mainos

Saako musiikin kuuntelu oluen maistumaan paremmalta?

Avoin tiedeyhteisö Frontiers julkaisi Frontiers of Psychology lehdessään mielenkiintoisen tutkimuksen oluen maistelun ja musiikin kuuntelun yhteydestä. Projektin toteuttivat Belgian suurimman yliopiston KU Leuvenin opiskelijat ja tutkijat yhteistyössä Brussels Beer Projectin ja brittiyhtye Editorsin kanssa.

Tutkimuksessa kolmelle ryhmälle maistatettiin samaa olutta. Ensimmäinen ryhmä maisteli oluen etiketittömässä pullossa hiljaisuuden vallitessa. Toinen ryhmä sai oluensa etiketillisessä pullossa ja kolmas ryhmä sai eteensä pullon etiketillä ja maistelun aikana he saivat kuunnella Editors-yhtyeen musiikkia.

Testiin valikoituneen oluen valmisti Brussels Beer Project, paikallisten pienpanimoiden yhteistyöprojekti. Kyseinen portteri räätälöitiin etikettiään myöten Editors yhtyeen imagoon sopivaksi.
Tutkimukseen osallistui yli 200 ihmistä joiden joukosta löytyi sekä yhtyeen, että oluttyypin ystäviä, mutta myös heitä kenelle molemmat olivat tuntemattomia. Osallistujien tuli arvioida sekä ennakko-odotuksensa, että itse maistelun tulos.

Poikkitieteellinen tutkimus antoi lopulta ymmärtää, että olut sai parhaat arviot ja odotukset musiikin kera, vaikkei itse musiikki olisikaan kuulijalle ennestään tuttua.
Voisiko tästä päätellä, että olut yksinkertaisesti maistuu paremmalta musiikin kera. Aivojemme reseptorit kokevat syvempää harmoniaa ja mielihyvää kuunnellessamme mieluisaa musiikkia. Kun liitämme kokemukseen vielä oluen ja maistelun, on kokonaiskokemus aina täyteläisempi. Bändien logoilla lanseeratuissa oluissa on siis tutkitustikin järkeä. Voisiko tässä olla tulevaisuutta myös laajemminkin ajatellen? Tietynlaiselle oluelle tuotettua ja sävellettyä musiikkia, eikä vain toisinpäin. Tutkimustulos rohkaisee kyllä miettimään panimon markkinointia myös musiikin avulla. Muutama pienpanimomme on musiikilliseen kokeiluun jo lähtenytkin ja heidän mainontansa erottuu joukosta postiivisella tavalla.

Tutkimukseen voi tutustua täältä.