Nuoren K-kauppiaan mukaansa tempaava iloisuus, energia ja ymmärrys näkyy myös myymälässä

Espoolainen K-Supermarket Lippulaiva sai Juomatutkan Laadukas olutosasto -diplomin ja Olutpostille tuli samalla tutuksi nuori ja idearikas kauppias. Mies, joka ymmärtää niin juomien kuin ruoan päälle ja on peräänkuuluttanut näiden kahden yhdistämistä kokonaisvaltaiseksi makunautinnoksi jo kauan. Eli sama on agenda kuin Olutpostilla ja lähes kaikilla kauppiailla.

Juuso Österman ja hänen kumppaninsa Heidi Mannila aloittivat maaliskuun lopussa kauppiaina kauppakeskus Lippulaivassa kahdessa yksikössä K-Supermarket Lippulaivassa, joka tunnettiin aikaisemmin K-Supermarket Seilorina, ja K-Market Pikkulaivassa. Juuso saapui kauppiaaksi Lippulaivaan Riihimäen K-Citymarketista, missä hänellä on kolmen vuoden kauppiasura takanaan. Nyt on tehty paluu Supermarket-ketjuun sillä  kauppiasura alkoi K-Supermarket Eurajoen Portista.

”Aloitin kauppiaan uran vuonna 2015 K-Supermarket Eurajoelta ja siitä sitten Riihimäelle. Kauppiaaksi minua veti työn vaihtelevuus ja mahdollisuus vaikuttaa omaan toimenkuvaan. Ja samalla kun tekee töitä asiakkailleen niin tekee myös itselleen. Viihdyn myös ihmisten parissa, joten juttelu asiakkaiden kanssa on tärkeää”, kertoo Österman.

Tällä hetkellä Lippulaivan K-Supermarketissa ja K-Marketissa työskentelee noin 60 työntekijää ja eri tuotteitta löytyy tällä hetkellä yli 28 000. K-Supermarketissa on kehitetty ja kehitetään jatkuvasti uusia palveluita ja yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Tästä esimerkkinä yhteistyö Olutpostin Juomatutkan ja TOP TEN -kampanjan kanssa, sekä uuden Maistatus.fi -palvelun kanssa, jossa yhdistetään konkreettisesti olutta ja ruokaa. Lippulaivan juomaosastolta löytyy kattava valikoima espoolaisia pienpanimoita ja muutenkin paikallisuus on nostettu kunniaan.

– TOP TEN -tyyppiset kampanjat ovat tervetulleita, sillä niillä nostetaan olutkulttuuria esille kuluttajien keskuudessa ja ylläpidetään kiinnostusta. Samoin yhteistyössä on aina enemmän voimaa kuin yksin tekemisessä, toteaa Österman.

”Juomaosasto on minulle, kuten useille kauppiaille, rakas ja merkittävä. Se antaa kaupalle mahdollisuuden erottua. Jos miettii meidän näkökulmastamme, siellä on paljon pieniä panimoita, joita voimme nostaa esille. Tekijöitä taustoineen ja tarinoita. Asiakkaalle on mukava, kun hän tietää mistä juomat tulevat ja ketkä niitä tekevät. Jotkut pienpanimot osaavat markkinoida itseään sangen hyvin ja meilläkin seurataan myös kaikkia Olutpostin kanavia varsinkin juomasaston vastaavan Henna Relanderin taholta. Sieltä saamme hyvää tietoa. Ylipäätään juomapuoli on hieno skene ja on hienoa olla mukana edistämässä sitä omilta osin”, kertoo Österman innokkaana.

Ruoan ja juoman yhdistämisisessä Österman näkee paljon mahdollisuuksia ja isommassa kuvassa peräänkuuluttaa eurooppalaista juomakulttuuria, jossa määrämittainen kuluttaminen ei ole enää se juttu.

”Tähän suuntaan olemmekin jo menossa, mutta siinä kuinka me voimme auttaa siinä, on meillä vielä paljon tekemistä. Siksi esimerkiksi tämä Maistatus.fi -konsepti, jossa kerrotaan oluen ja ruoan yhdistämisestä ja maistellaan eri tuotteita alkoholittoman oluen kanssa makkaroita kypsyttäen, on tervetullutta toimintaa myymälöihin”, toteaa Österman.

Maistatus.fi konsepti elää tässä päivässä yhdistäen olutta ja ruokaa konkreetisella tasolla. Kuvassa vasemmalla Maistatus.fi -vetäjä Jari Etelälahti kauppias Östermanin kanssa.

”Uskon konseptiin, jossa mukana on useita pientuottajia. Maistatusbusiness on yleensä isojen toimijoiden keillä on varaa ottaa oma tuote-esittelijä pelikentää. Jos alat pienennä toimijana maistattamaan yksin, on sen teho rajallista niin ajan kuin taloudenkin näkökulmasta. Samoin yksittäisen kaupan myyjän puolelta. Mutta jos joku kertoo sinulle, että tätä voi yhdistellä näin ja tässä on yksi tuote ja tässä muut niin ovathan se iso juttu asiakkaalle sekä tuotteille ja heidän brändeilleen”, sanoo Österman.

Lopuksi palataan kauppiasperheen asioihin. Östermanin puoliso Mannila on mukana Lippulaivan K-Supermarketin ja K-Marketin toiminnassa tuoden mukanaan ruoka- ja ravintola-alan osaamista niin kauppojen valikoimaan kuin palveluiden suunnitteluun.

Juuso, tulevatko työt kotiin saakka? ”Kyllä tulevat mutta mukavalla tavalla. On hyvä etu, että olemme kummatkin kauppiashenkisiä ja voimme tuumailla asioita silloin kun haluamme. Osaamme kyllä viettää myös vapaa-aikaa, mikä on tärkeää ja antaa meille kaikille voimaa jatkaa.”

Teksti: cyde
Kuvat: Harri Soinila

IPA ja APA-oluiden TOP TEN -kampanja käynnistyi valituissa K-kaupoissa

aikakausilehti