Mitkä ovat kuumat oluttrendit vuodelle 2022?

Olutposti kysyi alkuvuodesta panimoilta, miten olutmaailma makaa tänä vuonna. Ovatko ennustukset käyneet toteen?

lasikuula

”IPA jatkaa menestystään. Craft lagerit saavat enemmän huomiota. Vähäalkoholiset raikkaat pale alet/IPAt on se kesän juttu.”
Allu Montin, pääpanija, Paloaseman Panimo

”Sourit jatkavat trendeissä vahvasti. Happamien ja makeiden hedelmien lisäksi makumaailmasta löytyy kotimaisia marjoja, juureksia ja yrttejä. IPA-puolella humalointi astelee hieman taaksepäin NEIPA:sta. West Coastit, DDH IPA:t ja muut rapsakkaammat IPAt ovat myydyimmät tyylilajit.”
Teemu Artukka, myyntipäällikkö Kakola Brewing Company

”Oluen kokonaiskulutus laskee. Panostetaan enemmän elämykseen, “kertaluonteiseen kokemukseen” jonka johdosta pienpanimo-oluen myynti kasvaa. Ääripäät tulevat korostumaan yhä enemmän (vrt. QIPA / Micro IPA). Hassutteluoluet nousevat, eli raaka-ainelista laajenee. Keksien, marmeladin, leivosten yms. käyttö oluenteossa näkyy jo vahvasti Yhdysvalloissa ja trendi tulee todennäköisesti myös Eurooppaan. Näiden vastapainoksi panimot tuottavat enemmän myös perinteisiä tyylejä, käytännössä lagereita alalajeineen. IPA:n aallonharja on ja pysyy. Trendi tuskin muuttuu vielä muutamaan vuoteen.”
Joonas Oksanen, Sales Manager, Salama Brewing Co.

“Hedelmäisen pehmeät maut jatkanevat suosiotaan erityisesti IPA-oluissa ja hapanoluissa. Näiden vastapainona odotan kysyntää myös pienpanimoiden lagerille, erityisesti kesäkuukausina. Matala-alkoholisten ja alkoholittomien juomien trendi heijastunee myös pienpanimoiden tarjontaan.”
Timo Kanniainen, oluentekijä, Sonnisaari Panimo

”Tämän vuoden kuumimmat oluttrendit ovat vähä-alkoholiset ja alkoholittomat oluet. Hazy IPA:t, APA:t ja lagerit, eli perinteisten tyylien sekoitukset ja sameus. Panimotrendeissä ravintolamyyntiin painottavat pienpanimot joutuvat keksimään uusia myynti- ja markkinointistrategioita paikatakseen pandemian runtelemaa liiketoimintaa. Elämyksellisyys ja tarinat lisääntyvät.”
Riitta Sulkama, panimomestari, Nokian Panimo

”Mielenkiinnolla seuraan veromuutoksen jälkeen uusien 3,5 % oluiden menestystä. Siihen ryhmään on tulossa paljon uusia oluita ja ainakin kauppapuoli odottaa niiltä paljon. Meiltäkin tulee kaksi uutuutta kyseiseen ryhmään, Kukko Mosaic ja Kukko Citra. Molemmat yhden humalan oluita. Lisäksi uskoisin alkoholittomien oluiden markkinan jatkavan yhä kasvuaan ja valikoiman kehittyvän entisestään.”
Rami Aarikka, toimitusjohtaja, Laitilan Wirvoitusjuomatehdas

”Varmaan suurimpia trendejä on kevyemmät/vähäalkoholiset oluet sekä perinteisemmät tyylit craf-ipanimoiden toteuttamana. Craft pilssit ja West Coast IPA:t ovat selkeästi tehneet paluun.”
Jere Paajanen, panimomestari, Etko Brewing

”Fat Lizard ei ole oikeastaan ikinä mennyt virtausten mukana, vaan keskittynyt tekemään helvetin hyviä ja juotavia oluita. Meidän Hessu sanoi joskus, että IPA on kuin farkut – ne kun ei mene koskaan pois muodista. Tietysti seuraamme mitä maailmalla ja etenkin pohjoismaissa tapahtuu, jotta voimme palvella hartaimpia olutfaneja pienten erikoiserien ja mielenkiintoisten kokeilujen kanssa. Sameat hedelmäsalaatti-NEIPA:t näyttävät pitävän pintansa, mutta kategoria vaikuttaisi polarisoituvan; hype-bisset ovat joko matala-alkoholisia microja tai sakeaa ja vahvaa vihannesrokkaa. Kotiolutkentällä ei ole valloilla mitään erityistä genreä, kuten sourit takavuosina. Sen sijaan esimerkiksi Himabisse-kisan kandidaatit edustivat perinteisiä tyylejä villeillä väännöillä. Toisaalta alati kasvava trendi on arvojen ja kuluttajaidentiteetin rakentaminen suosimalla matala-alkoholisia tai kokonaan alkoholittomia juomia, luomua ja gluteenitonta. Tähänkin Fatilla on tartuttu kartuttamalla Hopply-humalavesiperhettä.”
Topi Kairenius, luova johtaja, Fat Lizard Brewing Co.

”Matala-alkoholisten ja alkoholittomien oluiden suosion kasvu jatkuu kuten myös hedelmäisten oluiden suosio. Klassiset erikoisoluttyylit tekevät paluun IPA:t ja pale alet kärjessään. Lagerit nostavat suosiotaan. Vastuullisuus nousee keskiöön. Tällä ei tarkoiteta pelkästään ympäristövastuullisuutta, kuten vaikkapa panimon hiilineutraaliutta tai Suomen Luonnonsuojeluliiton sertifioiman sähkön käyttöä, vaan kaikkia vastuullisuuden osa-alueita, sisältäen myös mm. työntekijöiden oikeudet ja hyvinvoinnin.”
Olli Heikkilä, markkinointijohtaja, Olvi

”Sameat IPA:t, hapanoluet ja matala-alkoholiset oluet jatkavat suosionsa kasvattamista. Hyvin humaloidut ja puhtaat pienpanimolagerit ja -pilsit nousevat tänä kesänä ansaitsemaansa asemaan trenditietoisten keskuudessa myös Suomessa.”
Kaj Kostiander, panimomestari, Tornion Panimo

Teksti: Anikó Lehtinen

Kuva: Asko Ryynänen

Artikkeli on julkaistu Olutposti-lehden numerossa 1/2022.

aikakausilehti