Mika Koivulan e-kirja tarjoaa yli 30 holitonta cocktailia ilmaiseksi

Baarialan ammattilainen, Kotibaari-yrittäjä Mika Koivula on julkaissut e-kirjan nyt nosteessa olevista alkoholittomista cocktaileista. Kaikille ladattavissa olevan, ilmaisen e-kirjan tarkoitus on monipuolistaa käsitystä alkoholittomien cocktailien maailmasta ja helpottaa niihin tutustumista.

Mika Koivula on pitkän linjan baari- ja juoma -alan ammatilainen jonka kiinnostus alkoholittomia cocktaileja kohtaan heräsi vuonna 2018, kun asiaa käsiteltiin paljon sekä Iso-Britannian että Yhdysvaltojen mediassa. Koivula oli samaan aikaan itse töissä Uudessa-Seelannissa, jossa laki velvoittaa baarin tarjoilevan tietyn määrän alkoholittomia ja vähäalkoholisia vaihtoehtoja.

– Koska olimme kaupungin paras cocktailbaari, tuli meillä olla myös parhaat alkoholittomat cocktailit, Koivula kertoo. – Usein baareissa pyydetään holillisia cocktaileja ilman alkoholia, mutta meillä se oli toisin päin. Alkoholittomat cocktailit ovat niin herkullisen kuuloisia, että niitä haluttiin terästää alkoholilla. Tämä avasi silmäni, alkoholittomiin cocktaileihin kannattaa panostaa yhtä paljon kuin muihinkin juomasekoituksiin.

Koivulalla on myös omakohtaista kokemusta vain alkoholittomien juomien käytöstä vuosina 2019-2020, kun hän piti 250 päivän tipattoman kauden. Kirja syntyikin niin Koivulan omista kokemuksista kuin alan trendeistä.

– Halusin tehdä kirjan sekä ammattilaisille että kuluttajille. Mielestäni alkoholittomat cocktailit eivät vieläkään ole Suomessa sillä tasolla missä niiden kuuluisi olla, saatikka sillä missä ne voisivat olla. Minusta tuntuu, että suuri osa baareista ja niissä työskentelevistä ammattilaisista pitää alkoholittomia juomia edelleen enemmän riesana. Uskon kuitenkin, että niiden kysyntä tulee vain kasvamaan ja että baarien tulisi ottaa myös alkoholittomat valttikortikseen. Tämä voisi olla ratkaisu vaikka hiljaisempiin arki-iltoihin, vinkkaa Koivula. – Alkoholittomat tisleet kasvavat ja kiinnostavat kuluttajaa, mutta niitä ei kuluteta kotona, syynä mielestäni se, ettei niitä osata käyttää. Siksi halusin tarjota kuluttajille tietoa ja ison kasan reseptejä, missä opastetaan mm. alkoholittomien tisleiden käyttöön. Uskon, että jos saamme kuluttajat luomaan kotona yhtä hyviä cocktaileja kuin baarit luovat nyt, on baarien kehityttävä ja se vie alaamme eteen kohti vielä laadukkaampaa cocktailkulttuuria.

Kirja rakentuu kuin cocktaillista

Koivulan mukaan suurin osa alkoholittomista cocktaileista on pitkiä ja raikkaita, mutta hän halusi tarjota kirjallaan monipuolisempaa makuprofiilia sekä baareille että kuluttajille.

– Rakensin kirjan reseptit vähän samalla tavalla kuin loisin cocktailmenun. Eli kaikki juomat eivät ole kaikille, mutta jokaiselle löytyy varmasti oma suosikkinsa. Halusin kolme selkeää kategoriaa; lyhyet ja tiukat, lyhyet ja raikkaat sekä pitkät ja raikkaat. Painotus on hieman enemmän raikkaissa ja pitkissä, koska kuitenkin suurin osa pitää näistä mauista kaikissa cocktaileissa.

Kirjan cocktailit on eroteltu kolmella haastavuustasolla jotka tunnistaa nopeasti väri-ikonista( vihreä = helppo, sininen=keskitaso ja punainen = haastava). – Jos haluaa saada todella helposti aikaan hyvää, kannattaa kirjasta kokeilla Salvia Southside-, Lemon Verbena Collins-  ja Banana Daiquiri- cocktaileja, vinkkaa tekijä.

Aikaa ekirjan toteuttamiseen Koivulalla oli vain kuukausi, joten myös raaka-aineet on mietitty tarkoin niin, että niitä voi käyttää tehokkaasti useammassa juomasekoituksessa. Kirja tehtiin Koivulan kotona, onhan se tarkoitettu kotibaarimestareille, vaikka myös ammattilaiset voivat saada siitä hyviä vinkkejä omaan työskenteluun. Itse alkoholittomien cocktailien lisäksi kirjassa on paljon perustietoa kotibaarin rakentamisesta, erilaisten juomien valmistustavoista, laseista sekä cocktailien tekemiseen tarvittavien siirappien ja muiden baarin ”puolivalmisteiden” valmistamisesta. Kirjan avulla sekä kuluttaja että kokemattomampi baarimestari saa perustiedot ja taidot alkoholittomien cocktailien valmistukseen.

Koivulan mukaan kirjassa käytetyissä, vielä isolle yleisölle tuntemattomammissa alkoholittomissa tisleissä on myös myyntiarvoa. Alkoholittomia tisleitä  ja niistä tehtyjä cocktaileja voisi Suomessa markkinoida enemmänkin, koska niitä ei sido tiukka alkoholilainsäädäntö. Kuluttajille voisi Koivulan mukaan järjestää vapaasti koulutuksia ja vinkkimateriaalia, joka veisi tietoisuutta näistä tuotteista eteenpäin, nyt kun alkoholittomuus on noussut trendiksi niin sober curious -kuin terveellisyystrendin myötä. Alkoholittomien cocktailien kysyntä on vasta alussa ja Koivula uskoo markkinan kasvavan sekä makumaailmaltaan että volyymiltaankin, alkoholittomien juomasekoitusten ollen jopa baarien erottautumiskeino.

Lataa Mika Koivulan Kotibaari -e-kirja TÄÄLTÄ.

Kuvat: Mika Koivula, Anikó Lehtinen

Katso myös:

Artistit ja alkoholiton olut

mainos