Ajatus varustevuoresta ja mallassäkeistä asunnon nurkassa ei kenties houkuttele.

”Ehkä naiset ovat järkevämpiä tässä suhteessa”, Siitonen naurahtaa.

Rohkeasti mukaan! Terhi Siitonen rohkaisee kaikkia vähänkään kiinnostuneita naisia kokeilemaan kotioluen tai -siiderin tekemistä. Kotiolutbuumin synnyttämä aktiivinen yhteisö auttaa varmasti alkuun. Käytettyjä laitteita löytyy myös markkinoilta hyvin, joten harrastuksen aloittaminen ei vaadi
suurta taloudellista panostusta. Yksinkertaisella laitteistolla pääsee hyvin alkuun.
Ennen kaikkea kotiolut on sosiaalinen harrastus. Siitonen kannustaakin naisia lähtemään mukaan harrastukseen porukassa, kuten hänkin on tehnyt. Kaveriporukassa on mukavampi tehdä kuin yksin ja kotipanimo voi olla myös pariskunnan yhteinen harrastus. Kotiolutharrastajat perehdyttävät mielellään lajin saloihin ja jonkun siivellä kokeillessa ei vielä tarvitse sitoutua rahallisesti laitehankintoihin. Kotiolutharrastajien porukoihin mahtuisi Siitosen mukaan enemmänkin naisia. Hän vinkkaa myös harrastuksesta hyvänä vastapainona arjen kiireisyydelle: ”Siinä
on jotain zenmäisen rauhoittavaa, kun työnsä tulokset näkee vasta useamman viikon päästä”, summaa Siitonen.

Teksti ja kuvat: Erkki Ukkola

Artikkelin on julkaistu Olutposti-lehden numerossa 1/2023.