O/O Brewingin Olof Andersson viihtyy Göteborgin olutskenessä

Olof Andersson ja Olle Andersson työskentelivät digimarkkinoinnin ja ohjelmoinnin ammattilaisina, kunnes päättivät toteuttaa pitkäaikaisen haaveensa perustaa oma panimo. O/O Brewingin ensimmäiset oluet pantiin 2011 ja kaupallinen tuotanto aloitettiin kaksi vuotta myöhemmin.

Miesten yhteinen historia juontaa juurensa jalkapalloharrastukseen, jonka parissa herrat tapasivat jo 5-vuotiaina. Nimikaimat olivat jo nuorina kiinnostuneita ruuista ja juomista. Olueen tutustuttuaan täysi-ikäisyyden kynnyksellä, molemmat tiesivät, että sen valmistaminen kuuluu tavalla tai toisella heidän tulevaisuuteensa. Göteborgin olutskenessä kupli mukavasti perustamisen aikoihin ja mikropanimo oli tuota pikaa pystyssä. Työnjako oli selkeä. Olle teki itse oluet Olofin hoitaessa toimitusjohtajan työt. Ensimmäiset omat oluet teetettiin Belgiassa. Aika nopeasti parivaljakko kuitenkin päätyi etsimään omia panimotiloja kotinurkilleen.

”Halusimme kuitenkin itse tehdä työn alusta loppuun. Reseptien lähettelyssä muiden pantaviksi ei ole samanlaista taikaa, kuin itse omin käsin tehdessä”, kertoo Olof Andersson.

Kotikaupungin Stigbergets panimo suostui antamaan laitteistonsa miesten käyttöön ja näin he pääsivät vihdoin tositoimiin. Kumppanuus Stigbergetsin kanssa toimi jopa niin hyvin, että Olle siirtyi joksikin aikaa heidän tiimiinsä oluentekijäksi, kunnes omat tilat saatiin 2017 käyttöön. Ensimmäiset omissa tiloissa valmistetut oluet julkistettiin loppuvuodesta 2017 ja maine alkoi kiiriä Göteborgin ulkopuolelle. Yhtiön tunnistettava logo (se on saanut innoituksensa Ollen pyöreistä silmälaseista) alkoi olla esillä yhä useammassa tapahtumassa ja julkaisussa.

2 men brewery
Olof Andersson ja Olle Andersson

”O/O:n filosofia on tehdä mahdollisimman paljon oluita tinkimättä silti laadusta ja juotavuudesta. Tarkoituksenamme on tuottaa maailmanluokan oluita ja saavuttaa merkkipanimon status. Haluamme olla yksi parhaista siinä mitä teemme. Meidät tunnetaan parhaiten IPA -oluistamme ja erityisesti NEIPA:mme ovat saavuttanut suosiota. Silti pidän suurimpana vahvuutenamme kykyä taipua niin moneen eri oluttyyliin. Haluan, että meidän katalogimme on suuri, oluet hyvin tehtyjä ja että jokaisella oluella on olemassa tarkoitus.”

2018 O/O Brewing tuotti 2500 hehtolitraa olutta ja kuluvana vuonna päästäneen yli 3000 hehtolitran tavoitteeseen. Ensimmäisenä vuonna panimo työllisti vain Olofin ja Ollen, mutta nyt firmaan on palkattu toinenkin oluentekijä, Poppelsista ja Bell Brewerysta tuttu Berliinin VLB:ssä koulunsa käynyt Erika Brockberg.

”Göteborgin alueella toimii monta mahtavaa panimoa. Alueesta on kehkeytynyt eräänlainen olutalan keskittymä. Alan solidaarisuus näkyy toimintatavoissa. Kaveria autetaan ja tietotaito leviää. Tämä taas johtaa luovuuteen ja hyvähenkiseen kilpailuun.”

Koko Ruotsi elää monen muun maan tavoin pienpanimoiden kulta-aikaa. Pahin hype alkaa kuitenkin olla jo takanapäin ja pudotuspeliäkin saattaa olla tulossa.

”Moni pieni toimija kamppailee talousvaikeuksien kanssa, mutta toisaalta uskon kovan kilpailun parantavan oluiden laatua. Kuluttajatkin toivottavasti laajentavat makumaailmaansa pois pelkistä trendioluista. Näen tulevaisuudessa pienten panimoiden erikoistuvan enemmän johonkin tiettyyn tyyliin. Oma lukunsa on myös Systembolaget joka myy oluitamme. Oma suhtautumiseni siihen on kahtiajakoinen. Toisaalta olemme onnekkaita, että olemme saaneet sopimuksen Systembolagetin kanssa. On helppoa kun on vain yksi paikka minne toimittaa oluita ja he hoitavat kaiken myynnin. Tilipussi on säännöllinen vaikka pieniä hankaluuksiakin on. Isossa talossa pyörät pyörivät hitaasti ja lanseeraukset ovat varsinkin IPA-oluiden kanssa turhan myöhään tuoreuden kannalta. Mielestäni myös asiointi asiakkaana Systembolagetissa voisi olla vähemmän virastomaista.”

 

Menneenä kesänä O/O Brewing jätti väliin suurimman osan oluttapahtumista ja keskittyi täysillä reseptiensä hiomiseen.

”Pilsnereiden valmistuksen ohella olemme harjoitelleet tynnyrikypsytyksen saloja. Se on todella jännittävää ja odotan innolla, että pääsemme julkaisemaan jotain. Olemme myös lomailleet ensimmäistä kertaa aikoihin. Vaikkei meitä kaikilla festivaaleilla näkisikään, voi silti käydä hakemassa Alkon valikoimasta vaikkapa meidän Narangi IPA:a. Ensimmäinen erä sitä tehtiin jo 4 vuotta sitten ja se on edelleen suosikkejani tuotannossamme. Siinä on Mosaic-humalointi parhaimmillaan. Varsinkin kuluvan vuoden humalasato on ollut mainio.”

Teksti: Mikko Hentunen

Kuva: Thomas  O/O