Porin Moose on the Loosesta tuli Pirkkalan HIMO

Olutmaailmaa kohautti tieto, että porilainen, Kalle Hirvikosken pyörittämä Moose on the Loose Brewing Co. lopettaa ja Hirvikoski siirtyy oluentekijäksi nyt perustettavaan HIMO-panimoon Pirkkalaan,  jossa ovat mukana myös Pirkkalan Citymarketin kauppiaana aloittanut Petri Putila ja olutmaailman monitoimihenkilö, Olutpostistakin tuttu Teemu ”Bönthöö bönthöö” Lahtinen.

Teemu Lahtinen

Panimon perustamista on projektin puuhamiehen, Teemu Lahtisen mukaan suunniteltu jo pitkään:

Petri Putila oli kauppiaana aikaisemmin Lahden K-Citymarket Paavolassa, jossa itse kehitin kaupan juomavalikoimaa ja kaavailimme pienpanimoa jo sinne. Kun Petrille tuli mahdollisuus siirtyä Pirkkalaan kauppiaaksi, veimme suunnitelmamme mukanamme.  Halusimme molemmat toteuttaa pienpanimon kaupan sisällä. Uuden panimon nimi, HIMO tulee nimenomaan tästä intohimosta pienpanimoa kohtaan.  Oluentekijää etsimme pitkään, mutta Moose on the Loose -panimon Kalle Hirvikosken kanssa asiat natsasivat nopeasti ja näin sekä Kalle että Moose on the Loose -panimon laitteisto siirtyvät Pirkkalaan. Panimon pyörittäminen on nyt aluksi kahden miehen hommaa, Kalle tekee oluet ja minä kaiken muun”, kertoo Lahtinen.

Kalle Hirvikoski

Olutta suunnitellaan tehtävän moneen makuun. Lahtisen mukaan panimossa hyödynnetään oluentekijä Hirvikosken vahvuuksia, joten ainakin saisonia ja sahtia on luvassa, mutta myös  modernia IPA-olutta, pilsiä ja hapanoluitakin. Ensimmäinen kollaboraatiokin on jo sovittu Paloaseman Panimon kanssa.

”Panimon ensimmäinen olut on myynnissä toivottavasti loppuvuodesta”, kertoo Lahtinen.  ”Pakkaukset tulevat olemaan growler, tölkit ja kegiinkin teemme olutta.  Suurin osa oluesta on tarkoitus myydä tölkissä. Olemme ainakin alkuun paikallinen panimo, jonka oluita saa omasta kaupasta ja valikoidusti muissa pisteissä Tampereella ja muutamassa muussa kaupungissa. Ensi vuonna on tarkoitus olla mukana myös olutfestareilla.”

Panimon vuosituotantoa ei ole vielä määritetty, mutta keittokoko on tonnin luokkaa, ja valikoimissa on suunniteltu olevan noin 5-6 tuotetta kerrallaan, joten nopean laskemisen jälkeen vuosituotanto vois olla uudella HIMO-panimolla noin 30-40 000 litraa.

Panimo kaupan sisällä

Kaupan sisälle perustettavia pienpanimoita on Olutpostin lähteiden mukaan tulossa muuallekin, mm. Helsinkiin ja Turkuun. Panimon ja myyntikanavan yhdistämisessä ei sinänsä ole mitään uutta. Ravintolapanimoita ja panimoravintoloita meillä on Suomessa ollut jo 1990-luvun puolivälistä asti, mutta kaupan sisällä sijaitsevat pienpanimot ovat uusi ilmiö Suomessa.

Koska kaupasta saa myydä oluita ulos vain 5.5 % -asti ja pienpanimon, jossa tuotanto alle puoli miljoonaa litraa vuodessa, ulosmyynti kattaa oluen ulosmyynnin 12 % asti, nämä kaupan sisään perustettavat panimot ovat hieman harmaalla alueella, kun mietitään ulosmyyntiä. Lain mukaan panimon pitää olla oma yrityksensä, ja vahvat oluet myydä erillisestä myymälästä, eikä kaupan tiloista. Panimo voi kuitenkin sijaita kaupan sisällä.

”Me olemme erillinen yksikkömme”, Lahtinen kertoo panimon ja kaupan suhteesta. ”Samalla lailla kuin kaupan sisällä saattaa olla itsenäisesti toimivia pizzerioita, niin me olemme oma panimomme, joka vaan nyt sijaitsee kaupan sisällä. Joten tämän perusteella saamme kyllä myydä ulos oluita 12 % asti”, selventää Lahtinen.

Pirkkalan Citymarket on ensimmäinen Olutpostin Juomatutkaan valittu myymälä jo edellisen kauppiaan Sami Sivosen aikana, joka myös suunnitteli kauppaan panimoa. Pirkkalan Citymarket pärjäsi aikoinaan hienosti myös Olutpostin ”Anna ilmi laadukas juomaosasto” –kilpailussa.

Juomatutka