Panimovisiitti: Moose On The Loose

Porissa, Suomen Portlandissa, toimii tällä hetkellä jo viisi käsityöpanimoa. Näistä uusin tulokas, Moose On The Loose Brewing, sai alkoholin valmistusluvan toukokuussa 2017.

Harjakattoinen teollisuusrakennus Porin Mikkolassa. Rakennuksen päädyssä seisoo kolme jäteautoa, edessä sininen Renault Megane ja Valkoinen Porsche. Mikään ei paljasta, että täällä pantaisiin olutta.

Kun rakennusta katsoo tarkemmin, yhdessä valkoisessa ovessa komeilee kuusi pientä hirvenpäälogoa. Ovi on auki, ja astun sisään. Tästä alkaa tarina.

MOOSE ON THE LOOSE on sähkömies ja kotipanija Kalle Hirvikosken luomus, mutta sitä ei olisi koskaan syntynyt ilman Minna-vaimon myötävaikutusta.

– Käytännössä panimo syntyi siitä, että sain vaimolta luvan, Hirvikoski sanoo.

Hän painottaa muutenkin ravintolapäällikkönä työskentelevän vaimonsa roolia projektin synnyssä.

– Panimon perustaminen oli monen sattumuksen summa. Olin jo useamman vuoden tehnyt kotiolutta aina vain suuremmassa mittakaavassa. Siinä vaiheessa, kun autotalli alkoi täyttyä panovehkeistä, vaimo totesi, että niille olisi syytä keksiä jokin muu paikka.

Syntyi ajatus panimon perustamisesta. Aluksi vaan sivutyönä, mutta ehkä jonakin päivänä siitä voisi kehkeytyä taysipäiväinen yrittäjyys, Hirvikoski ajatteli.

Ajatusta puitiin perhepiirissä, idea kehittyi. Kun sitten vaimo lupautui mukaan hoitamaan hallinnollista puolta, oli aika ryhtyä tuumasta toimeen.

Moose On The Loose 2

Käsityöpanimon evoluutio. Kaikki lähti 10 litran kattilasta, seuraava vaihe oli äidiltä lainattu maitotonkka. Keittokokoa on määrätietoisesti kasvatettu nykyiseen 900 litraan, joka mahdollistaa 50 000 litran vuosituotannon.

PANIMOLAITTEISTO on rakennettu itse alusta loppuun vanhoista meijerilaitteista. Myös sähkö- ja automaatiopuoli on tehty itse, ammattimiehiä kun ollaan. Ainoastaan kypsytystankit ovat alunperin oluentekoon suunnitellut.

– Käymistankkeina on vanhoja maitotankkeja. Niiden sähköpuoli on tehty uudestaan ja muokattu panimotoimintaan sopivaksi. Ideat ovat tulleet paljolti Fat Lizardin jätkiltä, heillähän on paljon kokemusta tällaisesta rakentelusta, Hirvikoski kiittelee.

Kaikki muukin, mukaan lukien pullotuskone, on tehty mahdollisimman pitkälti itse. Työtä se on tietysti vaatinut lukemattomia tunteja, mutta samalla kustannukset on onnistuttu pitämään minimissä.

– Tähän kaikkeen on mennyt suunnilleen saman verran rahaa kuin joillain toisilla maksaa pelkkä keittokattila, mies esittelee panimoaan silminnähden ylpeänä.

Vaikka vierailijan silmiin panimo näyttäisi olevan kaikin puolin kunnossa ja tuotanto täydessä käynnissä, on Hirvikosken mukaan vielä monta asiaa työn alla.

– Mikään ei ole vieläkään täysin valmista, mutta toisaalta tykkään tehdä tätä hommaa ja viilata yksityiskohtia. Onneksi projekti on saatu nyt siihen vaiheeseen, että aletaan saada tavaraa myös ulos.

KALLE HIRVIKOSKEN mukaan oluen pitää olla paljon enemmän kuin pelkkä juoma; se on yhdessä elettyjä kokemuksia, tarinoita ja läsnäoloa. Jokainen kuluttaja tuo oman lisänsä hirvipanimon tarinaan, ja tarinat luovat yhteisöllisyyttä.

Tarinoiden voima kokoaa ihmisiä yhteen oluen ympärille aivan kuin ennen muinoin leirinuotioille.

Tarinoista tulee olutkulttuuria.

Juuri siksi vapaana kirmaava ihminen elää omia tarinoitaan pullojen etiketeissä ja sosiaalisessa mediassa. Panimolla on myös oma Youtube-kanavansa.

Tällä hetkellä tuotannossa on kolme olutta, vihreäetikettinen Shy Golden Ale, oranssi Bold Steam Beer ja punainen Wild Saison. Värikoodit ja kuvat kertovat oluiden ominaisuuksista.

Vihreä Shy on entry-tason brittityylinen, helposti lähestyttävä golden ale. Siinä panimohirvi kävelee rennosti mutta määrätietoisesti eteenpäin. Kenties hän on matkalla työhaastatteluun tai tiimipalaveriin, mutta olemuksesta ja askeleen rytmistä näkee, että taustatyöt on tehty ja odotukset ovat korkealla.

Humalainen höyryolut Bold edustaa edellistä rohkeampaa makumaailmaa. Oranssilla taustalla hirvihahmokin on jo heittäytynyt nautinnollisesti lomatunnelmiin.

Punaisen Wild Saisonin sarvipää puolestaan on jättänyt kaikki estot narikkaan. Riehakas breakdance-ihminen on tykästynyt kokemäkeläisen Anttilan tilan karviaisiin ja heittänyt niitä 60 kiloa 900 litran saison-keittoon.

– Oluemme eivät välttämättä ole maailman puhtaimpia tyylilajiensa edustajia, mutta meillä on hyvin tunnistettava oma tatsi. Oma missioni on tuottaa laadukkaita oluita ja niiden avulla saada porukkaa enemmän hyvän oluen pariin, Hirvikoski summaa.

Pullot

Moose On The Loosen tuotevalikoima.

ALKOHOLILAIN uudistuksen parhaana puolena Hirvikoski näkee mahdollisuuden suoriin asiakaskontakteihin. Sen suhteen ollaan odottavalla kannalla, mutta liiketoiminnan ennusteisiin Arkadianmäen kädenväännöllä ei ole ollut vaikutusta suuntaan tai toiseen.

Sen sijaan lakiuudistus antaa taas pontta miehen lempiaiheeseen eli yhteisöllisyyteen.

– Olisihan se hienoa, että ihmiset voisivat hakea tuoreet saunabissensä suoraan panimolta. Olut on parasta jaettuna, jolloin se synnyttää ihmisten välille vuorovaikutusta ja tarinallisuutta.

Hirvikosken visioissa yhteiset kokemukset – kollektiiviset tarinat – voivat parhaillaan ohjata ihmisten kulutuskäyttäytymistä siihen suuntaan, että bulkin asemesta suositaan suomalaisia laatutuotteita, sellaisia jotka tulevat kuluttajien omilta lähitiloilta.

– Sen eteen olen valmis tekemään paljon työtä ja pyrin oluen tuotannossa käyttämään paikallisia raaka-aineita niin paljon kuin mahdollista. Uskon, että lähituottajien välisessä yhteistyössä on voimaa.

Teksti ja kuvat: Peter Tammenheimo