Itä-Helsingin Pikkulintu on alansa konkari

Itä-Helsingin Puotilan olutkeidas Pikkulintu edustaa pääkaupungin olutravintoloiden joukossa ihailtavaa itsepäisyyttä.

Jo 17 vuotta samoissa tiloissa toiminut Pikkulintu ei kuvia kumartele. Ravintolapäällikkö Atte Erkkilä on selkeästi innoissaan ja ylpeä ravintolastaan. ”Meille ehdottoman tärkeätä on riippumattomuus. Olemme alusta saakka valinneet itse myytävät tuotteemme. Asiakaskuntamme luottaa meihin ja me uskomme tuntevamme heidät ja heidän tarpeensa. Moni muu alan yrittäjä kokee olevansa sidottu ylhäältä tuleviin sopimuksiin siitä, mitä ravintolassa tarjotaan ja mitä ei. Meillä on vuosien kokemus alalta ja uskomme riippumattomuuden voimaan voidaksemme tarjota asiakkaillemme sitä, mitä itse hyväksi koemme”.

”Toimintamallimme mahdollistaa meille suuren vaihtelun tuotteissamme. Viikossa tulee uusia hanaoluita viidestä kymmeneen kappaletta ja pullotteitakin löytyy listaltamme noin sata. Joukossa myös kypsyviä tuotteita kuten belgit, stoutit ja portterit. Panostamme vaihtuvuuteen oluissa, emme asiakkaissa. Suurin osa asiakaskunnastamme tulee puolentoista kilometrin säteeltä ja he käyvät säännöllisesti. Lähialueellamme kilpailua ei laatuoluttarjonnassa liiemmin ole. Laajemminkin Helsingin seudun olutharrastajat tuntevat meidät hyvin ja muodostavat myös tärkeän osan asiakaskuntaamme”.

Pikkulinnun valikoima on laaja ja noin 60%:sti kotimaista alkuperää. ”Kotimaisuus ei ole meille toimintaperiaate, vaikka toki suosimme kotimaisia hyviä oluita. Haluamme tarjota asiakkaillemme parhaita saatavilla olevia oluita alkuperämaasta huolimatta. Kotimainen tarjonta vain sattuu tällähetkellä olemaan laadukas ja tyyleiltään laaja”.

Pikkulintu luottaa konseptiinsa ja miksi ei luottaisi. Palkittu ja hyväksi havaittu kaava toimii. Asiakaskunta löytää tiensä yhä uudestaan Pikkulintuun kauempaakin.

”Meille ei tule Untappdin kaltaisia oluen oheisviihdetoimintoja. En muutenkaan ymmärrä asennetta, missä samaa hyväksi havaittua olutta ei voisi juoda uudestaan ja uudestaan. Toki pyrimme lisäämään mielenkiintoamme—  tastingeillä ja tapahtumilla. Suosittu olutbrunssimme alkoi vuodenvaihteessa”.

Kuva: Riina Tiihonen

mainos